Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 1005 ggr
[postmortum91]
10/22/16, 9:12 PM

Hund och barn - svartsjuka?

Jag har en dotter på 8 månader och en hund. Hunden nosar på dottern flera gånger varje dag och har aldrig visat agg mot henne. Dock är han lite knäpp och jag undrar vad det beror på, och ännu viktigare, vad jag kan göra åt det.

Sheldon som hunden heter kan ligga i ett annat rum medan jag sätter mig på golvet och umgås med dottern. Efter en stund kommer han och lägger sig i samma rum som oss. Dottern älskar Sheldon, då hon hasar sig mot honom så fort han kommer in i rummet. När hon kommer fram till honom så reser han sig upp och flyttar sig. Problemet är att han bara flyttar sig 1-2 dm bort. Hon hasar sig mot honom igen, och han flyttar sig igen, men fortfarande inom räckhåll. 

Jag tolkar situationen som att han vill vara med. Han håller sig hela tiden nära mig, så jag funderar på om han blir svartsjuk och vill ha uppmärksamhet av mig. Jag berömmer honom jämt och klappar honom så fort han lugnt nosar på dottern och klappar honom även när han kommer. Jag vill ju inte att han ska känna att han måste konkurrera med dottern om uppmärksamheten. 

Tolkar ni hans beteende på samma sätt som mig?
Vad ska jag göra? Jag vill ju att han ska må bra.
Jag brukar inte stoppa henne från att ta sig till honom när han självmant väljer att lägga sig i samma rum som henne. Jag trodde ju att han skulle byta rum om han vill va ifred, men nu gör han inte det. De gånger han faktiskt flyttar sig längre bort, eller till ett annat rum så säger jag till dottern "NEJ" när hon försöker ta sig till honom. Men så länge han själv kommer och väljer att vara nära henne så känns det fel att stoppa henne också, han borde ju vara smartare än henne i dagsläget och veta att om han vill vara ifred från henne, så måste han flytta sig längre bort.

Annons:
Sarah
10/22/16, 9:46 PM
#1

Våra katter gör likadant. De vill ju vara med där det händer saker och flyttar sig minimalt bort när de får nog av E. Jag lägger inte så mycket vikt vid det, de får samma uppmärksamhet som de alltid fått och har alltid velat vara med där jag är. De gör helt enkelt som vanligt, förutom att de inte vill ha bebis på sig.

Sarah
10/22/16, 9:49 PM
#2

Katterna kan ju också alltid hoppa upp på saker, vilket de väljer att inte göra. Så jag tycker inte att det är ett problem. De behöver liksom inte ligga på golvet, de kan lika gärna ligga på köksfönstret, eller ngn bänk.

Pontiac57
10/22/16, 9:50 PM
#3

Jag ser det också som att han vill vara delaktig men inte för nära. Jag tycker det låter som att det finns en chans att det kommer släppa så småningom men att han än så länge är lite för osäker. Det är jätte bra att han får sitt egna space när han går iväg och att du berömmer när han är med. Fortsätt så :)

Upp till toppen
Annons: