Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1631 ggr
Mara-Bell
2016-12-19 22:04

Behöver tips vid nattning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår tös på ca 7,5 månad har precis lärt sig att sätta sig själv. Och nu är nattningarna helt hopplösa. Så fort vi lägger henne i spjälsängen så sätter hon sig upp. Vi lägger henne igen, och hon sätter sig, så kan det hålla på i minst en timme eller tills vi helt enkelt ger upp. Det enda som fungerar just nu är om hon är hungrig och trött vid läggdags, för då somnar hon till flaskan om hon får den i sängen. Vi har annars försökt med hennes musikmobil, som nästan alltid fungerat tidigare, vi har testat saga och att sjunga för henne. Så om det finns några tips tar vi gärna emot dem, eller om man helt enkelt får gilla läget ett tag framöver. Bilden är tagen när jag gav upp i kväll, efter 45 min bråkande. Men hur jobbig hon än är så kan man inte annat än le när man ser henne 😊

Annons:
mollyt
2016-12-19 22:31
#1

Vår tjej är något äldre, blir 9 månader. Vi förbereder kvällen med samma rutin varje dag: mat, bad/dusch, tandborstning, ny blöja och pyjamas. Sedan nattar jag aldrig henne i spjälsängen utan alltid mer närhet - vi ligger i vår säng, ammar, kramas och sjunger vaggvisor. Jag sjunger alltid samma vaggvisor - i samma ordning. Sedan ligger jag bredvid henne tills hon sovit en liten stund innan jag lyfter över till spjälsängen. 

Hon vaknar oftast i alla fall 1 gång innan vi gör kväll och går och lägger oss själva, men då vaknar hon till och är lite…groggy(?) så då är hon ganksa lätt att bara lägga en hand på eller ta upp i famnen och låta henne somna om (kan ta någon minut) innan jag lägger tillbaka henne.

Vår dotter är ett ganska närhetstörstigt barn så vi satsar på att ge mycket närhet. När hon vaknar på natten sen så lyfter jag alltid över henne till oss och samsover resten av natten. Nu har jag aldrig testat någon "metod" i att försöka lägga ner henne i sängen själv och bara natta genom att säga godnatt… Men har sett att det är flera som gör så.

Niini
2016-12-19 22:32
#2

Oj huh.. minns storebror va likadan med både det ena o det andra. När det gällde sittandet så var det måånga gånger han somna sittande o sen tippa omkull till ena eller andra sidan 😎 Är nog bara att bita ihop o låt henne vara. Ju mer man pratar, rör sig, flyttar o rör dem så piggnar dom i 😟 Vi låg nog bara tysta i mörkret o låtsades sova.

[Thiah]
2016-12-20 05:34
#3

Kan också vara att ni nu måste börja nattningen lite senare. Så att hon är trött.

Sarah
2016-12-20 10:36
#4

Tänker också att ni får lägga henne senare. Man vet ju själv hur tråkigt det är att gå och lägga sig för tidigt :)

Sarah
2016-12-20 10:37
#5

Vi kör också nattning i vår säng (hon stannar iofs hela natten sen) men vi tar nattningen som en stund att vara nära och ligga och prata och mysa. Det gör inget om det tar tid, det är vår stund att varva ner tillsammans,

Mara-Bell
2016-12-20 15:13
#6

Känns lite surt att börja natta i vår säng när det hittills fungerat finfint att natta i egen säng, men vi får väl se 🙂 Tidigare nattade vi henne vid nio, men nu har hon börjat sova mindre på dagen och är jättetrött vid åtta då vi lägger henne. Hon sover ca 20:00-08:00, ibland utan att vakna en gång och ibland vaknar hon många gånger och vill ha nappen men somnar om direkt igen. Under dagen sover hon ca 2 timmar, antingen ett långt sovpass eller två mindre.

Annons:
OlgaMaria
2016-12-21 15:40
#7

Dags att sänka ner sängen hela vägen. Ser ut som att den inte är nersänkt va? Sen kan ni helt enkelt låta henne böka runt ett tag. Man måste inte vara där och passa/lägga ner hela tiden. Ge henne gosedjur eller kanske en bok att kolla i så kan hon få varva ner själv ett tag. Det är ju perfekt om hon lär sig komma till ro själv. Givetvis finns ni där, men jobba med att få henne att trivas i sängen helt enkelt. Mina barn har ofta somnat medan de kramat favoritboken/leksaken. Inga problem att leka lite i sängen. Rätt var det är är de trötta och somnar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mara-Bell
2016-12-21 16:43
#8

Insåg också att sängen behöver sänkas helt. Även om hon aldrig ställt sig i den än så vågar jag inte riktigt lämna henne helt själv innan vi gjort det. Tanken är att vi ska försöka flytta henne till eget rum nu under julledigheten, och då tänkte vi även sänka sängen till det lägsta. För tillfället ser jag till att hon är hungrig vidläggdags och ger henne flaskan när hon ligger i sängen. Det fungerar rätt så bra för tillfället i alla fall. Ska testa att låta henne komma till ro själv när vi fixat sängen, för visst hade det varit skönt om det fungerade :-)

Mara-Bell
2016-12-21 16:43
#9

Insåg också att sängen behöver sänkas helt. Även om hon aldrig ställt sig i den än så vågar jag inte riktigt lämna henne helt själv innan vi gjort det. Tanken är att vi ska försöka flytta henne till eget rum nu under julledigheten, och då tänkte vi även sänka sängen till det lägsta. För tillfället ser jag till att hon är hungrig vidläggdags och ger henne flaskan när hon ligger i sängen. Det fungerar rätt så bra för tillfället i alla fall. Ska testa att låta henne komma till ro själv när vi fixat sängen, för visst hade det varit skönt om det fungerade :-)

JossanH
2016-12-21 19:12
#10

Vi har som rutin att alltid ligga och mysa med barnen i sängen tills dom somnar. Nu är dom 2,5 och 4,5 år och vi sover alla i samma säng. Är båda vi föräldrar hemma så nattar vi oftast båda 2. Läser först en saga och ligger och myser lite efter. Ibland är barnen bökiga och vill rulla runt och har svårt att somna men oftast går det riktigt bra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

lkmf
2016-12-21 20:19
#11

Var lika envis i början när vår lillkille lärt sig sitta att han skulle ligga. Men insåg efter ett tag att det var lättare att låta han sitta och böka runt i sängen samtidigt som jag sjunger och stryker rygg/mage så lägger han sig ner när han har bökat klart. Han somna mycket snabbare när jag lät han hålla på än att hålla på att envisas med att han ska ligga på än gång:). Nu är han ett och tar inte mer än typ 15-20 min innan han somnat in riktigt dom flesta nätter.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Sarah
2016-12-21 21:10
#12

Sen går det ju i perioder vad de behöver. Bara för att en sak funkat tidigare så betyder det inte att det funkar i framtiden. Nya saker går genom huvudet på dem och närhetsbehovet varierar. E brukar somna bredvid mig, men sen hon började på förskolan har hon behov att vara närmare. Nu sommar hon ofta som hon gjorde när hon var pytting och sov som en groda på min mage. Hon har också ett större behov av att prata och berätta, så nu ligger vi nära och pratar mer på kvällarna. Att mysa innan hon somnar är bästa stunden på dagen, skulle inte vilja vara utan den för något. Vill absolut inte att hon ska komma till ro själv i sin säng, det tar bort för mycket från oss :)

Mara-Bell
2016-12-21 21:36
#13

I dag tog det 1,5 timme innan Alicia äntligen somnade. Hon var helt slut vid sju i dag, bara gnällde och klängde och gnuggade ögonen. Det var inte roligt att leka, och hon har inte ro till att mysa. Det enda hon vill när hon är på det humöret är att stå, gå, kastas i luften och sådana saker. Eftersom hon var så trött så la vi henne vid kvart över sju och gav henne flaskan, sömnig som hon var så somnade hon…i ca 3 minuter. Sen skulle hon krypa, sitta klänga. Vi testade att låta henne vara, och en god stund pysslade hon med sina gosedjur innan hon blev arg, vi testade att lägga henne ned ett par gånger efter det. När inte det fungerade så läste jag hela Kaninen som så gärna ville somna för henne, och hon låg lugn och avslappnad tills vi kom till näst sista sidan, då började hon böka igen och det gick inte att få henne avslappnad på nytt. Det sista vi försökte var att sätta på lugn pianomusik, och efter det tog det ca 15 min innan hon somnade, fick lägga henne ned en gång under den tiden. Vet inte om musiken hjälpte eller om hon helt enkelt kört slut på sig själv vid det laget :-)

Annons:
OlgaMaria
2016-12-21 21:45
#14

Det blir nog en jobbig period för många små just när de blir mer rörliga - svårt att slappna av och som att de inte vet längre hur man gör för att sova. En idé kan vara att placera henne med lite roliga grejer i sängen innan hon är övertrött. Så att hon hinner leka och böka runt ett tag innan hon är stentrött. Eller om ni vill söva med flaska kanske det funkar om ni håller henne tills hon somnat ordentligt? En filt mellan bebis och den som håller kan göra det lättare sen när man ska lägga ner - märks inte lika påtagligt om filten följer med ner i sängen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mara-Bell
2016-12-21 22:26
#15

#14 Ska testa båda dina tips, allt är värt att försöka, och fungerar inget får vi bara gilla läget, hon somnar ju trots allt tids nog :-) Att söva henne i vår säng går säkert mycket fortare, men vill göra några försök till i hennes egna säng innan vi ger upp.

Mara-Bell
2017-01-20 12:42
#16

Tänkte ge en liten uppdatering om hur det gått med vattningarna. Nu somnar Alicia oftast inom 30 min. Vi fick en nattlampa i julklapp som varit till stor hjälp, den gör en stjärnhimmel och har 10 olika vaggvisor som man kan spela. Sedan har den effektivaste metoden för oss varit att sitta jämte spjälsängen och hålla handen över hennes mage så hon inte kan vända sig helt och sätta sig upp. Som tur är går mina armar in mellan spjälorna, för att stå över spjälsängen hade tagit kål på ryggen. Om hon vaknar på natten och inte går att söva om i spjälsängen så har vi lagt en 120 madrass på golvet i hennes rum där vi kan lägga oss, i stället för att ta henne till vår säng. Så även om det fortfarande är lite gnälligt och tjurigt så går det betydligt bättre :-)

Upp till toppen
Annons: