Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1289 ggr
[postmortum91]
11/3/16, 2:51 PM

Hur mycket mat till 8 månaders?

Dotterns kurva planar ut lite. Förra gången sa läkaren att det berodde på att jag är kort. Nu sa vår sköterska till sambon att det beror på att hon får för lite mat. Jag är nu rätt uppriven och känner mig kass. Så här ser dagen ut: •när hon vaknar får hon bröstmjölk •kl 9 typ gröt •kl 12 fruktpure •kl 15 barnmat •kl 18 fruktpure •kl 20 bröstmjölk Hur ger ni andra med 8 månaders bebis?

Annons:
Velinga1984
11/3/16, 3:24 PM
#1

Varför så mycket fruktpure? Vår 8 mån äter Ca kl 5 -7 - ca 250 ml ersättning Ca kl 9 - en portion barngröt Ca kl 12-13 - en burkmat ca 200 gram Ca kl 16 - 17 - ca 250 ml ersättning eller en burkmat Ca kl 18 - en portion barngröt (om han åt ersättning vid 16) Ca kl 20 - ca 250 ml ersättning

Intehärutandär
11/4/16, 4:11 AM
#2

Min ammades på sidan och åt frukost, lunch och middag som mig.

soundtrack
11/4/16, 7:27 AM
#3

Vi gjorde samma som Snovit vid den åldern. Hon åt lite grann vid samtliga måltider, sen ammade jag lite efteråt samt som mellis och på natten.

Till frukost fick hon gröt och vid den åldern började vi nog introducera bröd också. Hon fick små kuber med leverpastej på. Till lunch och middag  (ca kl 12 och 17) fick hon mat, antingen burkmat eller samma som vi åt, mängden då var nog runt ½ burk tror jag. Och sen fick hon oftast lite gröt precis innan sänggång vid 19-tiden också. Och fri Amning där emellan.

JossanH
11/4/16, 11:22 AM
#4

Första ammades bara till drygt 7 mån så när hon var 8mån åt hon 2 mål lagad mat, frukost och ett lättare kvällsmål innan läggdags och ibland 1 eller 2 liten mellis där emellan, typ frukt, grönsak eller liknande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
11/4/16, 11:23 AM
#5

Andra däremot ammades när hon var 8 mån. Åt fortfarande kanske i snitt 5ggr per natt. Och blev erbjuden mat vid varje måltid vi åt men pillade mest. Stoppade i sig lite.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
11/4/16, 11:32 AM
#6

Vi har alltid låtit Elva välja hur mycket hon vill äta och sen fyllt upp med ersättning om hon fortfarande var hungrig. Hon har ätit det jag/ vi äter med mindre salt. 

Jag är ingen frukostmatmänniska, vilket har gjort att hon inte fått speciellt mycket gröt/ mackor och liknande. Hon får riktig mat och mycket frukt och grönt. HAr kört BLW, så väldigt lite pureer öht.

Annons:
Kerstinfalk
11/4/16, 12:02 PM
#7

Jag tycker att du skall sträcka på dig och känna dig bra. Ta till dig av vad läkaren sade.  En del människor (även vårdpersonal som sköterskor)  uttalar sig helt utan kunskap bokom sina ord.  Alla människor är olika och alla barn har rätt att följa sin egen tillväxtkurva. Det är inget ovanligt att byta linje på deras papper.

JossanH
11/4/16, 4:01 PM
#8

Och ärligt talat är Amning vs mat alltid problemet inom vården. Går bebis upp för lite- amma mindre ge mer mat. Går bebis upp för mycket- amma mindre ge mer mat. Det är i den situationen det är omöjligt att göra rätt. Dessutom har ammade barn ofta en dipp vid denna ålder. Deg är fsktiskt helt normalt. Tror kurvan ska vara baserad på ersättningsbarn, vilket inte får samma dipp som ammade barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
11/4/16, 8:42 PM
#9

#8 även icke ammande barn kan få dippar. . Har själv en aldrig ammad son som skulle fått så mycket skit från vår sorts bvc(bor i Finland för er som inte vet) om inte hans sköterska kunde se utanför linjen.

[GråHäxa]
11/4/16, 9:47 PM
#10

Våran dotters kurva har också börjat plana ut. Med det skall som flera redan skrivit inte vara något konstigt. Man kan inte gå upp i samma takt som man gjorde när man vara alldeles nyfödd hela livet. Då skulle man bli gigantisk! Det är bättre att kolla på WHOs kurvor än BVCs. Bvcs kurvor är baserade på flaskmatade barn under några år på 70 talet (har för mig att det var 70 talet iaf) Det säger ingenting om alla andra barn egentligen. Inte tillräckligt mycket för att det skall spikas i sten i varje fall. Tror att dessa kurvor skapar mycket onödig ångest..

[Thiah]
11/4/16, 10:10 PM
#11

Eller så ger man sjutton i kurvor och kollar ens barns väl bara och ve? Äter hen alls, är hen glad, pigg, alert, nyfiken? Sover hen tämligen bra(det kan ju svikta) osv… Jag har ett barn på jobbet som är lika gammal som min son. Min son är 98-104 i kläder medan hen är 68-74 ännu. Hen har inte växt en klädstorlek på över ett år och hen äter, hen mår bra och hen har gjort alla möjliga tester. Hen har en bra miljö runt sig. Hen är bara som hen är, liten….

JossanH
11/5/16, 8:53 AM
#12

#9 ja visst är det så! Men med ammade barn är det mer regel än undantag att vid en viss ålder få en större dipp. Förresten gick min första inte upp något mellan 9mån och 1 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[postmortum91]
11/5/16, 3:41 PM
#13

Är det inte för att de börjar röra sig också? De förbränner ju helt plötsligt sjukt mycket mer än tidigare.

Annons:
Niini
11/6/16, 11:37 AM
#14

Sonen som nu är 7,5 månad äter ungefär såhär:

Frukost ca 2-3 dl (färdigkokad) fyrkornsgröt med en stor klick fruktpuré + 60-100 ml mjölk

Lunch 1 burk barnmat + 60-100 ml mjölk, ofta också ½-1 burk grönsaker

Mellanmål 80 ml mjölk

Middag 1-1½ burk grönsaker + 60-100 ml mjölk

Kvällsmat ca 2-3 dl (färdigkokad) fyrkornsgröt med en stor klick fruktpuré + 60-100 ml mjölk. Här brukar det dock ibland bli bara 10 skedar gröt och runt 120-150 ml mjölk om han är trött..

Sen i säng kring 19.30 och oftast nån gång mellan 21 och 00 så vaknar han för 140 ml mjölk + lite Amning.

mollyt
11/10/16, 10:13 PM
#15

Vår dotter är 7,5 månad nu ungefär och får också i huvudsak plockmat vid sidan av amningen.

Så hon ammar på morgonen när hon vaknar vid 5-tiden (maken och jag äter frukost i sängen). Sedan brukar hon amma igen och somna om före lunch men om vi klivit upp så brukar hon äta något litet då som t.ex. banan eller smörgåsrån med pålägg. 

Sedan äter dottern och jag lunch tillsammans, hon äter då så mycket hon vill/kan. Mycket hamnar fortfarande på golvet men hon får i sig mer och mer allt eftersom vi tränar. Hon brukar ofta vilja sova en stund efter lunch och då ammar hon oftast en stund. 

Sedan beror eftermiddagen på lite vad vi gör, är vi hemma så brukar hon få något litet att äta på (vi övar så mycket vi kan). Middag äter vi ganska tidigt hemma nu, redan vid 17-tiden ofta. Hon äter det vi äter. Sedan brukar vi antingen avsluta med lite gröt (inga stora mängder men bara för att få i henne paltbröd för järnets skull) innan hon är suuuupertrött vid 18-19. Då ammas hon igen och brukar nu ofta sova till 22-tiden då hon ammas igen. Sedan brukar hon ofta amma några gånger till under natten.

--------------------------------
Så i regel äter hon fast föda allt mellan 2-5 gånger om dagen, hon får än så länge inte i sig några stora mängder men så ammas hon fritt där emellan.

LoAEmma
11/15/16, 2:06 PM
#16

Byt ut 12-mellisen till en burk med mat/ett mål "vanlig" mat.

Lillan här äter frukost, lunch och middag samt en flaska ersättning innan sovdags!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

bohan85
11/20/16, 7:26 PM
#17

Säger som #16, att bara äta fruktpuré till lunch blir kanske lite lite så byt till vanlig mat.

Aleya
11/21/16, 9:03 AM
#18

Nu kanske jag kommer med en dum fråga… men vad tusan menar läkaren med att det är din längd som orsakar saker? Låter ju lika dumt för mig som att jorden skulle vara platt. Ne, lyssna inte så mycket på vården. Jag har slutat med det. För dom blir aldrig nöjda över nått. Är det inte en sak så är det en annan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
11/21/16, 11:12 AM
#19

#18 det är väl inte konstigt att anta att mammas längd påverkar. Är man kort så är det ju rimligt att ens barn ligger på en lägre kurva. Mycket vettigare än att säga att barnet får för lite mat, till en orolig mor.

Aleya
11/21/16, 11:14 AM
#20

#19 nu tycker jag ärligt att båda orden var väldigt dåligt sagt av personalen. Men det är ju min åsikt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sarah
11/21/16, 11:22 AM
#21

Inte alls. Att säga att det är för lite mat är att skuldbelägga, att säga att det är genetik är bara ett konstaterande utan ngn typ av värdering bakom

Upp till toppen
Annons: