Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1563 ggr
[postmortum91]
2016-12-15 21:55

Sover på mage

Dottern blir 10 månader om 1 vecka och har börjat vända sig till magläge i sömnen men kan även vända tillbaka sig till ryggläge i sömnen. Borde vi vara oroliga? Vi har bebistäcke i spjälsängen för det är kallt i sovrummet, är det farligt nu?

Annons:
Sparven88
2016-12-15 22:12
#1

Nej; det sägs ju att när de klarar av att vända sig själva så är det mindre risk att ligga på mage. Men jag var jättenojjig över det, det tog mig cäldigt lång tid att våga lita på att min son fixade det. Däremot hade vi varken täcke eller kudde i sängen, eftersom han kunde snurra sig in i det eller hamna under det. Vet ej om det är "rätt eller fel", men det kändes tryggast för oss. Vi såg till att han hade ordentlig pyjamas på sig så han höll sig varm.

Intehärutandär
2016-12-16 03:24
#2

Farligt är det. Men så stora barn kan oftast vända sig själva och säga till.  Sätt hellre på en pyjamas i bomull som andas, än täcke. Eller gallerfilt, det är det enda att använda till sitt barn - och det kan de behålla resten av livet. Perfekt i barnvagnen året runt med.

JossanH
2016-12-17 11:04
#3

Det naturliga för bebisar är i regel att ligga på mage så inte konstigt att dom vill det. När jag var liten sov alla bebisar på mage :) Jag tror inte du behöver vara orolig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lilolizeit
2016-12-17 12:08
#4

Min son vände tidigt till mage på natten också, det var bara att acceptera att det var så han tänkte sova. Viktigt bara att ta bort kudde (om de funnits) och även annat löst, typ mjukisdjur osv. Min son har alltid varit väldigt varm när han sover så har bara en tunn bomullsfilt och pyjamas på vintern när det är kallare.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Intehärutandär
2016-12-17 18:28
#5

#3 Fast då Du var liten var spädbarnsdödligheten högre för magsovande också. Den minskade markant då man vände barnen.

lkmf
2016-12-19 12:43
#6

Nej du behöver nog inte vara orolig om han kan vända sig själv. Min son börja sova på mage när han var ca 7 månader men då hade han kunna vända sig ett bra tag. Var jätte nojig först.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Pytteliten
2016-12-23 08:25
#7

Men vad är det här! Det är farligt att leva, man kan dö 😮. Klart att så stora barn kan sova på mage utan att det är någon fara. Läs på om plötslig spädbarnsdödlighet (SPÄDbarnsdödlighet!). Och klart att barn ska ha täcke. Upp med handen alla här som vill sova utan täcke! Alltså att inte ha ett över huvud taget, inte att slänga av sig det när man blir för varm. Det kan vara tunt och lätt, visst, men ett täcke vill man ju ha när man sover!

Vi är världens mest risk/säkerhetsmedvetna folk. Låt det inte gå till ännu mer överdrift! Jag är övertygad om att det är betydligt farligare att föräldrar inte sover för att de vakar över sina barn nätterna igenom så att de inte ska vända sig över på mage.  Sömnbrist kan orsaka en bilolycka på väg till affären gubevars!

JossanH
2016-12-23 09:01
#8

#5 det har flera saker än just magsovandet som ändrades i samma veva.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[GråHäxa]
2016-12-23 09:10
#9

#7 Just ordet SPÄDbarnsdöd är dock lite missvisande. Det kan räknas som plötslig spädbarnsdöd långt efter spädbarnstiden, även om risken avtar med åldern. Jag vänder tillbaka dottern när hon ligger på mage, men hon sover sällan på mage ändå. Hon föredrar att sova på rygg.

soundtrack
2016-12-23 10:23
#10

#7 min dotter är snart 2,5 år, det är först nu hon vill ha täcke - ibland ;) hon har aldrig gillat att ha täcke/filt över sig när hon sover, så fort hon blev stor nog att sparka av sig det själv så gjorde hon det. Vet många barn som är likadana.

[GråHäxa]
2016-12-23 13:47
#11

Vår dotter gillar inte hellre täcke. Har försökt med en gallerfilt men hon sparkar av den med en gång, har gjort så sedan start även i vagnen. Hon får ha tjock pyjamas på vinter ist.

mollyt
2016-12-29 09:10
#12

Jag tror inte heller att man ska vara så orolig för allt att man "slutar leva" och slappna av. Men man får lära känna sina barn, min dotter vill absolut inte ha täcke men då använder vi en tunn ullpyjamas (hon är ofta varm och blir lite svettig). Ingen kudde har hon heller… 

Hon sover allra helst på sidan eller på rygg, men senaste veckan så har hon rullat över på mage i sömnen men hon vaknar varje gång. Så jag brukar rulla tillbaka henne på sidan och då somnar hon om direkt.

[Nalaa]
2017-01-07 13:03
#13

Vår dotter började sova på mage redan efter ett par månader, hon var nog inte mer än fyra månader gammal när hon rullade över till mage. Så fort vi vände henne till rygg rullade hon över igen (spelade ingen roll om hon sov eller var vaken - det var magläge som gällde). Hon kunde visserligen rulla tillbaka till rygg om hon ville och hon hade ingen kudde då. Nu när hon är större (nio månader) har hon kudde för vi lägger henne på rygg i sängen när hon somnat men under natten rullar hon över på mage och då kasar hon ner så hon inte längre ligger på kudden. Jag tror att man får avgöra själv vilket som är bäst, jag förstår naturligtvis att det är att föredra att de ska ligga på rygg men vi var vakna flera nätter i rad för att vända henne en gång i minuten - så kan man ju inte ha det. Man får ju känna av vad sitt barn kan och inte och utgå därefter:-)

Annons:
[Thiah]
2017-01-08 13:55
#14

Vill bara inflika att barn kan dö i pllötslig spädbarnsdöd till 3 års ålder så det är inte vara spädbarn.

Kyllan56
2017-01-08 20:19
#15

Kan vara bra att läsa frågor till denna Göran Wennergren, Professor i barnmedicin! En chatt om plötslig spädbarnsdödlighet.

"Elin: Hej! Jag lägger alltid min son på rygg men nu har han börjat rulla över på sidan av sig själv. Han gillar även att borra ner huvudet i sängen när han ligger på sidan. Försöker att lägga skydd tätt intill honom för att undvika att han ska hamna på magen. Hur farligt är det att ligga på sidan och att ha huvudet neråt? 

Göran Wennergren: När barnet själv börjat vända sig är de så mogna att de kan vrida bort huvudet om kolsyrehalten i blodet stiger och syrehalten sjunker. Då är också risken för plötsölig spädbarnsdöd i princip över.

Bästa hälsningar

Göran W"

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/las-hela-chatten-om-plotslig-spadbarnsdod

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

fluffis
2017-01-08 21:05
#16

Om man verkligen inte vill att de vänder sig till mage eller sidan så borde väl en sovpåse fungera rätt bra för att förhindra det? Har aldrig provat, bara en tanke.

Sovpåse från IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00265076/

Sarah
2017-01-08 22:32
#17

Vi styr våra barns liv, men vissa saker måste man låta människor, även små människor, få välja själva. Sovposition måste väl ändå vara en sådan sak som de får välja själva, när de väl kan styra över kroppen. Tänk själva hur frustrerande det måste vara att bli tvingad att sova i en speciell position hela tiden. Det är ju bland det första de har möjlighet att välja själva. Kanske finns det en marginellt höjd risk för spädbarnsdöd vid magsovning även när de kan röra sig, men det finns risk i allt. Man sätter ju gränserna där man vill, men jag har definitivt en egen gräns som stoppar innan jag får för mig att bestämma hur min dotter ska ligga när hon sover, när hon själv har gjort ett aktivt val.

Upp till toppen
Annons: