Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 549 ggr
[postmortum91]
2016-12-04 21:20

9 månaders-fasen

Jag behöver tips: dottern blev 9 månader den 22 november och har ända fram till inatt sovit 12 timmar/natt utan att vakna. Visst ibland har hon vaknat till men kunnat somna om själv 19 av 20 gånger. Inatt vaknade hon och ställde sig i spjälsängen och gnällde. Vi la henne ner och försökte få henne att somna om. Vi försökte i över en timme. Sen gick sambon ner med henne och var vaken i en timme och sen lyckades äntligen få henne att somna. Sen sov hon resten av natten. Ikväll nattade sambon henne som han jämt gör och det gick bra som vanligt. Dock efter redan en timme vaknade hon och vägrade somna om. Varje gång senaste dygnet vi försökt få henne somna om så tror vi att h8n somnat, vi smyger iväg och plötsligt står hon upp igen och gnäller. Jag gissar på att hon kommit i den kända utvecklingsfasen som startar runt 9 månader men har ni nått tips på hur vi kan göra? Kan man börja testa 5 minuters-strategin eller är det dumt att göra det under en utvecklingsfas?

Annons:
PerhapsimAnna
2016-12-04 21:55
#1

Jag kan tro att det är pga att hon börjar stå upp, våran dotter var likadan, vaknar och ställer sig upp nästan i sömnen och blir chockad när hon inser att hon står upp. Tror bara ni ska fortsätta att kämpa på, det är jobbigt men det går över. Hon behöver ert stöd för det är mycket som händer just nu i hennes lilla huvud.

[postmortum91]
2016-12-04 21:56
#2

Kan tillägga att hon nyligen lärt sig ställa sig i spjälsängen

Sparven88
2016-12-04 22:06
#3

Sådär höll vår son också på när han lärt sig stå i spjälsängen. Så fort han vaknade ställde han sig upp och började hoppa i sängen. Vi gick in till honom (sovit i eget rum sen han var ungefär 7-8 månader) och la honom ner X antal gånger i timmen. Det var sjukt kämpigt ett tag där, mycket vaket på nätterna. Vi har haft ett litet motto att aldrig "gå upp" på natten, utan då har vi istället fortsatt lägga tills sonen somnat om. Det hjälper inte ett smack nu, men det blir bättre! Hon kommer tröttna på det om ett tag, nu har hon precis lärt sig och det är nytt och spännande. Kämpa på! =)

Sarah
2016-12-05 12:39
#4

Finns ju många anledningar till varför de börjar vakna, tänder, händelser under dagen, hunger, faser osv osv osv. Är bara att vänta ut och ge närhet under tiden.

sunflower185
2016-12-05 19:31
#5

Vår dotter var likadan och det höll i sig ganska länge, typ ett par månader. Men jag tror det var mycket som hände på en gång och hon blev därför orolig och började alltid gråta efter nån timme eller mer efter att hon somnat på kvällen. Jag vet att det är pissjobbigt sålänge det håller på, men jag föreslår nog bara att vänta ut det och ge henne den närhet hon behöver. Det kommer att gå över!

Upp till toppen
Annons: