Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1822 ggr
[GråHäxa]
2016-10-08 21:36

Frågor ang mat introduction vid 6 månader

Hej! Hä kommer lite blandade matfrågor. Dottern är 6 månader och vi har precis börjat introducera mat. Hitils har hon fått några tsk morot och några tsk potatis. Jag låter henne styra hur mycket hon vill ha vilket inte varit speciellt mycket, vad jag undrar är hur många gånger om dagen skall jag erbjuda henne vanlig mat? Jag ammar henne innan hon fått smaka och efter om hon vill. BVC och alla i föräldragruppen verkar tycka att jag är någon form av utomjording som ville vänta tills 6 månader så ingen tycks kunna ge mig några vettiga råd om hur snabbt/långsamt vi skall gå fram. Ni som börjat vid 6 månader, hur ofta och hur mycket har ni gett? Vad har ni gett? Började ni med en smak för sig? När böjade ni blanda smakerna? Ang gluten Jag vill inte ge köpegröt eller välling och hade ist tänkt göra egen gröt med ner malt paltbröd i och på så vis få in både gluten och järn. Problemet blir dock att gluten skall ju introduceras långsamt enligt den senaste forskningen så detta kan hon ju bara få några få gånger i veckan tänker jag. Men järnet däremot behöver hon ju rätt mycket av. Även om det nu inte är magiskt slut vid 6 månader, men hur snart behöver hon allt detta järn? Järn från grönsaker istället? Problemet är ju bara det att det behövs så mycket mer då och det känns som det kommer att dröja innan hon äter så mycket. Har ni några tips eller förslag?

Annons:
JossanH
2016-10-08 22:06
#1

Ang järnet. Är hon sent avnavlad? Barn efter sen avnavling brukar ha högs järndepåer som räcker länge. Ammas hon mycket är det heller ingen panik med järn då bröstmjölk innehåller ganska lite järn men som är mycket lättare för bebisen att ta upp så hon får ändå i sig järn. Har aldrig varit med om barn med järnbrist… Andra barnet valde vi att inte introducera gluten till förrän hon var 1 år. Hon ammades till största del fram till 8-9 månader och åt mest plock som vi gav av vår mat. Hon gillade aldrig puréer eller gröt när hon var liten så det skippade vi helt. Jag har bara försökt ge livsmedel som innehåller bra med järn och andra mineraler. Första barnet introducerade vi mat tidigare till och hon älskade gröt och allt annat som erbjöds. Hennes gröt järnberikades endast med egen aprikospuré. Innan jag fick henne hade jag aldrig hört talats om sen avnavling så den klipptes redan efter några minuter. Hennes mat lagade jag oftast i järngryta (det ger ett bra tillskott) och med mycket mörkgröna grönsaker/persilja osv i maten. Har aldrig introducerat bara en sak åt gången, men alltid liten mängd åt gången.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2016-10-08 22:07
#2

PS. Jag anses nog också ofta vara utomjordingen i sällskapet ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sisela
2016-10-08 23:47
#3

Vi började vid 6 månader (hon är 10 månader nu) och det tyckte min bvc-sköterska var bra, eftersom det är rekommendationen och vårt barn trivdes, växte och verkade mätt och nöjd på min mjölk. Ingen anledning alls att börja tidigare tyckte hon. Hon sa att vi kunde börja med en måltid, en tid på dagen då bebis ofta var på bra humör. Börja med lite och öka, och när hon åt ca en knapp deciliter gröt/mos/whatever så kunde man introducera en måltid mer. 

Vi har gjort ungefär så, och det gick ganska långsamt i början. Det tog nog 2,5 månad innan hon verkade pigg på att äta mer mat och fler måltider. En dag strax innan hon blev tio månader kom hon krypande när jag åt frukost och ville ha av min macka. Sen samma vid lunch. Så nu får hon tre mål om dagen, men varierande mängd efter vad hon har lust med. 

Vi har också alltid blandat och kryddat mat så det smakar gott, och lagt upp två eller tre olika saker så inte allt smakar samma. 

Gjort egen gröt med paltbröd. Broccoli- både mos och buketter att pilla med. Egengjord aprikospuré. 

Jag har ingen aning om vi gör "rätt". Jag hoppas så klart det. Det visar sig väl. Hon verkar må bra, bli mätt, tycker det är kul med mat, och ser frisk och kry ut. 
Vi har i alla fall försökt vänta in henne och låtit henne styra tempot.

Pontiac57
2016-10-09 00:27
#4

Introduktionen borde ju va densamma vid 6 mån som vid 4 mån. Det är ju inget måste att introducera mat tidigt och ge dom hela måltider eftetsom bröstmjölken räcker långt. Personligen tyckte jag det va lättast att ge smakprov av det jag åt samtidigt som jag åt. Jag provade lite varje gång han visade ett intresse för min mat och det va väldigt varierat vad det va men det va väldigt sällan t ex enbart potatis

Intehärutandär
2016-10-09 01:16
#5

Du ger en sked i taget i 1 vecka var. Detta var att hinna upptäcka känslighet eller allergi. Potatis, osaltat smör och bröstmjölk. Och så byter Du till morot, gröna ärtor, broccoli osv. Inför smörgåsrån att suga på så får hon vänja sig vid gluten med.

[GråHäxa]
2016-10-09 10:29
#6

Tack för svar! 

#1 Hon är tyvärr inte sent avnavald, jag önskade det men eftersom det var tvungna att ta ut henne snabbt så gick det inte. Hon tycks inte vara jätteförtjust i puréer heller hade egentligen velat köra BLW men är för nervös över att hon skall sätta i halsen känner jag. Hon fick suga lite på en rå morot dock och det verkade hon gilla. Så tror att det är konsistensen av purée hon inte gillar. Tillaga i järngryta tänkte jag att jag skulle göra nästa gång med. Finns det några fördelar med att vänta med gluten tills 1 år? Skönt att man inte är den ändå utomjordingen! ;-) 

#3 Ja det är ju faktiskt rekommendationen, så jag tycker det är så konstigt att man nästan skall känna sig anklagad över att vänta till dess. Ja jag tycker också att det låter bra att göra maten god med kryddor och blanda , men det var väl det här med allergier då som du skriver #5

#4 Ja man kan ju tycka att det borde vara samma som gäller oavsett om man börjar vid 4, 5 eller 6 månader. Men till dom som började vid 4 sa dom smaksensationer, slick på fingret sedan små smakportioner, någon tsk. Men när ja frågade hur vi gör vid 6 månader så sa de att jag skulle ge ganska mycket och öka snabbt. Det låter som det vore lite dumt för magen tycker jag, att bara börja ösa på med mat helt plötsligt. Hon ligger över kurvan så det är ju inte så att hon svälter precis. 

#5 Jag vill helst inte ge smörgåsrån, vill gärna undvika produkter med tillsatser och E nummer så långt det är möjligt. Men kan jag ge paltbröd så löser ju sej gluten delen. Men när det kommer till det här med allergier, tomater tex, tänker jag är väl något man kan vara känslig mot men potatis och tex broccoli är det verkligen något som förknippas med allergi? Broccoli kanske kan vara krångligt för magen iof. 

Läste något om järnsaft, vet någon vad som syftas på då? Antar att det inte är blutsaft utan något annat?

Annons:
mollyt
2016-10-09 15:23
#7

Hej, vår tjej är ju lite äldre - blir 7 månader den 21:a. Vi har också tagit det väldigt lugnt - som de utomjordingar vi är ;) Hon fick ett och annat smakprov efter fyra månader (något slick från fingret när hon visade intresse). Men i vilket fall, vi började väl mer på riktigt att låta henne smaka mat/gröt nu efter 6 månader, vi gör egen gröt: med paltbröd och ibland någon klick med aprikospure. Vi har fått hem smakprov på gröt från Semper och Nestlé och blä(!) de smakar ju ingenting alls, dottern har smakat men tappat intresse direkt för dessa. Jag tycker de smakar vispad luft typ, haha. Min gröt gör jag på havremjöl, bovetemjöl, quinoamjöl med majoritet havremjölk för den tycker jag är godast. Gröt äter hon ett par teskedar av men sedan tappar hon intresse.

Jag har gett puré av kokt morot, broccoli, kokt lax och lite annat. Hon verkar gilla alla nya smaker hon får men tappar ofta intresse efter några skedar. Jag har börjat lite med BWL också men jag tycker det är lite för otäckt när hon stoppar in stora bitar i munnen… Så ja vår matintroduktion tog lite paus där när jag inte kunde bestämma om jag ville ge bitar eller mata med sked. Har då gett en del i smakprovsnapp så att hon får äta själv men inte kan sätta stora bitar i halsen. Hon gillar verkligen att äta själv! Men jag förstår ju att jag inte kan hålla på med den för evigt … Jag började med att ge mat vid lunch (för då är vi hemma och har lugn och ro att sitta och pilla så länge hon vill) och så får hon så mycket gröt hon vill på eftermiddag/kvällen. Jag ser till att hon inte är jättehungrig och ammar alltid efteråt om hon vill (vilket hon alltid vill).

JossanH
2016-10-09 15:53
#8

#6 diskussionen gäller vad som egentligen är bäst gällande gluten. Om du ökar toleransen om det introduceras tidigt eller sent (finns olika rekommendationer och diskussioner i ämnet). Jag tror ju inte på att gluten är bra för någon av oss och tänker att det är bättre desto senare det introduceras.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Intehärutandär
2016-10-09 16:30
#9

#6 Ett barn som introduceras till något nytt kan reagera på alla produkter. Diarré, förstoppning, utslag eller blåsor på läpparna. Därför tar man ett livsmedel i taget så man säkert vet vilket som orsakade vad. 

Det är bra att Du ska baka själv.

sisela
2016-10-09 21:48
#10

Långsam introduktion av gluten säger de väl nu?

Om man inte har mycket allergier i släkten behöver man inte vara så jätteförsiktig tänker jag. Vi är inte alls allergiska och har bara kört på och provat allt möjligt. Klart att vi lyssnar på barnet och märker efter hur det verkar tas emot. Blomkål verkar ge lite gaser men det är det enda jag har upptäckt hittills.

[GråHäxa]
2016-10-09 23:21
#11

#7 Härligt med fler utomjordingar ;-) vi fick också hem dessa smakprov från Nestlé och Semper. Nestlés smakprov blev total förstört utav vår ena katt, vi bojkottar Nestlé så katten har bra instinkter tycker jag 😃 Men det är bra att vi inte missar något smakmässigt då :P Våran dotter vill mest äta själv också men det mesta hamnar ju på utsidan, testade också lite med sådan där smaknapp så att det blir lite BLW men ändå inte, det gillade hon, så länge det inte var någon morot i den. Hon till och med ryser när jag äter morot, stackarn haha. 

Det lät gott, sådan gröt skall jag nog testa att göra också. Hirsgröt med malda pumpakärnor för järnet och nyponmjöl för c-vitmaninet fick jag precis nys om också, det skall vi ut på jakt efter i morgon tänkte jag.

#8 Okej, jag det kan nog finnas en vits med det. Gluten är knappast det bästa av livsmedel. 

#9 Aha då är jag med på noterna :)

mollyt
2016-10-11 19:26
#12

På tal om smaknapp - fick dottern att äta EN HEL PORTION gröt igårkväll i nappen. Hon är ju inte så förtjust i att bli matad - äter då sällan mer än 2-3 skedar då. Men nu djäklar! Haha! Fick ju fylla på nappen flera gånger (ryms ju inte så mycket trotts att jag nu införskaffat den större modellen).

Igår på dagen fick hon lite kokt ägg i klyftor, gott att mosa sa hon då. Hon fick lite blomkål och penne-pasta vilket uppskattades ordentligt! Idag har hon även fått prova leverpastej, det gosiga i mitten av gurka, annan pasta och sötpotatis. Herregud vad imponerad jag är över henne! ❤️ Hon hostar upp för stora bitar, tuggar på dem igen och gör ett nytt försök. Hon verkar själv väldigt oberörd av att hon hulkar lite, det verkar mer… strategiskt.

[GråHäxa]
2016-10-11 21:58
#13

Vad smart att fylla på gröt i smaknappen! Det kanske vi borde testa här med. Just nu är det mest hennes hår som får smaka på gröten när hon skall äta själv haha Försöker jag mata henne så slänger hon sig mot skeden och gör kräkljud. Idag fick hon testa lite banan, hade egentligen sagt att vi skulle vänta lite med söta smaker men man säger så mycket haha :P Hon verkade tycka om banan iaf. Vad roligt att få testa så mycket grejer och vad duktigt att hosta upp de förstora bitarna och försöka på nytt! Dom är så smarta trots att dom är så små :-)

Annons:
[GråHäxa]
2016-10-12 11:03
#14

Gröt i smaknapp gick hem stort här! Vart fick du tag på den större nappen mollyt?

mollyt
2016-10-12 11:41
#15

Kul att höra! De finns på apoteken (inte alltid i butik men då kan du beställa från apotea.se) eller i barnbutikerna. _ http://www.apotea.se/kidsme-utbytespipar-6m-plus_ Finns även en annan modell såg jag som sk rymma mer. Men då blev det en ny napp (http://www.apotea.se/kidsme-food-feeder-plus-aquamarine) så deras mer rymliga pipår passar nog inte till smaknappen vi redan har. Så jag köpte bara modellen större.

[GråHäxa]
2016-10-12 20:30
#16

Tack mollyt då skall jag kolla länkarna :-)

Upp till toppen
Annons: