Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 842 ggr
Pontiac57
2016-10-06 01:03

Magsovare

Det är så att min grabb på 9 månader har börjat rulla över på mage när han sover och det är inte alltid så att han ligger med huvudet riktigt på sidan vilket har gjort mig riktigt nojjig. Tidigare har babynesten hjälpt och sedan fick vi börja bulla upp nestet i kanterna med handdukar och det hjälpte ett tag.. Så ja, nu har jag slut på idéer på hur man kan försvåra överrullningen och får varje natt när jag kommer hem från jobbet rulla honom tillbaka till rygg.. Någon som har något bra tips? Skulle man i värsta fall kunna låta honom sova så?

Annons:
Sparven88
2016-10-06 05:38
#1

God morgon! Så fort vår son lärde sig rulla runt, var det jättesvårt att få honom till att sova på rygg/sidan. Vi gjorde som så att vi bullade upp med två tjocka handdukar på var sin sida om honom. Det funkade ett tag men sen var han liksom för stark, så då var det bara till att försöka koppla av och lita på att han fixar det. Men inte utan lite oro. Se bara till så att det inte finns kuddar och tjocka filtar i sängen, sånt som han kan snurra in sig i.

OlgaMaria
2016-10-06 05:44
#2

Jag tror de flesta 9-månaders klarar det där utmärkt. Desto mer han sover på mage desto starkare blir han i nacke osv och klarar av att hantera situationen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2016-10-06 09:50
#3

Låt honom sova på mage. Från att de kan vända själva.

Pontiac57
2016-10-06 10:31
#4

Då tar jag nog bort nestet så han lättare kan rulla till rygg igen och så får man väl hålla lite uppsikt så ansiktet är fritt :)

OlgaMaria
2016-10-06 10:53
#5

Jag tror att vi ofta nojar för mycket över fria andningsvägar (men olyckan kan ju komma så självklart svårt att säga så). Man var alltid där och pillade undan framför mun och näsa men de verkade ju själva älska att borra in ansiktet i något. En kompis barn somnade alltid med snutten på ansiktet och hon blev arg och vaknade lätt om man tog bort den så till slut lät min kompis henne sköta det själv. Oftast tror jag de klarar det där själv. Antagligen är vi, med våra mycket större kroppar, i större behov av fria luftvägar än små bebisar. När vi var på BB med min förstfödda så kollade vi hennes syremättnad i blodet och jag tänkte inte på att jag kanske inte skulle amma henne samtidigt. Syremättnaden var nere på typ 50% vilket är extremt lågt! Och när jag tog bort bröstet gick det fort upp till 100%. Jag tror ju knappast att det är farligt för dem med så låg syremättnad när de ammar, men för en vuxen skulle det vara mycket farligt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pontiac57
2016-10-06 11:07
#6

Oj ja vilken skillnad på syresmättnaden! :o ja det är nog mycke så att man nojar för mycket men det beror nog många gånger på allt man läser tyvärr

Annons:
Amoz
2016-10-06 16:30
#7

När Elliot började vilja sova på mage så tog vi bort kudden tillfälligt för att han inte skulle hamna med ansiktet i den, det är ju lättare att vända bort huvudet på en planyta än på en "fluffig" annars lät vi honom sova så :) (Första månaderna sov han alltid på sidan så då fick vi ha handduk framför honom för han blev arg om han hamnade på mage :P)

Ria74
2016-10-06 23:08
#8

Så fort dottern klarade att rulla runt sov hon gärna på mage. Det var liksom ingen idé att ens försöka stoppa henne, hon blev tvärilsk och vrålade så set var bara att försöka slappna av och lita på att hon fixade det. Sen brukar hon fortfarande ha snuttefilten över näsa och mun. Har haft så sen hon själv klarade att dra den till sig. Jag har vaknat många nätter med hjärtat i halsgropen när jag upptäckt att hon har snutten dubbelvikt över ansiktet. Nu är hon 3,5 år och sover fortfarande så för det mesta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Pontiac57
2016-10-07 02:20
#9

Jag har nog väldigt svårt att lillen börjar bli stor :o Det är väl kanske så att dom måste få bestämma lite själva hur dom ska sova när dom behärskar kroppen 😛

Sarah
2016-10-07 10:21
#10

Ja lite så, man vet ju själv hur svårt det är att sova om man inte ligger på "rätt" sätt :P

Pontiac57
2016-10-08 01:25
#11

Haha ja man blir ju tokig haha 😝

Upp till toppen
Annons: