Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 1781 ggr
ullis2515
2016-10-07 10:32

18 åring som skolkar

Hej har en son som är nyss fyllda 18 år . Är sjuk minst 2-3 dagar i veckan skyller på allt. Gör inte ett skit hemma sitter bara på sitt rum spelar dataspel dricker cola o energidryck. Han får nu underhållet direkt från sin pappa och då har det bara blivit värre.  Mer cola mer energidryck mer spel. Då har han råd att bara köpa massa spel.  Jag har förklarat att jag bidrag med mat o rum. Resten får han sköta själv jag köper inte skor , kläder utan nu får du underhållet.  Han är just nu mer hopplös än innan han fyllde 18 år. Jag får inget stöd från hans pappa. Vi har kopplat in socialen för vi orkar inte mera. Han ska får gå o prata en psykolog. Fast hittils har inget gått in. Han vet att vi separerar snart pga av detta. Min man har egna bara och de mår inte bra av att bo hos oss så länge min son har detta beteende.  Hans rum ser ut som en soptipp. Nu säger han åt mig att skaffa en egen lägenhet åt honom. Men jag har redan nu tufft ekonomiskt. Ska jag behöva ta ett lån för att han ska ha en egen lägenhet. Han tar just nu så mycket energi av mig att jag har dagligen ont i magen , jag håller på gå in i väggen men han bryr sig inte ett skit.

Vad ska jag göra 

Mvh Ulrika

Annons:
[Rulander]
2016-10-07 10:43
#1

Om han inte sköter skolan är det ett problem. Fungerar han socialt med vänner?

Att de spelar dataspel brukar vara ett övergående fenomen. Ofta tröttnar de när de blir lite äldre. (egen erfarenhet)

Du är inte ensam om detta problem. Har han andra beteendeproblem? Finns det något annat han är bra på?

Vanja
2016-10-07 10:44
#2

Stäng av hans internet, konfiskera hans spel och säg att han får tillbaka ett spel för varje HEL vecka han gör i skolan.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Sarah
2016-10-07 10:51
#3

Usch vad svårt. Läste din tråd på tonåringar tidigare. 

Jag har eg inga bra råd, du verkar ju ha gjort det du kunnat. Det enda jag kan tänka på är att få honom utskriven från skolan och sen kasta ut honom. Så länge han går på gymnasiet så är du ju underhållsskyldig tills han är 21. Såklart vill man inte kasta ut sitt barn, det strider mot alla föräldrakänslor som finns. Samtidigt måste det finnas en gräns för hur mycket man kan stå ut med från en vuxen person. Det är som alla beroenden, så länge de anhöriga håller en uppe så kan man fortsätta med ett missbruk, för det är ju ett spelmissbruk vi talar om här. 

Självklart ska du inte ta lån och skaffa en lägenhet åt honom. Han är en vuxen människa. Jag fattar ju att han kanske är deprimerad etc, men inget kommer ju att lösas av att du betalar en lägenhet till honom. Förutom att du och din man kanske skulle må bättre i er relation av att bli av med din son. Din son är extremt självisk och du måste få vara självisk du med. Din framtid är ju med din man och ditt barn ska bli en självständig vuxen. Då kan man inte serva honom längre. 

Sälj/ ta bort hans dator?

Maria
2016-10-07 10:51
#4

#2 Jag tror inte att det biter på en 18-åring.

Jag tror snarare att han behöver hjälp utifrån så att säga. Har han börjat gå hos psykologen? Försök att prata med Soc igen och förklara läget.

Kanske kan du gå med till psykologen så att ni får reda ut saker tillsammans?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vanja
2016-10-07 10:53
#5

#4 Att stänga av internet är nog precis det som hjälper.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

ullis2515
2016-10-07 11:23
#6

Tack för alla råd.   Jag hoppas han ändrar sig. Jag har slutat tvätta och passa upp han.  Vi har även sagt åt han att hans internet försvinner. Då svarar han att jag skaffar då eget.  Han har gått om 1 en gång och fortsätter han så blir det ingen utbildning alls. Han är väldigt blyg förutom på nätet då han blir så stöddig.  Jag kan inte längre anmäla han sjuk så jag tror att nu kommer det bara bli värre.

/Ulrika

Annons:
Sarah
2016-10-07 12:48
#7

Det är väl bra att du inte kan anmäla honom sjuk. Han måste börja ta eget ansvar. Han får väl studiestöd och om han är borta från skolan kommer det att upphöra. Då får han en direkt konsekvens av sitt agerande.

ullis2515
2016-10-07 12:50
#8

Saken är att han är 18 år  o anmäler sig själv sjuk

/Ulrika

Surpan
2016-10-07 16:57
#9

Men låt honom skaffa eget internet då? Stäng av internet! Förklara också för honom tydligt att han har två val - sköta skolan eller skaffa ett jobb. Sköts inte skolan så ska han betala hemma en rimlig summa då du endast är försörjningsskyldig om han studerar. Utöver detta så är han en vuxen person i hemmet och ska alltså hjälpa till. Skriv en lista på vad som ska skötas veckovis. Ställ krav!

/Surpan

Sarah
2016-10-07 18:09
#10

Känner också att du måste bli tuffare. Betala INGET extra för honom. Bort med internet för det första. Bort med datorn osv osv. Skriv en lista på vad han kostar, elen till datorn, hyran ni hade kunnat få in om ni kunde hyra ut hans rum, försäkringar för honom mm.

fackdack
2016-10-09 17:55
#11

Hej jag var nog lika dag haha fast jag låg heller och sov eller gick på stan mamma var med helt färdig. Men är det du som har köpt datorn ? Om då hade jag faktiskt tagit den tills han har bevisat att han kan sköta skolan. Det är fortfarande dina regler som gäller även om han är 18! Och du skall absolut inte ringa massa samtal för honom det är han faktiskt stor nog att kunna göra själv. ! Och du ska absolut inte ge han i belöning en lägenhet ! Ufff han kan börja studera sen söka jobb så får han sin lägenhet du kan inte försörja honom hela livet ut och om han inte bättrar sig i skolan så skulle jag nog börja ta pengar från honom i månad för att han har ett rum och du serverar mat till honom varje dag! Och nu menar jag bara om han fortfarande inte sköter skolan. Då har han ingen dator och betydligt mindre pengar

fackdack
2016-10-09 17:57
#12

För då vet han att allt kostar! Fråga om hem undervisning? Att han går i skolan 2 dagar resten praktiserar han ! Det hjälpte mig i skolgången!

Sarah
2016-10-09 17:57
#13

Hur tycker din man att ni ska lösa det? Kan ni prata lugnt och sansat om det ibland?

Annons:
mollyt
2016-10-12 11:58
#14

Min man var som din son när han var yngre. Hans mamma kastade ut hans dator genom fönstret i desperation och jag vet att hans pappa tillslut fick nog och satte ner foten. Pappan hade då fixat ett jobb på sitt jobb och gick in till min man och sa "Ska du inte gå i skolan så får du jobba - du börjar på måndag kl 6". Punkt. Sedan ordnade  de så att min man fick hyra ett rum i andra hand och därmed var han tvungen att fortsätta jobba för att kunna betala hyran - för han ville bo själv när han väl fått chansen.  Nu var det här 10 år sedan men jag tänker att det borde väl fungera ungefär lika idag… Ställ krav om ni ska leva tillsammans hemma, alternativt se till att han kan hyra ett rum i andra hand och att han får ta ansvar för att han ska överleva där med hyra och mat.

Oroa dig inte för skolan just nu, det kan han klara av sedan! Min man hoppade som sagt av gymnasiet men skrev 1,7 på högskoleprovet på första försöket sen! 😃 Allt som behövs är motivation!

Åsa S
2016-10-13 07:48
#15

Låt honom ta konsekvenserna han är 18år han borde ha kunnat ta betydligt mycket mer ansvar för sig själv de senaste 3-4åren, man är inte korkad för att man är tonåring utan man brukar förstå att man måste arbeta i skolan eller på ett jobb för att få lön i någon form. Om han är borta mycket så kommer han bli av med studiebidraget även om han anmäler sig sjuk för man får ju inte vara sjuk hur mycket som helst utan läkarintyg. (Har du bostadsbidrag kan tyvärr även det försvinna ifall han blir av med sitt studiebidrag, kan vara bra att veta, kräv då att han sk bidra med pengar från sitt undehåll säg att annars kommr ni bli bostadslösa el dyl.). Ta bort all lyx för honom inga nöjen, inga pengar, inga rena kläder etc. Och ställ krav går han inte till skolan släpa med honom till arbetsförmedlingen och säg att då får han bidra till hushållet genom att jobba.

Upp till toppen
Annons: