Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1060 ggr
Elsa
10/30/16, 9:22 AM

Present till ett barn

Halloj!

Ska iväg till en kompis senare idag, hennes son har fyllt tre år. Funderar på vad som är rimligt att lägga på en present till honom?

Ska tillägga att tidigt i våras fyllde föräldrarna år, pappan fyllde jämnt så han fick en whiskeyflaska för runt 300, mamman fick lite skönhetsgrejer för runt 150. 

Sedan så fyllde min man år, det "enda" han fick var ett grattis. Sedan så fyllde deras yngsta son år och då fick han en t-shirt av oss för runt 100. Och nyligen fyllde jag år, inget fick jag då.

Nu handlar det inte om att det ska vara rättvist, men tycker ändå hela grejen då vi lagt 500~ på dom redan.. visserligen är det ju lite vårat egna fel men vi trodde ju typ att om man ger får man tillbaka.. vilket vi förstår nu att så är inte fallet då det gäller dom. Men vill ju inte att barnen ska lida så hädanefter så blir det endast presenter till barnen.

Nu är våra levnadssituationer lite olika, både jag och min man har heltidsjobb medan den pappan jobbar och hon är mammaledig.

Är det snålt att köpa en leksak för max 100? tänkte först ge presentkort (det gillar dom) men då syns det ju verkligen vad man lagt.. åh, vilket dilemma va :p


Annons:
Tjeja
10/30/16, 9:30 AM
#1

Men snälla det handlar om en 3-åring! Det barnet tycker är roligast att få är ofta saker de ändå snabbt tappar intresset för. Skulle aldrig lägga så mycket pengar på 5 min kul lek i present till en 3 åring. Gör något eget kul o färgglatt. Dekorera en liten plastburk med såpavatten. Ta en piprensare och gör en kul ring. Såpbubblor! Superkul och billigt o perfekt för en 3 åring att fascineras över! Tex 😉😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
10/30/16, 9:30 AM
#2

Tanken som räknas, ej vad det kostar.

Men, anser att det är viktigare att barn får något än de vuxna :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsa
10/30/16, 9:32 AM
#3

#1 Är nog lite för kallt för såpbubblor nu (iallafall då jag provat på jobbet, dom spricker bara 😃)

#2 det vet jag, men kan tänka mig att han fått en hel del (kalaset var igår) som ändå var stora och fina grejer.. :p och så kommer vi med typ en liten skruttbil som han redan har flera hundra av.

Jaa, så känner jag med :)


Fridaaaa
10/30/16, 9:34 AM
#4

#3 Ungar tänker inte så, vuxna gör men inte ungar. Köpt något barnet skulle gilla och tänk inte så som du tänker.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsa
10/30/16, 9:37 AM
#5

#4 ska erkänna att jag tänker mycket på vad föräldrarna ska tycka :p alltså att dom tänker "vi har redan så mycket av det där" haha. Inte så mycket för vad priset är, utan just att dom gjort sig av med en hel del småbilar, och så får han nya typ.


Aleya
10/30/16, 9:50 AM
#6

Men jösses ts. Varför ska barnet få betala för att ni lägger pengar på dennes föräldrar och ni inte får nått tillbaka?(sen måste jag säga att det var ju inga monstersummor ni lagt ut)
Löjligt tänk.

Jag tror inte prislappen spelar så stor roll, ge han nått han gillar. Älskar han bilar så ge han en bil. Han lär bli överlycklig oavsett om han har en redan, men ni kan ju spara kvittot om han har en sådan redan och kanske vill byta till en annan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Elsa
10/30/16, 10:01 AM
#7

#6 men jösses, missade du min mening då jag skrev "Nu handlar det inte om att det ska vara rättvist, men tycker ändå hela grejen då vi lagt 500~ på dom redan.. visserligen är det ju lite vårat egna fel men vi trodde ju typ att om man ger får man tillbaka.. vilket vi förstår nu att så är inte fallet då det gäller dom. Men vill ju inte att barnen ska lida så hädanefter så blir det endast presenter till barnen."?


Tjeja
10/30/16, 10:06 AM
#8

#3 Man kan blåsa såpbibblor innomhus också! Perfekt att leka med i badet också om inget annat! ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Elsa
10/30/16, 10:10 AM
#9

#8 Det är sant :) nu har dom bara en yttepytte dusch iofs. Men till andra barn är det ju en rolig grej tycker jag 🙂


Aleya
10/30/16, 11:09 AM
#10

#7 då är det väl bäst att ni gör klart detta för föräldrarna så dom vet. Så ni inte får mer fnurror på tråden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jackiejohn
10/30/16, 2:01 PM
#11

Tycker inte det är snålt på nåt vis! Vi tänker nog väldigt lika för jag förstår precis hur du tänker angående presenter, då jag hade känt och tänkt likadant. Det viktiga här är att barnen får för ungefär samma peng och i och med att minstingen fick för en 100kr så är det solklart för mig att den stora ska få för samma peng. Även om de inte förstår sig på vad deras present kostade så är det smart att ha en rätt låg summa. Vi är stor familj/släkt men min dotters moster/morbror/farbröder köper födelsedagspresent för 100-150kr tills dottern fyller 18år och julklapp för 50-75kr tills hon blir 5år. Helt rimliga priser då vi som sagt är många redan idag trots få småbarn….än ;)

Jaguar_
10/30/16, 3:10 PM
#12

Personligen skulle inte jag köpt något mer till föräldrarna om de ens inte lägger ner något mer än ett grattis på mig eller min sambo. Jag hade gett deras barn något men om inte mitt barn får något alls så hade jag inte gett deras barn i fortsättningen heller. Skulle dock frågat rakt ut på ett trevligt sätt om vi ska köpa presenter åt varandras barn eller inte. Sen får man svaret där igenom och tar det där efter. Tycker det är tråkigt med folk som inte bryr sig när andra tydligt lägger ner energi på dom. Det är lite som att vara den enda som ringer och de ringer aldrig. Tråkigt beteende och uttröttande för den som faktiskt lägger energi och tid.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

OlgaMaria
10/31/16, 1:10 PM
#13

Vi köper i princip aldrig några presenter till någon (utanför familjen) ifall det inte är i samband med ett kalas som vi bjuds till. Med mina syskonbarn köper vi present om vi kan komma på kalaset men om vi inte kan komma köper vi inte present. Samma sak gör alla andra. Handlar också om att vi är en väldigt stor familj på min sida så det blir så mycket presenter ändå. 

Att köpa presenter till vänner utan att de bjuder på kalas tror jag nog är ganska ovanligt. Jag skriver grattis till dem på FB eller sms. That's it.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Elsa
10/31/16, 3:22 PM
#14

#11 håller med :) 

#12 håller helt med dig! Och ska inte köpa något till föräldrarna hädanefter.

#13 Vi blev bjudna på kalas, men kunde inte komma den dagen! Nu får jag se hur det blir, vi umgås inte särskilt ofta.

Vi har inga barn, men jag har ett syskonbarn, och så har min man 8 syskonbarn.. så det blir mycket ändå haha, känns som vi bara köper och köper men aldrig får något själva. Nu lät jag som en grinig tonåring som slutat fått presenter, men jaja! haha.. 😉


OlgaMaria
10/31/16, 3:46 PM
#15

Brukar ni anordna födelsedagskalas då? Det är enda sättet att få presenter ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Elsa
10/31/16, 4:41 PM
#16

#15 Inte i år, men då firades jag och en kompis som fyllt år ungefär samtidigt ute på restaurang, dvs vi sa att vi firade oss och köpte presenter till varandra. Den andra som var med är min svägerska och hon hade redan firat mig, och den tredje var denna mamman till barnet och hon gav inget :p men det gör mig ingenting nu, haha! Det visar bara att vi inte ska köpa till varandra iaf :D


OlgaMaria
10/31/16, 5:49 PM
#17

Man kan ju se det som tillräckligt firande att man äter på restaurang - det kostar ju en del så blir lite dyrt med present också. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Elsa
10/31/16, 5:52 PM
#18

#17 Jag klagar inte, är glad att dom ville umgås med mig :)


Upp till toppen
Annons: