Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 924 ggr
[postmortum91]
10/30/16, 8:55 AM

Bestämmer julkläder

I jul är det dotterns första jul och första julen då jag är förälder. Min svärmor är snäll men lite mycket ibland. Förra månaden hade hon köpt en klänning till dottern och sa: " Jag köpte den här som jag tänkte hon ska ha på julafton". Igår gick jag i affärer och fick syn på massa julkläder som jag hellre vill att dottern ska ha och gick länge och svor inombords att svärmor tog sig friheten att "bestämma" över en så viktig högtid vad dottern ska ha på sig. Hon fick ju bestämma över sambons och hans systers kläder när de var bebisar, nu är det min tur. Jag har redan innan jag fick barn sett fram emot att just köpa julkläder till dem. Sambon tycker jag är självupptagen för att jag blir upprörd över detta och tycker jag ska skärpa mig. Jag är så arg av hans brist på uppbackning och förståelse så det känns som jag brinner inombords

Annons:
[Rhonda]
10/30/16, 9:16 AM
#1

Din sambo kan bara agera efter hans egen värld - det han är van vid. Du måste stå på dig. Jag har behövt göra det med min gubbes föräldrar. De var vana vid att styra o ställa tills jag sade ifrån.

Jag tycker det är viktigt att du tacka svärmor men säger samtidigt att du vill själv köpa något till ditt barn. Ju mer tid som går desto svårare är det. Hon blir säkert sur men det måste du strunta i. Det är ditt liv o ditt barn.

Lycka till! Var stark!

Jag lägger mig aldrig i mina barns liv.

Loris M
10/30/16, 9:16 AM
#2

Jag skulle göra som jag ville utan att göra en stor grej av det och utan att diskutera det så mycket med sambon och/ eller svärmor.

Ja, det är din tur nu att bestämma, så gör det. Välj vad du vill till din dotter och skulle de fråga så kan du bara lugnt säga att du ville att din dotter skulle ha just de kläderna. Klänningen som svärmor köpte kan du ha en annan dag.

Torparmor
10/30/16, 9:30 AM
#3

Instämmer med #2.   Köp kläder du väljer till julafton och sätt på. Hon behöver säkert fler kläder under julhelgen (så små brukar behöva byta ofta) och då kan farmors användas en annan av dagarna. 

 Säg vänligt att du har sett fram emot att köpa kläder till dottern och  förstår att hon oxå gärna vill vara med. Men att du vill att ni framöver  diskuterar vad hon kan hjälpa till med. Snart kommer du gärna ta emot hjälp med vinterstövlar extra galonisar odyl då är det bra att få ekonomisk hjälp med sånt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

jackiejohn
10/30/16, 1:55 PM
#4

Nu har vi stor familj och firrar jul föera olika dagar men förra året var dottern 13 månader och jag fick byta kläder varje dag. Hon hade olika klänningar varje dag runt jul och nyår. Så gör ingen stor grej av det, din svärmor köpte knappast klänning för att vara elak. Köp nåt du tycker om och använder du båda runt jul.

Sarah
10/30/16, 6:01 PM
#5

Fast du kan ju inte bli arg på sambon för att han inte backar upp dig, han håller ju inte med dig. Din åsikt är inte mer värd än hans i frågan. Nu är ju två föräldrar. Sen förstår jag inte varför du gör en så stor sak av frågan, hon står väl inte och tvingar dig att ha på dottern vissa kläder. Att starta bråk över en så liten fråga… nej det förstår jag inte alls. Är väl snällt av hans mamma att köpa kläder. Vi brukar ta på sådana kläder folk har köpt till dottern, när vi träffar den som gett. För att visa att vi uppskattar gåvan. Men tidpunkt är upp till oss. Sen byter iaf vi kläder flera gånger om dagen. Gör det ni med så blir alla nöjda. Sen är ju klänning ett helt värdelöst plagg på ett barn som inte kan gå. De fastnar när de kryper. Väldigt effektivt sätt att dämpa flickor redan från några månaders ålder. Men, det är en annan fråga :p

Surpan
10/30/16, 6:43 PM
#6

Är du säker på att hon sa "jag tänkte att hon SKA ha på sig detta" och inte "jag tänkte att hon KAN ha på sig detta"? Din svärmor förstår ju garanterat att det är du som bestämmer i slutändan. Antagligen försökte hon bara vara snäll. Personligen hade jag nog bara haft de kläder svärmor köpt när jag first med dom, och sedan några andra kläder när vi firade med min sida. Ni är ju faktiskt två föräldrar, vill din sambo att ni har svärmors kläder på dottern så tycker jag att hans åsikt är lika mycket värd. Så kan du bestämma en annan gång kanske? :)

/Surpan

Annons:
Ceciliaolucifer
10/30/16, 7:04 PM
#7

Jag håller med #5 här. Ni har fått en present, en vänlig gest av svärmor och varför bråka om det? säg att du gärna byter klänningen mot ngt mer praktiskt/ngt som passar bättre/säg att ni redan köpt kläder el vad som helst.

Loris M
10/30/16, 7:08 PM
#8

#7 Fast varför skulle hon byta klänningen mot något annat? Det är Sarah (i #5) som tycker att det är opraktiskt och inget som TS själv uttrycker.

Ceciliaolucifer
10/30/16, 9:15 PM
#9

#8 Det var bara olika förslag på lösningar och inget jag påstod att ngn annan sagt.

Destany
10/31/16, 7:19 AM
#10

Vad jag kan utläsa så e svärmodern bestämmande i andra grejor oxå och detta med klänningen kanske blev droppen. Tycker du ska göra vad du känner TS vill du inte ha klänningen på julen ha den inte på julen.

Sarah
10/31/16, 8:36 AM
#11

#8 Det jag menar är att barn skitar ner sig och att ett ombyte brukar behövas. Då kan man ha flera outfits på en dag. Att det är opraktisktär en annan diskussion som jag skrev. 

#10 Hur läser du ut att svärmor är bestämmande? 

Ingen kan bestämma över en om man inte låter dem…

Juvela
10/31/16, 10:40 AM
#12

Jag förstår dig. Kommer själv ihåg hur kul och mysigt det var att köpa första julkläderna till dottern, över hur löjligt glada vi var när vi hittade en jättesöt body som var perfekt till jul.  
Kan tyckas som petitesser för vissa, men alla fungerar inte likadant. 

Jag kände också att svärmor la sig i väldigt mycket i början med nästan allt. Det var inte förrän jag blev arg på henne som hon sen insåg att hon faktiskt la sig i och "bestämde" för mycket, hon bad om ursäkt och har sedan dess lugnat ner sig väsentligt (gällde inte bara inköp). 

Jag förstår att en som far-/morföräldrar tycker att det är kul och gärna vill engagera sig och köpa saker och så vidare, men dom måste också förstå att som förälder vill man självklart också göra det, och ni har sista ordet.

Vill du väldigt gärna köpa något till din dotter att ha på sig till jul så ska du självklart göra det! Utan dåligt samvete. Avskyr du klänningen, eller är det "bara" det att det inte är du själv som fått välja? Som många nämt tidigare, risken finns att det behövs ombyte och då kan det som svärmor ha köpt få stå till förfogande. Sen kanske ni ska iväg på mer än en träff och då kan ju klänningen användas, som också tidigare nämnts. Ska ni fira julafton med svärmor?

Destany
10/31/16, 12:29 PM
#13

#11 genom meningen min svärmor e snäll men lite mycket i bland

Annons:
sisela
10/31/16, 5:23 PM
#14

Om ditt barn äter mat så kommer hen garanterat att kladda ner sig meddetsamma, annars kan det ju komma kräk och bajs på klänningen så du kan byta till nåt annat.

Upp till toppen
Annons: