Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1309 ggr
doodlebreak
10/11/16, 8:58 AM

Vad baseras föräldrapenningen på?

Jag har precis blivit gravid. Bebisen är beräknad till mitten av juni 2017.

Jag har fast anställning på ett bemanningsföretag, och jag är uthyrd till ett företag som bokat mig "tillsvidare". Det finns alltså inget slutdatum.

Jag fick löneförhöjning fr.o.m. 1 september i år.

Vad kommer min föräldrapenning baseras på? Vad jag skulle ha tjänat om jag arbetat, eller vad jag i genomsnitt tjänat ett år bakåt, eller ett halvår bakåt?

Hoppas ju såklart att min löneförhöjning kommer göra så stor skillnad som möjligt…

Annons:
Ceciliaolucifer
10/11/16, 9:01 AM
#1

Vad du skulle tjänat framåt :)

Sarah
10/11/16, 10:36 AM
#2

Nej, den baseras på ett år innan förlossningen, eller om det är nio månader.

soundtrack
10/11/16, 11:25 AM
#3

Är det inte så att man måste ha haft inkomst i en viss tid för att få en SGI som är högre än lägsta nivå? Men att SGIn (och därmed den FP man får) baseras på vad den lönen man har just nu? När min SGI räknades ut så var det iaf baserat på vad jag tjänade just då.

Sarah
10/11/16, 11:49 AM
#4

Det blir lite annorlunda om  man har månadslön eller om man är timanställd. Jag hade båda. Min FP baseras dels på min förväntade månadslön och dels på alla timmar jag jobbade extra månaderna innan förlossningen. Jag hade ett väldigt välbetalt extrajobb och tog extra timmar våren innan 11 föddes. Allt det är medräknat i min FP. 

 Men, blir man ex arbetslös månaden innan förlossningen så är det ju den tidigare lönen det baseras på.

soundtrack
10/11/16, 12:14 PM
#5

#4 Ah, ok. Eftersom jag har månadslön har jag aldrig behövt fundera så mycket på det. Mitt bekymmer var istället mitt OB-tillägg, där fick vi räkna ut vad jag hade fått ut i snitt varje månad senaste året och plussa på det på månadslönen.

Sarah
10/11/16, 12:19 PM
#6

Precis, och då baseras det på året innan förlossningen :P Förväntade löneökningar kommer ju inte heller med i FP, då får man skicka in nya papper, men det tar ändå tid innan det räknas med. 

När jag jobbade som kassachef för många år sedan tog alla gravida så många extra timmar de bara orkade, bara för att få upp FP.

Annons:
soundtrack
10/11/16, 12:37 PM
#7

#6 , OBt baserades ju på föregående, men månadslönen var den jag hade just då. Jag gick på GP/FP i juni, fick löneöknng i april samma år och det var bara min nuvarande lön som man utgick ifrån, inte att jag hade haft en längre månadslön ett par månader tidigare.

Och det var väl det som var TS undran, om det var hennes nya högre lön man räknade utifrån :)

doodlebreak
10/11/16, 1:16 PM
#8

Jag har inte fast månadslön utan får timlön. Jag får inte heller betalt på röda dagar.

T.ex. januari månad i år blev ganska låg lön eftersom det var flera röda dagar i december. Så mina löner har varierat ganska mycket utifrån hur många dagar jag fått arbeta.

Jag har haft detta arbete i 1,5 år men först nu i september fick jag desto högre lön.

Amoz
10/11/16, 8:51 PM
#9

Jag jobbade på timmar och det jag hade tjänat fick jag slå ut över ett helt år (har jag för mig).  Lite klurig att förklara men det står i pappren du ska fylla i över hur lång tid du ska räkna på. 
Men även om jag hade jobbat lite några månader och mycket andra så fick jag slå ihop summan och räkna ut den antingen om det var klumpa ihop till ett år eller så eller om jag fick klumpa ihop allt och dela upp det per månad så jag fick ett "medel". Men jag kommer inte ihåg exakt :P

JossanH
10/11/16, 10:40 PM
#10

Jag säsongsarbetade och hade väl jobbat ungefär 7 av 12 månader och de slog ut den summan på 12 mån har jag för mig och baserade fp på det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
10/11/16, 11:20 PM
#11

Här är en länk där man kan läsa mer om hur det räknas ut: www.babyhjalp.se/foraldrapenning

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: