Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 634 ggr
lkmf
9/27/16, 12:44 PM

Vill gärna sitta framåt delar av promenaden...

Har en lite kille på 9 månade som gärna vill sitta framåtvänd dela av promenaden när vi är ute och går. Men nu har jag fått höra att det kan vara skadligt vid så tidig ålder.  Finns det någon som har erfarna het av detta?

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Pontiac57
9/27/16, 1:06 PM
#1

Vad jag läst mig till är det inte skadligt som så men det kan bli för mycket intryck. När man har barnet emot sig främjar det däremot talet så det är upp till var och en och det individuella barnet. I vissa andra länder har dom bara framåtvända vagnar och dom överlever ju så det borde även svenska barn göra :)

[TanatosNyx]
9/27/16, 4:32 PM
#2

Vi vände väldigt tidigt, det passade oss utmärkt. Man får hålla extra koll bara.

OlgaMaria
9/27/16, 8:07 PM
#3

Nej jag tycker inte det är för tidigt om bebis vill det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fluffis
9/27/16, 8:35 PM
#4

Skadligt? Det jag har hört är att barn söker bekräftelse hos föräldrarna/andra nära, när de stöter på saker. Barn är generellt osäkra och vill veta hur de ska reagera på saker och ting. Tex. en hund som skäller - är det lugnt, farligt, roligt, gulligt…. Detta måste rimligtvis variera från barn till barn tänker jag. Vissa barn är mer modiga och tar för sig mer. Andra är osäkrare och söker oftare kontakt och bekräftelse. Detta med bekräftelse har i undersökningar visat sig behövas mycket längre fram i åldrarna än vad man tidigare trodde, berättade den som jag pratat med om detta. Själv har jag en pojke på 13 månader som är hyfsat klängig fortfarande och inte den som tar för sig särskilt mycket. Jag har inte ens funderat på att vända vagnen framåt. Beror iofs lite på att vi inte använder vagn så mycket överhuvudtaget, haha. Är man två föräldrar som är ute och går och den ena går framför vagnen och kan ha lite koll så hade jag kunnat tänka mig att vår pojke hade kunnat åka framåt. Annars ser jag egentligen ingen poäng alls med att åka framåt, inte för oss. Dessutom känns det inte tryggt för mig att förlora kontakten med mitt barn på det viset. Inte när han fortfarande är så här liten och inte är så bra på att ta kontakt om han skulle behöva. För andra kan det vara annorlunda.

Amoz
9/27/16, 10:49 PM
#5

Vi hade stora problem ett tag med att ha vår son i vagnen. Han var hysterisk och skulle klättra över suffletten. Vi testade att vända och han var jättenöjd. Vi kunde gå på promenader igen, så för vår del var det helt rätt. Nu för några dagar sedan så vände jag igen eftersom han visade att han ville titta på oss i stället (han är 1 år nu) lyssnar man bara på signalerna tror jag inte att det är några problem.

Intehärutandär
9/27/16, 11:25 PM
#6

Min son satt framåt ännu tidigare för han har alltid varit nyfiken på världen och ett vaket barn. Redan på BB studerade han de andra bäbisarna. Han är idag 17 år och har inte lidit av det. Tvärtom så är han ett tryggt barn.

Annons:
fackdack
9/28/16, 7:36 PM
#7

Här i spanien såg jag en ett månaders ligga i en baggy tyckte det var lite väl tidigt men jaja föräldrar gör väl som dom vill. Själv hade jag en abc vagn som man kan ändra bara med ett klick typ tillade den vagnen så då bytte jag alltid håll när hon var vaken och verkade uttråkad vände jag så hin fick se lite folk annars satt hon vänd mot mig och det gör hon fortfarande fyller 3 i mars men tycker absolut att det är inga problem !

Upp till toppen
Annons: