Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1870 ggr
judithrisoy
2016-11-18 22:52

Blåmärken

Hur är det med blåmärken, hur kan man se var de kommer ifrån och hur de uppstått? Tänker på former, färger osv? Vad tyder på misshandel tex?

Annons:
densomundrar
2016-11-19 05:14
#1

Det beror ju lite på vart dom sitter och bra att tänka på är ju även att alla har olika lätt för att få blåmärken, tänker jag. Är det ett barn som har blåmärken på "onaturliga" ställen och ofta kanske man bör undersöka det närmare medans ett barn som har blåmärken på tex smalbenen (som iallafall jag ofta har blåmärken på) kanske inte behöver ta det lika allvarligt.

judithrisoy
2016-11-19 08:14
#2

#1 Förstås är det så! Överarmar? Hur kan man ha fått blåmärken på båda sidor av överarmarna…

Sarah
2016-11-19 09:45
#3

Runt överarmen skulle jag nog gissa var ett hårt grepp från vuxen.

densomundrar
2016-11-19 09:49
#4

Tänkte nämna något om blåmärken på undersidan av överarmarna men visste inte hur jag skulle formulera det, men det gav sig ju självt :-) :-/ Sitter blåmärken på överarmarna skulle nog jag oxå gissa på ett hårt grepp.

Aleya
2016-11-21 08:50
#5

Man kan inte avgöra hur ett blåmärke kommit till. Hur gammalt ett blåmärke är kan man avgöra via färger. Om det är mycket mörkt så då är det nytt. Har det gulnat så är det äldre. Sen får man tänka hur gammalt barnet är. Om det är exempelvis ett barn som är uppe och går så kan det ju ha fått blåmärken på exempelvis benet för att dom har stött sig. Men är det ett barn som inte är i åldern för att gå som börjar ha blåmärken på konstiga ställen så ska man nog börja fundera. Vissa får dock lätt blåmärken av inget. Men börjar man märka att det är på rygg eller rumpa så kan det tyda på misshandel. Nu är jag inte expert på blåmärken direkt. Men det är så jag har lärt mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Martin
2016-11-23 23:12
#6

Ett blåmärke innebär ju att man haft en blödning under huden. Det går alltså inte att avgöra vad man fått ett blåmärke av bara genom att titta på det. Däremot kan man se former på blåmärken och även hur många de är och hur de sitter, och lite bättre dra slutsatser. Det finns ju personer som är utbildade på kroppsundersökningar som med olika sannolikheter både kan avgöra när de tillkommit och av vad. Att tänka på också är att eftersom att det är en blödning och blod kan rinna behöver man inte få blåmärket exakt där man slog sig (t.ex. ledbandsskador, en del andra idrottsskador osv). 

Barn är i bästa fall aktiva och livliga och således ganska ofta mycket blåmärken. På de mest naturliga ställen (benen framförallt) men också ibland på konstigare ställen. Utan att anledningen är konstig. Blåmärken från "normal" aktivitet är ofta cirkulära eller ovala. Det är blåmärken har andra former man skall vara uppmärksam (smala linjer, öglor, konturen efter handflata osv). 

Ser man ett barn med blåmärken som man tycker verkar konstiga så skall man såklart anmäla detta, det står även i lagen (SOL 14 kap 1c§) att envar som misstänker att ett barn far illa bör anmäla det. I många yrkesgrupper skall man anmäla det, man har alltså en skyldighet att göra det.

Ett blåmärke på en överarm eller två (ett på var sida om armen) behöver inte nödvändigtvis tyda på ett hårt grepp. Oftast ser man fingrarna på hårda grepp, dvs det blir t.ex. ett för tummen och 2-3 för de övriga fingrarna (man får ju oftast inte samma hårda tryck med alla fingrar).

I rikshandboken för barnhälsovård kan man läsa mer. Läs t.ex. här.

mvh Martin

Annons:
OlgaMaria
2016-11-25 14:23
#7

Även kompisar kan ta varandra hårt i armen. Kan alltså vara något som hänt mellan barn. Man kan också stöta in i något med överarmen ifall man leker vilt eller springer in i något.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
2016-11-25 20:10
#8

Nu har jag noll erfarenhet av misshandelsblåmärken, men däremot lider jag av en sjukdom som framkallar blåmärken mycket lätt, och även om barn är livliga så skulle jag bli väldigt väldigt misstänksam om jag såg blåmärken på överarmarna! Stor varningssignal för mig som alltså "ser blåslagen ut jämt".

Jag har också en 1,5åring hemma, och ibland bråkar han så vi tar rätt hårt grepp om överarmarna t.ex. när han slåss eller slänger sig handlöst i ren ilska och vi måste hejda honom ifrån att smacka ner i asfalt exempelvis. Han har aldrig fått blåmärken trots att man har tänkt tanken tusen gånger. Jag ska väl tillägga att jag misstänker att han har ärvt min sjukdom då han visar tecken på det.

Upp till toppen
Annons: