Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4791 ggr
oh-la
2016-10-08 18:36

Amning och lök

Ni som haft känsliga bebisar, hur mycket behöver man undvika? Tror att våran lillskrutta på 2,5 v är känslig mot lök. Vi har haft ett par jobbiga nätter mer massor av skrik och gasig mage och i alla fall har jag ätit lök. Försöker undvika det så mycket som det går nu, men hur är det med exempelvis lökpulver i tomatpuré och liknande? Är det nolltolerans på allt som stavas "lök" som gäller? Hur hårda var ni?

Annons:
mollyt
2016-10-09 15:28
#1

Jag har ingen erfarenhet då jag inte märkt någon känslighet hos vår tjej. Men om jag var du så skulle jag testa att ta bort ALL lök och sedan introducera lökpulver osv och se om det fortfarande går bra. Men min erfarenhet säger att det kan variera lite från dag till dag också (naturligt) så ge det några nätter innan du ser om det visar sig vara en trend.

Sarah
2016-10-09 17:30
#2

Det enda man visat går över i bröstmjölk är komjölksprotein (vad jag vet). Inget annat. Det är inte heller konstigt att de har lite problem i början oavsett vad de eller du äter.

oh-la
2016-10-09 19:28
#3

#2 kan vara så. Både bvc och 1177 menar på att lök, kål och liknande kan ge gasig mage hos småttisar vid Amning, och jag har sett att hon blir sämre när jag äter lök. Å andra sidan är hon lite gasig som det är, så det är säkert det som gör henne ledsen. Vi har testat att reta lite med tempen i rumpan när hon varit riktigt ledsen och då har det kommit ett par rejäla pruttar och sedan bajsar hon. Efter det brukar hon vara hellugn och somna gott. Sedan är det väl som ni båda säger, det är ju omogna tarmar så det kan ju vara lite strul…

lkmf
2016-10-09 20:09
#4

Vår lilla kille fick problem i magen när jag åt vitlök då var det noll tolerans som gällde annars reagera han var först efter han var 9 månader jag kunde äta vitlök igen.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

[TanatosNyx]
2016-10-09 20:17
#5

nolltolerans gällde här. Som donator kan jag intyga att mjölken till och med luktar lök när man ätit det. Bevis eller ej via studier, så räcker det för mig som svar. 😉

OlgaMaria
2016-10-09 20:41
#6

Otroligt många ämnen, mediciner, tobak, alkohol mm går över i bröstmjölk. Allt som går in i blodet från det vi förtär går in i bröstmjölken. Mjölken luktar och smakar också liknande det mamman ätit. Väldigt coolt. Alltid när bebisar skriker av magont och inte kan sova osv tycker jag man ska fundera över mjölkprotein, men löken kan ju påverka också men det är nog inte vanligt att det ger så starka reaktioner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
oh-la
2016-10-09 21:29
#7

#6, mjölk har vi inte sett så mycket samband med… Lök däremot ser vi att hon blir sämre av. Däremot ska jag prata med vår Bvc-sköterska om det när vi ska dit på fredag. Jag har lite svårt att få i mig mat i vanliga fall och börjar jag hacka för mycket i vad jag får och inte får äta bör jag nog prata med en dietist. Tänkte på det där med äpplen. Fick nämligen en kasse äpplen från min mamma när hon var här. Var i samband med det som vi fick första jobbiga natten. Jag äter nämligen ett par, tre äpplen om dagen, gröna. Kan det göra att hon får ont?

Sarah
2016-10-09 21:46
#8

Min poäng är att med en så liten bebis kan det vara hundra saker och att direkt säga att man själv måste begränsa sig ännu mer än man är, kanske inte är det första man ska göra. Många har svårt att skilja på samband och orsakssamband. Många kanske upplever en sak, men det betyder inte att saker hänger ihop.

oh-la
2016-10-09 21:56
#9

#8 så är det nog absolut, framför allt när man fått en bebis, allt är nytt, man är trött och lite desperat och kanske känner sig lite vissen. Det är lätt att försöka hitta samband och lösningar när man egentligen kanske får inse att det är en liten period. Det är därför jag inte ger mig på mjölkprotein. Känns för stort att börja experimentera med själv.

JossanH
2016-10-09 22:17
#10

Jag är övertygad om att mer går igenom än vad forskning visar. Allt som faktiskt har med bröstmjölk och amningens funktioner att görs är så otroligt komplext. Ja mjölken smakar väldigt annorlunda beroende på vad mamman ätit och jag är säker på att det ofta är dessa smaker som barnet sedan gillar att äta. Som en slags förberedelse inför fast föda. Lära känna smakerna redan innan de introducerats. bröstmjölken är så komplex att den anpassar sig till det barn som ammas genom saliven som bebisen lämnar på bröstvårtan. Jag tror det är någon gång efter 6 månader som den verkligen är perfekt anpassad för det ammande barnet. Dessutom har jag sett att mjölken ändrat färg beroende på vad jag ätit.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: