Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1135 ggr
Zelmabus
2016-12-01 17:55

Ledsen

Så ledsen just nu, önskar att vi bara kunde flytta här ifrån. Folk jag trode var mina vänner har anmält mig till soc och säger att jag klär mitt barn dåligt (alltså för lite) och någon antydan att jag ev har slagit henne för hon hade ett blåmärke övanför ögonbrynet förra v när vi var på öfs. Soc har lagt ner, fanns ingen grund, men jag känner mig så bedragen. Folk som man trodde var ens vänner, varför frågar man inte ex om blåmärket? Eller om kläder? Kommer aldrig mer sätta min fot på öfs iaf, det är ju säkert. Tråkigt för dottern, men vad ska man göra?

Annons:
VildaVittra
2016-12-01 17:58
#1

Du tycker inte att det är bra att det finns människor som inte bara vänder ryggen till när det finns tecken på misskötsel? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
2016-12-01 17:58
#2

Nämen ush vad trist! På alla punkterna :(

Zelmabus
2016-12-01 18:03
#3

#1 så du tycker att man ska anmäl direkt utan att fråga när det gäller sina vänner? Kanske bara är mitt barn som sitter och viftar med leksaker så hon råkar träffa sig själv i ansiket, kanske bara är jag som råkar ha en väldigt varm åkpåse där ytterkläder blir för varmt att ha i? Såklart om ett barn mår dåligt, anmäl men varför inte ta reda på fakta innan.

micki78
2016-12-01 18:10
#4

Du måste fråga dig själv varför just du fått en anmälning, är det från en person eller flera? Det kan väl inte handla om att hon bara går utan mössa? barn får ju blåmärken ibland då dom ramlar eller leker, med det beror ju på hur ofta.

Det är ju fruktansvärt om anmälningen är ogrundad, fruktansvärt! Det har ju hänt att folk anmält för att jävlas, eller vad som helst. Men det finns också personer som tycker att något är fel, och om dom ser samma fel, eller flera olika "fel" så gör dom en anmälan. Du måste fundera varför du fått anmälan mot dig.

VildaVittra
2016-12-01 18:10
#5

#3 Visst kan du fråga. Hade någon frågat min pappa om mig som barn hade han charmat personen och sagt att allt var bra. Men det var det ju inte. 

Folk har sagt i efterhand att de misstänkte att något var fel, men inte fan gjorde de något åt saken. Men det kanske var bättre?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
2016-12-02 15:01
#6

#1 det är jättebra att man reagerar men det kanske är bättre att prata med personen ifråga först (eller ge någon hint om att barnet kanske behöver mer kläder tex)  innan man anmäler? Så att man har chans att rätta till det som man kanske inte hade kundskap om innan. Tycker jag…

Tråkigt att du råkat ut för detta och jag förstår att du känner dig besviken, kan inte skriva något som får dig att må bättre mer än att jag är övertygad om att du gör så gott du kan och att jag är glad att soc har undersökt det och lagt ner ärendet, för då finns det ju inga misstankar kvar från deras sida och dom anser att uppgifterna inte stämmer, förutsätter jag? och det är ju vad som räknas.

Annons:
[Thiah]
2016-12-02 16:48
#7

Jag tycker nog också att man bör prata med personen först. Är det upprepade blåmärken på misstänkta ställen hade jag reagerat kraftigare. Och apropå kläder. Jag och Mikaela_S har lika gamla barn men med totalt olika behov av kläder. Joel har alltid sett nästan naken ut jämfört med W (lite överdrivet).Så jag hoppas ingen anmäler för en sådan sak utan att prata med en förälder först.

densomundrar
2016-12-02 17:15
#8

Kan tillägga att jag tycker att man ska prata med vederbörande om man är närmare bekant/vän med dom innan anmälan. Är det någon man sett i lgh huset bredvid eller någon på affären, absolut, anmäl.

[postmortum91]
2016-12-02 23:54
#9

Tycker vi inte ska yttra varken bu eller bä när vi inte vet bättre. Kanske var oron välgrundad, kanske inte. Som förälder känns det givetvis fruktansvärt oavsett. Var det genuin oro ser jag det som bara positivt att faktiskt folk bryr sig. Önskar att någon brydde sig om mig när jag var barn men jag kände mig bortglömd och oviktig i förhållande till min pappa när ett helt samhälle tänkte på pappas bästa, men ej mitt

VildaVittra
2016-12-03 03:09
#10

#8 "Kan tillägga att jag tycker att man ska prata med vederbörande om man är närmare bekant/vän med dom innan anmälan."

Fast i mitt fall var det just folk som var nära som inte anmälde, annars hade jag ju inte fått höra om deras misstankar sedan när jag var vuxen. Det går dessutom att ljuga för vänner och bekanta också. 

De från soc ser sånt här ofta och har en mer utvecklad magkänsla av ren erfarenhet. För mig känns det tryggare att de åkte dit och gjorde en bedömning än att en lekman ställde frågor. 

#9 Föräldrarnas rätt skyddas ibland in i absurdum. Jag vet inte vad som hänt dig, men har pratat med folk som skickats mellan fosterhemmen bara för att föräldern blivit sur på fosterföräldrarna. Där tycker jag att barnet skulle tillfrågas först. Kanske är det ändrat nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
2016-12-03 04:06
#11

#10 fast vad finns det att ljuga om gällande klädsel och att ett blåmärke verkar ha funnits en gång? Har man en närmare relation kanske man då kunnat sagt "oj, blir det inte kallt för barnet med dom där tunna kläderna" Eller sagt något i stil med "usch vad kallt det är ute, jag måste ja så tjocka kläder på mitt barn såhär års." Jätte bra att folk bryr sig som sagt, men i detta fall kan jag tycka att man kunnat prata med vederbörande först, hur man klär sitt barn (om det varit för tunn klädd) kan ju ha å göra med okunskap eller andra förklarliga orsaker och just denna sak är ju svårt att ljuga om kan jag tycka. Och vi får inte frångå det faktum att barn slår sig, har det varit ofta upprepade blåmärken eller ett märkligt blåmärke kan jag förstå anmälan men att anmäla i första hand istället för att frågan är i mina ögon märkligt. Jag har en ytlig bekant som jag frågade senast igår varför hennes 6 månaders hade ett sår i pannan och det visade sig bara ett smultronmärke, det kom jag fram till genom att säga "oj, vad har hänt här då?" med lite lekfull röst så kollade jag på bebisen, inte svårare än så och jag har aldrig sett barnet ha något konstigt sår innan och det verkade ju inte vara ett sår heller.

VildaVittra
2016-12-03 04:14
#12

#11 Vad det finns att ljuga om? Tja, "Barnet slog sig med en leksak" fastän sanningen var att man lappade till det. Eller "Han är så varmblodig" fastän sanningen var att man var för påverkad för att ens tänka på vilken temperatur det är. Och hur vet du att det hon sade var sanning?  

Jag anser att det skulle vara ett lagbrott att inte anmäla när man ser något misstänkt, först då skulle vi ha en chans att rädda dessa barn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
2016-12-03 04:17
#13

#12 då har vi helt klart delade meningar om när vi tycker att man bör anmäla, jag hoppas att jag stöter på andra människor när jag handlat fel i ren okunskap, någon som av ren välmening g pratar med mig. :-) Själv hade jag önskat att bli betrodd när jag talade om för dom vuxna vad som hände hemma, men tji fick jag :-(

Annons:
VildaVittra
2016-12-03 05:10
#14

#13 Så när man har begått ett brott mot ett barn, så ska man komma undan med "Jag visste inte bättre"? Då ska ju även män från länder där det är okej att våldta kvinnor komma undan med "Jaha, det är olagligt här?". 

Ett brott är ett brott, och barn kan inte ta beslutet att det är något som man kan lägga bakom sig, så som jag som vuxen kan göra om du på fyllan och villan lappar till mig för att du just då mår dåligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
2016-12-03 09:06
#15

#14 nu går du ju till överdrift i detta sammanhang tycker jag, om du tycker att tunna kläder och ett blåmärke är starka tecken på brott. Jag tycker att det är jättesvårt att veta hur jag ska klä mitt barn för att han ska hålla lagom temperatur och jag kommer säkert stöta på vuxna som tycker att jag har klätt på honom för mycket eller för lite och blåmärken kommer han absolut att få någon gång, så jag hoppas son sagt att jag möter andra människor, som kan prata med mig istället för att anmäla. För inte är det väl missbruk som vi pratar om i just detta fall, eller har jag missat något? Det är ju just zelmabus som diskuteras, inte en missbrukares barn som kommer blåslaget och tunnklädd för jämnan. Jag lämnar diskussionen då jag tycker att den börjar spåra ur, jag har skrivit vad jag tycker och resten blir vara upprepning.

VildaVittra
2016-12-03 09:45
#16

#15 Nej det gör jag inte, det är du som i traditionell anda inte tycker att brott mot barn är något att lägga någon vikt på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
2016-12-03 11:32
#17

#15 det VET vi inte något om.

micki78
2016-12-03 14:01
#18

Jag undrar om anmälningen gällde för lite kläder vid ett tillfälle eller flera? hade barnet ett blåmärke, eller flera?  Jag tänker att det måste nästan ha varit flera tillfällen för att man ska få en anmälning på sig.  Visst vore det bra om personen frågade mamman om vad och varför, men det är inte alltid så lätt att göra det, vi alla vet ju att vi människor är rädda för att lägga oss i. Vi har ju sett såna här videos på Youtube där dom gör experiment och låsas slå sin flickvän på öppen gata, alla utom några fåtal går fram för att hjälpa till trots att dom ser misshandeln rakt framför sig. Så det är lätt att säga att man borde fråga mamman ifråga, men i verkligheten är det inte många som skulle göra det. Dessutom kan ju mamman  ursäkta sig med vad som helst, och på så sätt skyddar man inte barnet.  Det är bättre att göra en anmälan för mycket än för lite, tycker jag.

Sarah
2016-12-03 17:02
#19

Förstår att man känner sig sviken av vänner om de anmäler en till socialen. Samtidigt förstår jag att man inte går till föräldrarna om man är orolig för att föräldrarna orsakar barnet skada. Jag hade nog själv tvekat att göra det, även om jag kände dem väl. Det är svårt att "anklaga" en förälder öga mot öga och sannolikheten att det blir dålig stämning är nog något som får folk att tveka. Socialen är en oberoende part som då får ta ställning. Barnen kan inte tala för sig själva och allt för många barn far illa hemma. Bättre en anmälan för mycket än en för lite.

Zelmabus
2016-12-08 21:37
#20

Mitt barn hade 1 blåmärke vid 1 tillfälle, det sägs att vid 2 tillfällen har man tyckt att hon har haft för lite kläder,  vi har en Britax Åkpåse Performance Cosytoes.  ska jag ut en sträcka som varar  max 5 min (om ens det) har det känns onödigt med massa ytterkläder då denna åkpåse är varm!

Jag lämnar detta inlägg och denna ifokussida nu eftersom många i denna tråd (inte alla) har varit väldigt otrevliga .  Hade jag slagit mitt barn eller låtit henne frysa hade jag väl inte skrivit om anmälan här? Men tack som sagt ni som säger att anmälan säkert var grundad och att jag ljuger och "lappade till". Och påverkad har jag aldrig varit då jag ej tar droger/röker. Min sambo är nykterist och själv dricker jag ej alkohol i hemmet eller när jag har med mig min dotter.

Annons:
teezan
2016-12-09 09:03
#21

#20 förstår verkligen att du blir ledsen, hade jag skrivit tråden hade jag känt samma. Även om flera kanske diskuterar saken allmänt blir det ändå riktat mot dig på något vis då det inte riktigt framgår om det är just allmänt. Känns olustigt. Just detta fallet lades ju ner, det saknades grund och din trådstart handlade aldrig om huruvida du var oskyldig eller inte, det var redan klargjort. Tycker det är fel att då spekulera i annat. Sen att det i ANDRA fall kan vara välgrundat är väldigt ot, och det skapas lätt missförstånd om man inte är tydlig med att man inte menar ts. Detta är trots allt ett känsligt ämne och jag tror att den som lättar sitt hjärta här vill sitt barn det bästa.

Sarah
2016-12-09 09:12
#22

Men, flera av de hårdare rösterna är inte folk som brukar hänga på dem här sajten. Synd att döma ut sajten pga dem. Just saying…

VildaVittra
2016-12-09 09:12
#23

#20 Det är otrevligt att tycka att det är bra att det finns folk som reagerar när misstanke finns om att barnet far illa? Okidoki.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

micki78
2016-12-09 15:00
#24

# 20

Jag vill bara tillägga att jag har diskuterat rent allmänt. Det inte riktat personligt mot dig, utan det var skrivit rent allmänt. Du är säkert en bra mamma, det tror jag att du är, det känns så när man läser vad du skriver. Jag kommer ihåg när min bror kom hem med sina 2 barn och hälsade på, min mamma sa till honom att han hade klätt på dom alldelens för lite, utan mössa och vantar typ mitt i vintern, han var ung, ensamstående och hade lite tummen mitt i handen på den tiden. Han är ju världens bästa pappa åt sina barn, men han visste inte riktigt hur han skulle klä på dom när dom var små:) Inte för att barnen frös, men det såg illa ut så min mamma reagerade ett par gånger kommer jag ihåg.

Upp till toppen
Annons: