Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 2921 ggr
Low
2016-11-01 10:31

Kombinerad bilbarnstol och vagn?

Vår första bebis kommer nästa år och nu vill vi förbereda oss.

Jag kan absolut ingenting om varken vagnar eller babyskydd/bilbarnstolar. Kanske kan ni hjälpa mig?

Är det säkrast att ha en separat bilbarnstol och en separat barnvagn? Eller finns det bra kombinationer?

Pris har ingen större betydelse. Säkerhet och funktionalitet är det allra viktigaste.

Annons:
Ceciliaolucifer
2016-11-01 11:01
#1

Har sett en på babyproffsen tror jag och den såg väldigt osmidig ut. Vanligast är att ha en separat vagn och babyskydd :) Men kommer inte ihåg märke el pris.

Marvel-lous
2016-11-01 11:39
#2

Är det inte så dock att idag kan man passa olika babyskydd till olika barnvagnar; det har kommit fler adaptrar som gör att man mer fritt kan välja det babyskydd man vill ha och den vagn man vill ha och de går att kombinera - utan att vara av samma märke.
Jag har t.ex. beställt ett babyskydd från BeSafe och syskonvagn från UPPAbaby och dessa går att kombinera.

Ceciliaolucifer
2016-11-01 14:44
#3

#2 Absolut! Det finns massa adaptrar. Men det TS frågade efter är en faktiskt produkt men den är ovanlig :)

probiotica
2016-11-01 20:18
#5

Vi köpte brio smile. Då funkade babyskyddet i bilen samt vagnen. Väääldigt smidigt att klicka i stolen och ur till vagnen då man tex skulle handla. Sen kan man använda ligg del samt sitt del då barnet blir äldre. Vi är supernöjd med vår vagn. Ett tips gå till babyproffsen och få en genom gång på vagnar etc. Då kommer du se vilken slm passar er! Lycka till!!

fluffis
2016-11-02 20:45
#6

En kombinerad vagn och babyskydd har jag bara sett Doona+ som #4 länkar till. Det handlar mycket om smaksak men klart man vill ha säkerhet också, åtminstone jag :) Jag har kollat runt och hittat att det är Simple parenting som tillverkar Doona+. Det verkar vara ett colombianskt företag och det är deras allra första produkt. När man läser hos Amvina, som är den skandinaviska distributören står det att Doona uppfyller de högt ställda säkerhetskraven, men det står inte vilka säkerhetscertifieringar den har. Den verkar inte vara i-sizegodkänd och inte plustestad (det svenska säkerhetstestet) efter vad jag kan hitta. I-size är visserligen ganska nytt på babyskydd och inte vanligt än. Babyskyddet finns inte med på listan som NTF har. Listan verkar inte vara helt uppdaterad tyvärr, annars är den bra att titta på tycker jag. http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar-2013.asp? För mig känns Doona+ lite sådär… Förutom säkerheten så har det pratats rätt så mycket om att bebisar inte ska ligga för mycket med ryggen i den formen som ett babyskydd ger, men det finns andra som kan det där bättre än vad jag kan. Det finns massor av "vanliga" babyskydd som har en praktiskt och säker bas, med eller utan isofixfästen. Väldigt många av dem har adaptrar så att det går att fästa babyskyddet på en vagnställning. Vi har gjort på detta sätt men återigen är det delvis en fråga om smaksak :) Ytterligare en sak som slår mig är att ett babyskydd, och därmed även en Doona+ har en förhållandevis kort användningstid och de flesta kommer nog att behöva en vanlig barnvagn efteråt till barnet ändå.

Annons:
fluffis
2016-11-02 20:53
#7

Jag rekommenderar att kolla runt på vad som finns i babyskyddsväg, tex. om ni vill ha bas och om den ska fästas med isofix/i-size eller bälte. Hur mycket ni kör, hur stor bilen är m.m. Har man tex. en bil med extremt litet bagageutrymme så förstår jag att man överväger en Doona+ eftersom man inte behöver släpa med vagn. Kör man bil extremt lite, kanske bara vid hemgång från BB, så kanske det är bättre att hyra eller låna ett babyskydd för den gången.

Sarah
2016-11-09 16:45
#8

Men, om man köper en "integrerad" då kan man ju bara ha den till barnet växer ut babyskyddet, sen måste man byta vagn. Jobbigt. Vi har som många andra en vagn med många delar, sitt. och liggdel och adapter för babyskyddet, då kan vi ha samma vagn i många år.

Upp till toppen
Annons: