Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 7802 ggr
teezan
2016-11-22 22:56

Över 41 graders feber - erfarenheter?

Man läser ju att vid så hög feber är det läkare som gäller oavsett, men efter att dottern på 14 månader sedan igår kväll legat mellan 41,1-41,4 graders feber, och en läkare har tittat på henne lät det på honom som att det inte alls var konstigt. Han tyckte att hon verkade hyfsat pigg eftersom hon kunde leka lite och även dricka när Ipren verkade, vilket jag i och för sig håller med om. Ipren har fått ner febern till 39-40 grader i 2-4 timmar, sedan får dottern frossa och febern stiger snabbt mot 41 igen, och då ha vi gett alvedon, för att sedan ge Ipren. Vi varvar alltså dessa två. Jag förstår att allmäntillståndet är det allra viktigaste att titta på, men jag kan inte låta bli att hänga upp mig på den skyhöga febern & det faktum att vi inte får ner den särskilt mycket. Doktorn sa att dottern kunde gå i två dagar till med det utan att det var någon fara och att vi skulle ge febernedsättande under tiden. På 1177 däremot ville de att vi skulle åka in om febern fortfarande höll sig över 41 grader efter Iprenens verkan efter 5-6 timmar (vilket för oss då bara hållit 2-4 timmar). De ringde vi natten till idag, när det började. CRP togs även på vårdcentralen viker visade ett förhöjt värde, 27, vilket tydde på en kraftig förkylning som visserligen kan svänga. Över 100 kunde tyda på tex lunginflammation, men under 50 innebär virus tex & då kan de ändå inte hjälpa oss, om jag förstod doktorn rätt. Något som de aldrig tittade på, & som jag trodde var standard, var uvi men läkaren tyckte inte det behövdes för "då skulle hon varken äta eller dricka" men på akuten när vi var inne ett tidigare tillfälle (några månader sedan) ville de utesluta det. Jag vet inte varför jag misstror vården men de vet kanske bäst i detta fallet trots allt. Någon som vet om jag bör vara orolig eller kan jag vara lugn trots denna mycket höga feber? Har någon haft barn med liknande?

Annons:
JossanH
2016-11-22 23:16
#1

Jag är själv väldigt skeptisk till vårdens sått att behandla människor. Jag känner flera som blivit otroligt dåligt behandlade och fått många tvivelaktiga och motsägelsefulla uttalanden. Dock är feber inget vi ska vara rädda för. Febern är där för att bekämpa sjukdom. Det är dock lätt att bli rädd när det gäller ens egna barn. Mitt bästa tips för att sänka en feber är att ha på varma ullsockar, göra citronomslag på vaderna, ha lite eller nästan inga kläder på och vara i ett svalt rum. När minsta hade över 40grader i feber gjorde jag detta (febernedsättande är verkligen sista alternativet här). Vi låg i soffan med öppet fönster under tidig vår och hon sov med t-shirt och blöja och sockar. Citronomslagen tog ned febern ca en grad. Efter några timmar gav febern med sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lilolizeit
2016-11-23 06:07
#3

#1 Jossan, hur gör man dessa citronomslag?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

teezan
2016-11-23 08:42
#4

#1 gillar inte heller febernedsättande läkemedel och som du skriver fyller ju febern en funktion. Har bara gett om det varit över 40 grader eller om dottern visat tecken på att ha ont/inte kan sova. Drar man ut på sjukdomen om man ger febernedsättande kan man ju undra? Jag undrar också hur man gör citronomslag :) Just nu har hon sovit i T-shirt och tunna byxor, ibland strumpor. Vi har svalt i sovrummet. Inga täcken förutom vid frossa. Vi baddar med vatten ibland. #2 hon har haft tredagarsfeber en gång men man kan säkert få det fler gånger, febern var inte riktigt lika hög då, men runt 40-41. Får se om hon får utslag denna gången. Det som är lite mystiskt är dock att febern började lite smått redan i fredags, försvann i lördags och kom tillbaka under dagen/kvällen. Samma i söndags. Men då hade hon inte över 41 utan runt 39. Det var också en anledning till att vi sökte. Hon var förkyld för två veckor sedan med högst 39,5 i feber och både nästäppan och snuvan är borta sedan dess. Idag är febern 41,1 men dottern är vid gott mod. Har dock hunnit ge Ipren men ska försöka dra ut på det till nästa gång. Alternativt testar citronomslag. Har ingen citron dock, gissar att det behövs :)

JossanH
2016-11-23 13:00
#5

Här kan ni läsa om citronomslag :) http://www.husapoteket.org/rad-och-anvisningar/feber/

Sajtvärd på Iller.ifokus

teezan
2016-11-25 09:35
#6

Är inne på fjärde dygnet och febern är borta, istället är dottern kall och hade 36 grader (brukar ha cirka 37,5 vanligtvis). Hon vaknade och var jätteledsen inatt men det verkade vara tänderna. Tog på henne mer kläder och fick upp tempen till 36,7. Kanske är vanligt att det blir såhär efter väldigt hög feber men blev ändå lite fundersam. Hon är ändå hyfsat pigg, leker och busar, så för den delen är jag inte så orolig.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-11-25 20:13
#7

Barn kan få väldigt hög feber, och då bör man faktiskt ta ned den med febernedsättande då de kan få feberkramper. Över 40 så ge t.ex. alvedon.

JossanH
2016-11-25 23:10
#8

Från 1177 ang feberkramp hos barn: "Det går inte att förebygga eller behandla feberkramper genom att ge barnet febernedsättande läkemedel. Avkylning, till exempel genom att badda barnet med svala fuktiga dukar, är inte heller effektivt för att förhindra anfall. Däremot kan man ge kramplösande medicin vid långvariga feberkramper, det vill säga kramper som varar mer än ett par minuter. Det ges på läkares ordination efter tidigare besök på vårdcentralen eller sjukhuset."

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: