Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1079 ggr
densomundrar
2016-11-14 08:24

Nyfödda och sömn

Hur har ni sovit med era nyfödda? Egen säng? I samma säng, hur i sådant fall?

Annons:
soundtrack
2016-11-14 08:27
#1

Vi samsov. Det planerade vi att göra, med babynest mellan oss, första tiden. Men dottern ville bara sova vid bröstet, försökte jag sen lägga henne i nestet så blev hon jätteledsen. Så redan första natten gav jag upp det och sen sov hon helt enkelt bredvid mig med bröstet i munnen större delen av nätterna. Egen säng blev det inte förrän hon slutade nattamma vid 1års ålder.

JossanH
2016-11-14 09:00
#2

Har en på drygt 4 år cv en på drygt 2 år. Vi samsover alla i samma säng och har gjort sedan dom föddes. Första hade jag svårt att ligga ned och amma i början så hon låg mellan oss men oftast med huvudet i huvudhöjd med oss. Andra har velat snutta halva nätterna så då har hon fått föra det. Hon sov mer eller mindre i min armhåla ;) Hon ammades till 1,5 års ålder men vill fortfarande helst ligga nära och så hon når mina bröst med händerna. Vi delar fortfarande täcke.

Sajtvärd på Iller.ifokus

soundtrack
2016-11-14 09:08
#3

Kan ju tillägga till mitt inlägg att dottern nu är drygt 2 och för det mesta somnar och sover i sin säng, men vaknar hon på natten så får hon komma in till oss. Vi försöker aldrig natta om i hennes egen säng. Hon trivs med att sova själv, men hade hon inte gjort det så hade vi fortsatt med samsovningen. Räknar med att samsova med tvåan också.

teezan
2016-11-14 09:41
#4

Samsover också, något jag först inte vågade men sen föll det sig naturligt ändå. Kände att jag vaknade av minsta pip och hade bäst koll på mitt barn på så vis & gav mest sömn. Det underlättar jättemycket med liggamning (om man ammar) då man slipper vakna helt och gå upp. Min tjej sov med bröstet i munnen tills hon var kanske 8-9 månader, numera släpper hon och vänder sig men snuttar massor ändå. Hon har sovit på mig, i bärsele eller tätt intill i princip alla sovstunder sedan hon föddes, nu är hon 14 månader :) alla har nog olika behov men det kan vara bra att veta att väldigt många bebisar (och speciellt nyfödingar) vill vara nära/ammas 24/7. Blir lite mindre chock om man vet om det, även om det Förstås kan vara krävande ändå. Det är svårt att förbereda sig på den omställningen, men man lär sig att leva med det efter ett tag. Om du väljer att samsova finns det säker samsovning att tillämpa.

Marvel-lous
2016-11-14 09:43
#5

Jag hade Merlin bredvid mig det första året, även jag nattammade under den perioden. Sedan han slutade amma och fick eget rum sover han hellre i sin egen säng  (han är nu 2 år).

[Thiah]
2016-11-14 10:06
#6

Joel har sovit antingen i vagnen liggdel bredvid mig eller mellan oss ändå från start. När han blev äldre hade vi hans spjälsäng öppen mot vår säng. Han är nu 2 1/2 år och kommer varje natt in till oss. Vi har lite halvhjärtat försökt natta om i egen säng men men…

Annons:
oh-la
2016-11-14 10:59
#7

Våran 8v sover med mig, med bröstet i munnen. Vi har testat både babynest och vagn i sovrummet, men hon somnar inte. Vi kan inte flytta henne när hon somnat heller, då vaknar hon och är jätteledsen. Hon vill helt enkelt sova nära. Jag sover påklädd med kläder som är enkla att amma i. Nu sover jag i princip igenom nattammningarna och tycker det är supermysigt och praktiskt att liggamma.

Sarah
2016-11-14 11:44
#8

Nära, nära, nära sen hon föddes :) nu är hon snart 16 månader och och sover fortfarande med oss. Somnar på min arm eller mitt bröst. På dagarna kan hon somna i egen säng eller vagn, eller i bilen. Men kvällarna är alltid nära.

Pontiac57
2016-11-14 13:09
#9

Våran grabb har sovit i egen säng från start då jag inte kan slappna av överhuvudtaget när han sover bredvid oss. Han har i perioder velat komma upp till oss när han vaknat under natten men oftast sover han bäst i sin egna säng :)

jackiejohn
2016-11-14 13:44
#10

Egen säng, då hennes 3 första veckor i livet innebar kuvös/värmebädd så fortsatte hon sova i sin egen säng när vi kommit hem också. Hon hade då andningslarm första vecka och det ville vi inte ha i vår säng med risk för att trassla in och själva eller henne. Hon blir 2år på söndag och sover lugnt och tryggt i sin egen säng fortfarande, hon kommer in till oss när hon vaknar på morgonen och då kan vi ligga kvar eller gå upp blir lite olika :) Hur det blir med denna bebis får vi se är det en närhetströstande bebis så blir det samsovning/babynestet annars spjälsängen brevid min sängsida som dottern hade. Allt beror på bebisen behov :)

fluffis
2016-11-14 17:54
#11

Vår nyfödda sov i babynest de tre första månaderna. Babynestet följde med oss där vi rörde oss i huset. På nätterna låg babynestet i mitten av vår säng så att både jag och pappan kunde hålla koll. Problemet vi hade var att babynestet gled ner lite i glipan mellan bäddmadrasserna och bebis blev varm. Somnade bebis i vår famn när vi t.ex. satt i soffan så fick han ofta ligga där tills han sovit klart. Åtminstone den första månaden. Efterhand blev det lättare att lägga över honom i babynestet när han somnat. Efter de tre första månaderna fick han en egen spjälsäng på eget rum och det var jätteskönt för oss. Jag mådde dåligt under den här perioden och kunde inte sova ordentligt förrän bebis var borta från vårt sovrum, eftersom jag vaknade för minsta lilla. Även annars tycker jag det är jobbigt att sova nära och har helt omöjligt för att somna om min man skulle hålla armen runt mig. Inför nästa bebis har vi köpt en ny bäddmadrass som täcker hela sängen så att vi slipper glipan. Det bästa vi gjort på länge tror jag :)

sunflower185
2016-11-15 19:06
#12

Den första natten lade jag dottern i egen säng bredvid vår, men konstaterade rätt fort att det blir 10 ggr enklare att ha henne i vår säng pga ammandet ;D Hon är nu ett år och har nyss börjat lära sig somna i egen säng (fortfarande bredvid vår säng), men jag är lite som Fluffis #11 skrev här ovan, jag vaknar för minsta pip och det lär ju inte gå om innan hon börjar sova i eget rum. Men det har vi inga planer på ännu…

jackiejohn
2016-11-15 21:28
#13

Jag vaknar när dottern går ur sin säng vare sig klockan är 22.00, 03.00 eller 08.00, vaknar om hon hostar eller för något ljud så att man inte vaknar bara för att barnet inte är i samma rum stämmer inte. Maken vaknar inte för minsta lilla men det gör han inte om hon så sover emellan oss :p

Annons:
Destany
2016-11-16 06:20
#14

Hon sov i sitt babynest i spjälsängen. Nu när hon e 5 mån så sover hon utan babynest o när hon ätit på natten så får hon sova i vår säng för hon är så pigg då så hon lugnar sig lättare om vi ligger nära. O vi slipper gå upp 500 ggr o ge napp o gosa.

densomundrar
2016-11-16 08:16
#15

Tusen tack, ni är underbara! Har lite dåligt samvete över att jag inte kan få sömnen att fungera som vi ville innan, antingen att sova i en vagn vid sängen eller i ett typ babynest i sängen men vi har försökt och det är omöjligt. Just nu sover vi på ett sätt som är långt från rekommendationerna, antingen med bebis på bröstet eller tätt intill, de sista två nätterna har jag provat att liggamma lite och jag har fått betydligt mycket mer sömn. Men ni som liggammar, era bebisar ligger på sidan då va? Det är inte farligt eller skadligt på något sätt? Bm kommer iof på hembesök imorgon så får prata med henne om det då, men tänkte iallafall dubbelkolla.

Sarah
2016-11-16 09:13
#16

#15 det är helt naturligt att barn inte vill sova borta från föräldern. Se första tiden som en fjärde trimester, så nära vill de vara. Alltså inget är ha dåligt samvete för. Liggamma underlättar live och är inte dåligt på ngt sätt :)

densomundrar
2016-11-16 10:50
#17

#16 sant, så är det ju, men jag vill ju gärna följa rekommendationerna men just nu känns det inte möjligt om jag ska få någon sömn alls. Och det känns som sagt skönt att jag inte är den enda, då får jag mindre dåligt samvete för att jag inte kan lösa det bättre så att mitt barn är nöjd. Det märkliga är, har jag kommit på, att det går bra att sova på soffan själv men absolut inte i sängen, inte ens om jag håller en hand på honom. Vilka idéer dom har :-)

soundtrack
2016-11-16 13:07
#18

Ingen fara för som att ligga på sidan, tvärtom så underlättar det för att slippa platt bakhuvud :) däremot är det ju bra om man växlar sida vid varje Amning. Jag förstår ju varför rekommendationerna finns men samtidigt känns det smått vansinnigt att tro att en nyföding skulle vilja ligga och sova ensam efter ha legat i mammas mage i 9 månader!? (Jag vet att det finns undantag).

Madde
2016-11-16 21:52
#19

#17: Min son är likadan när det kommer till sömn. När han sover på soffan kan han sova själv, men när vi sover i sovrummet vill han gärna ligga på mig istället för i babynestet. Vet inte om babynestet är för kallt mot den sköna filten han ligger på, på soffan. Jag har inte kunnat börja amma liggandes pga kejsarsnittet som gör ont och jag fortfarande gärna sover på ryggen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

mollyt
2016-11-19 22:14
#20

Vi samsover också, i början sov hon i sitt babynest i sängen. Då bytte jag sida om henne mellan liggammningarna. Nu blir  det inte lika många nattmål så nu ammar jag båda brösten men ligger kvar till höger om dottern hela natten och byter på morgonen när vi ligger och myser. Hon vill vara supernära när hon sover (lägga upp ett ben på mig och armen på mitt bröst). Jag sover sååå mycket bättre då, vi har försökt ha henne i spjälsängen (står bredvid min sida av sängen) men då ligger jag ofta vaken för att kolla att hon andas osv. Hon blir 8 månader på måndag.

Hon vänder sig själv på sida med ryggen eller magen mot mig, varierar frekvent under natten. Hon sover även på rygg. Vi har inte haft några problem med att hon är sne eller ovalt huvud.

Annons:
densomundrar
2016-11-20 18:02
#21

Tack för era svar, skönt att jag inte är den enda som inte får det att fungera optimalt med bebis sovande på annan plats än tätt intill. Sedan jag börjat liggamma har nätterna varit lugna och jag har fått betydligt mycket mer sömn :-)

fackdack
2016-11-21 23:44
#22

Med alla våra barn har vi sovit i samma säng med haha och w åringen sover fortfarande så nu sover vi min sambo noelia (3 månader) jag och sedan Lara 2 år. Och när sambons 15 åriga kommer på besök antingen blir det jasmin sambon noelia jag Lara eller om Lara vill sova i sin säng blir det sambon jasmin jag noelia :) hih i mysigt men måste dock köpa större säng :")

[GråHäxa]
2016-11-22 00:17
#23

Vi samsover också och har gjort det sedan start. Människan måste vara den enda arten som lägger sin avkomma för sig själv för att sova. Har full förståelse för varför rekommendationerna finns och visst var jag nervös i början men på det stora hela så sover vi alla 3 mycket bättre tillsammans. Har spjälsängen bredvid sängen och när vi testat den så har jag också bara legat och kollat att hon andas hela natten. Många fler uppvak för både henne och mig dessutom. Grattis till bebisen föresten densomundrar! 🌹 ☺

Upp till toppen
Annons: