Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1502 ggr
[GråHäxa]
11/23/16, 10:21 PM

Mat med nötter till bebisar?

Hej Hur tänker ni kring att ge saker som innehåller nötter till bebisar? Jag menar självklart inte något som kan sättas i halsen utan tänker på hasselnötsmjölk, jordnötssmör och liknande. Enligt BVC är det okej men hör att många säger att man skall vänta tills dom är över året ifall barnet skulle få en allergisk reaktion. Samtidigt har jag läst en studie om att jordnötsallergi kan förebyggas om man får det tidigt. Hur tänker ni kring detta? Hur har ni gjort?

Annons:
Sarah
11/23/16, 10:51 PM
#1

Forskningen lutar åt att börja tidigt. Vi lät dottern smaka vid 5 månader. Har man jordnötsallergi i familjen kanske det är värt att kolla upp lite extra och höra med BVC.

Surpan
11/24/16, 10:46 AM
#2

Jag är med i en studie där de kommer testa förebyggande åtgärder för matallergi och eksem. Där ingår bland annat att ge barn jordnötter regelbundet till barnet (doppa fingret i jordnötssmör och ge en gång i veckan tror jag det var). De andra matallergierna som testas är mjölk och gluten/vete.

/Surpan

OlgaMaria
11/24/16, 3:29 PM
#3

Det kom ju en större studie för inte så länge sen som visade att man inte minskar risken för att utveckla celiaki om man introducerar gluten tidigt. Många hävdar att man ska introducera olika saker tidigt i liten skala för att förebygga allergier men jag har inte sett det bekräftas i studier. När min storasyster var bebis (född -70) så ansåg man verkligen att allt ska introduceras så tidigt som möjligt och mina föräldrar körde på den stilen. Min syster är allergisk mot nästan allt idag. 

Om man tänker historiskt så är väl det rimliga att små bebisar nästan bara fått bröstmjölk första året, och absolut inte fått så många olika livsmedel som vi har tillgång till idag. Jag tror det är klokt att introducera saker långsamt och att också undvika att ge nya saker om de är sjuka när immunförsvaret är högaktiverat. Men att ge t ex hasselnötsmjölk är ju säkert ett väldigt bra sätt att introducera nötter så småningom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
11/24/16, 7:30 PM
#4

Jag gav nötter (jordnötssmör började vi med) tidigt. 6 mån tror jag

#3 "och absolut inte fått så många olika livsmedel som vi har tillgång till idag."

Faktiskt så har vi färre livsmedel nu än förr. I boken "Urfödan" som jag läst som handlar om maten i lappmarken på tidigt 1900 tal så introducerades mat ganska tidigt faktiskt men barnen ammade i flera år istället. Exempelvis gavs torkat renkött från ca 3 månaders ålder (gavs främst som "napp")

l'm back

OlgaMaria
11/24/16, 8:24 PM
#5

#4 Hur tänker du när du skriver att vi har färre livsmedel idag? Såklart har vissa saker försvunnit ur gemene mans kost, men det jag syftar på är antalet livsmedel en vanlig person har enkel tillgång till idag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
11/24/16, 8:31 PM
#6

#5 Nej inte egentligen, även om det man åt förr var begränsat till säsong. Jag kan tyvärr inte länka till en källa för det var så länge sen (drygt två år) jag läste det.

Det mesta nuförtiden är ju baserat på några få livsmedel (exempelvis majs, vete och ris)

l'm back

Annons:
OlgaMaria
11/24/16, 9:00 PM
#7

#6 Men vi har tillgång till en mängd kryddor, frukter och grönsaker t ex som dåtidens människa bara kunde drömma om. Hörde någonstans att antalet ingredienser som vi har i en vanlig måltid idag endast kungar och det absoluta toppskiktet kunde ha i sin mat förr i tiden. Kanske boken du läste gjorde en poäng av att det är väldigt många sorters livsmedel som vi slutat äta idag men jag vill ändå tro att man förr i tiden hade tillgång till ganska ovarierad mat, men att man var mycket bättre på att utnyttja det naturen bjöd på där och alla delar från djuren man åt. Våra kroppar blir nog mer prövade idag då vi kan äta mat från jordens alla hörn, medan man förr mest åt lokal mat som man ätit i många generationer tillbaka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
11/24/16, 9:02 PM
#8

#7 Nej det var inte "Urfödan" men man räknade även med kryddor osv.

Men det var sett över året inte på en och samma gång där vi har mer på en och samma gång nu. Men variation går ju över årstider med

l'm back

[TanatosNyx]
11/25/16, 8:16 PM
#9

Som allergiker skulle jag säga undvik inget, men överkonsumera inte heller. Jag tänker typ som råden kring gluten, långsam introduktion. Alla mina allergier har triggats igång av överkonsumtion/överbelastning av immunförsvaret som redan var retat pga pollenallergi som jag inte hade den blekaste aning om att jag ens hade, var symptomfri. Hade mängder av korsallergier som jag trodde var bråkig mage. Så jag fick systematiskt små reaktioner över lång tid utan att förstå det/ta det på allvar. Sen brakade det loss på allvar när jag provade LCHF.

mollyt
11/25/16, 10:30 PM
#10

Jag rekommenderar boken "Smakäventyret" av hela mitt hjärta! Där kan man läsa om den forskningen kring nötallergi bland annat.

Vi har valt att ge jordnötssmör 2 gånger i veckan på smörgåsrån åt vår dotter. Hon älskar det! Hon får även lite mandelmjöl ibland. Vi har valt att introducera det mesta tidigt, såväl som fisk/skaldjur, ägg, laktos, gluten(paltbröd i gröten och smörgåsrånen med jordnötssmöret) och så vidare. Hon fick smak på fingret från 4 månader vid intresse, lite mer smakprov vid 6 månader och fick mer plockmat efter 7 månader. Nu är hon 8 månader och äter plockmat men har fortfarande fri tillgång till Amning (brukar dock försöka hålla rutin på att hon får plockmaten först och ammar sig mätt efter att hon inte vill ha mer av den maten).

[GråHäxa]
11/26/16, 12:04 AM
#11

Tack för alla svar! Jag har läst samkäventyret :) Den var bra och det var nog där bland annat jag läste om att jordnötter var bra att ge tidigt. Min uppfattning om gluten är det inte verkar spela någon roll när introduktion sker där så vi började så smått med paltbröd i maten (hon gillar inte gröt) någon vecka eller 2 efter matintroduktionen vid 6 mån. Det är också något jag funderar över, långsam introduktion. När kan man anse att gluten är introducerat? Nu får hon några tsk paltbrödskross i veckan. Men eftersom att det är huvudsakliga järnkällan så vore det ju bra om man kan ge mer. Ger självklart annat järnrikt med som nermalda pumpakärnor, aprikospure mm. Hur mycket paltbröd tror ni man kan ge innan det blir för mycket gluten? Hon är snart 8 månader och har alltså ätit fast föda vid sidan av amningen sedan 6 månader. Får fundera vidare på det här med nötter men forskningen tycks peka på att det är bra om det introduceras innan året. Men är även lite inne på det du skriver OlgaMaria, visst är nötter inte en nödvändighet i en bebis kost. Tänker lite att det kanske är meningen att man skall testa nötter först när man kan äta en nöt, och har tänder. Men ja jag vet inte, mycket att ta ställning till när man ansvarar för en liten människas kost :P

Sarah
11/26/16, 12:31 AM
#12

Om du tänker att man inte ska äta ngt innan man kan tugga råvaran så är det många djur som skulle utrota sig själva. Det naturliga för många är ju ex att tugga och spy upp senare till avkomman. Det naturliga är såklart att föräldrar ger sina barn ungefär samma som de själva äter, fast tuggat/ malt/ mosat. Du kan inte ge pumpafrön med ditt sätt att tänka heller, inga smakportioner heller för den delen ;p

[GråHäxa]
11/26/16, 12:35 AM
#13

Ja där har du iof en poäng haha 😂

Annons:
[TanatosNyx]
11/26/16, 9:05 AM
#14

Köpt bebisgröt är rena glutenbomberna om man ska tro på tidningarna så du kan nog lugnt ge mer.

Surpan
11/26/16, 7:05 PM
#15

Värt att hålla i bakhuvudet är att bara för att man har introducerat jordnötter så har man inte introducerat nötter, det är två olika allergener. :)

/Surpan

Ria74
11/29/16, 12:08 PM
#16

Jag är väldigt allergisk mot nötter så jag fick rådet av bvc att vänta med det till dottern var över året.

Än så länge verkar hon inte vara allergiskt mot något.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
11/30/16, 8:40 AM
#17

#11 Ger du något kött? Det är ju den främsta järnkällan, efter blod och inälvsmat. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[GråHäxa]
11/30/16, 11:21 PM
#18

#17 Jodå jag ger kött :) Hon äter dock inga jättemängder mat ännu. Så jag nojar lite över järnet eftersom att jag inte ger någon gröt eller välling. Därav paltbrödet. Skall testa att ge henne min hemmagjorda blodpudding också. Hade hon tyckt om det så hade det ju varit en väldigt bra järnkälla :)

OlgaMaria
12/1/16, 9:46 AM
#19

#18 Hemmagjord blodpudding låter ju kanon! Och hon får tillräckligt med järn genom bröstmjölken också så länge som du inte har brist. Att man måste ge gröt och välling för att säkra järnbehovet är bara gammal dammig propaganda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[GråHäxa]
12/1/16, 11:33 AM
#20

#19 Jo men precis det är min tanke också, tror inte på välling och gröt som en nödvändighet. Men känner att jag får tänka till en extra gång så att hon verkligen får i sig järnet på andra vis. Men det är bra då behöver jag nog inte oroa mig :-)

Annons:
OlgaMaria
12/1/16, 11:55 AM
#21

Havregrynsgröt med ägg ger lite extra järn också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[GråHäxa]
12/1/16, 12:06 PM
#22

Ja ägg ger jag, har testat havregrynsgröt, hirsgröt, bovete och quinoagröt men hon är inget fan av gröt direkt :P Men jag får ner paltbröd i köttfärsen blandanat. Tillagar maten i gjutjärnsgryta med så det borde  ändå vara hyfsat bra med järn tycker jag :)

[TanatosNyx]
12/12/16, 8:03 PM
#23

Jag vill bara varna lite för blodpudding, ge inte för mycket innan ni vet hur lilla magen klarar det. Vår son blev totalt cementförstoppad av blodpudding. 😕

[GråHäxa]
12/12/16, 11:50 PM
#24

Tack för varningen, vi får testa en liten bit till att börja med :-)

[TanatosNyx]
12/13/16, 11:22 AM
#25

vi kokade i mjölk och serverade med äppelmos, vet inte om det gjorde nån större skillnad men mums tyckte Alvin :) så slipper man stekytan också. Sen har han ju jättekänslig mage, så inte alls säkert att ni får samma bekymmer.

Sarah
12/13/16, 1:29 PM
#26

Järn är ju förstoppande för många, så mat med mycket järn kan ha den effekten.

[GråHäxa]
12/13/16, 9:43 PM
#27

Jag brukar göra egen blodpudding, då bakar jag den i ugnen. Den blir godare om man steker skivorna efter men till dottern hoppar jag bara det steget. Det är äpple i receptet, även bacon egentligen men bacon får jag ju också hoppa när det är till dottern pga saltet. Gott blir det iaf, får hoppas att det skall funkar till henne, testar försiktigt iaf :-) En annan grej jag kommit att tänka på, leverpastej. Vad väljer man för sort om man skall ge det? Det innehåller väl endel salt? Finns det något märke med mindre konstigheter i?

Annons:
Sammet1
12/14/16, 11:12 AM
#28

#27 Gör egen där också? Kycklinglevermousse var populärt här, består i princip bara av tillagad kycklinglever som mixas med grädde och valfria kryddor. Annars finns det ju mängder med recept på både pastej och paté, som man kan grädda själv i ugnen. Då vet du precis vad den innehåller, inklusive saltmängd. 🙂

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[GråHäxa]
12/14/16, 11:48 AM
#29

#28 Ja men det är klart jag skall göra egen leverpastej :-) Bra idé! Vet du om det går frysa in hemmagjord leverpastej?

Sammet1
12/14/16, 5:47 PM
#30

Japp. Den kan smula sönder lättare som upptinad, men det brukar inte vara ett problem till småbarn, det är mest ett estetiskt problem…

**Surface of Velvet
**Core of Steel

mollyt
12/16/16, 8:46 PM
#31

Har läst så många som kokar sin blodpudding i mjölk #25 men varför? Mjölk försämrar ju upptaget av järn? Jag kör min blodpudding i micron med olja bara så att den blir genomvarm. Nu äter hon oftast bara 1-2 stavar så då är det smidigt att ha frysta stavar som jag bara tar upp och tinar i micron… när hon blir äldre och äter mer så tänker jag steka skivor i stekpanna (gjutjärn) istället.

Upp till toppen
Annons: