Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 4434 ggr
densomundrar
9/25/16, 3:58 PM

Lämpliga växter barnrum?

Finns det några lämpliga växter att ha i bebisrummet som inte är giftiga om bebisen skulle få i sig dom? Nu tar det ju lång tid innan barnet får vara ensam i ett rum så pass länge att dom kan hinna få tag i en blomma på fönsterbrädan men tänkte eliminera risken endå och hoppas på att blomman överlever mig, haha. Har googlat och hittar bara infon om att man ska kolla så att växten inte är giftig, vilket säger mig ganska lite… Vill ju gärna ha tips på vilken typ av växt/blomma man kan ha :-)

Annons:
fluffis
9/25/16, 4:10 PM
#1

Själv är jag mest rädd att barnen ska dra i blomman så att hela krukan följer med ner till golvet och krukan går sönder så att det blir farliga skärvor. Har en ampellilja i fönstret bakom soffan som ligger farligt till :) Det finns nån sajt med ogiftiga växter, minns tyvärr inte vad den heter.

[Thiah]
9/25/16, 4:38 PM
#2

Finns flera sorters ofarliga växter om man googlar runt. Men sen är få blommor så giftiga att barnet mår dåligt av ett blad eller två. Joel har ätit något enskilt blad men mest dragit i blommorna. Jag har mera satsat på luftrenande, tåliga blommor. Typ ampellilja och silverkalla som båda renar luften bra + tål mörkare ställen.

Sarah
9/25/16, 4:45 PM
#3

Säger som thiah, ska mycket till att ett barn blir sjuk av en växt, även om den är giftig.

densomundrar
9/25/16, 4:59 PM
#4

Tack, kan vara bra att veta :-) Är ingen blom människa egentligen men tänkte att något litet blomster skulle vara fint nu när vi har gjort det så fint i ett rum här hemma. Sedan vet vi ju som sagt inte om växten överlever min skötsel så länge att den ens kommer kunna bli en fara för bebisen, haha.

densomundrar
9/25/16, 4:59 PM
#5

Ja, luftrenande växter hittade jag en artikel om och det lät väldigt lockande faktiskt :-)

[Thiah]
9/25/16, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ampellilja och silverkalla är svårdödade och billiga på plantagen. ;). De är även toppen som luftrenare. :) Satsa på nått sånt vettja. Jag har blommor(gröna växter) överallt. Joel har bara fått lära sig att ge fan i dom… hahaha Förutom när vi planterar om.. ;)

Annons:
densomundrar
9/25/16, 5:48 PM
#7

Tack för tipset, ska kika på dom. Han ser ut att ha kul iallafall :-)

[Thiah]
9/25/16, 5:50 PM
#8

Ja han älskar att hjälpa till. Dränker blommorna på balkongen så fort han får chansen.;)

densomundrar
9/25/16, 6:16 PM
#9

Förstår det, ett ypperligt tillfälle för barnen att vara med och få kladda lite samtidigt som dom gör nytta :-)

Sarah
9/25/16, 6:23 PM
#10

Samma här. Gröna växter överallt och många krukor på golvet. De lär sig fort. 11 bryr sig inte om dem, utom då hon vill lukta.

Sarah
9/25/16, 6:31 PM
#11

De flesta är dessutom enkla att ta hand om. Kräver lite i ljusväg och om man glömmer att vattna ibland händer inget.

fackdack
9/28/16, 7:59 PM
#12

Jag har både palm citron träd och banan palm hemma min dotter på 2 är bara intresserad av att vattna hon har annars inte varit så på växterna dem som e på mina växter och vill äta och riva ner är bara hundarna -,-

OlgaMaria
9/29/16, 6:02 PM
#13

Här har det snarare hänt att barnen ätit eller lekt med jord om de fått chansen. När dottern var liten hade vi ett stort träd som stod på alldeles lämpligt avstånd för henne att gräva i jorden - såå jobbigt så trädet fick ryka. Sen har min son sugit i sig från stjälken på en påsklilja en gång och han blev fruktansvärt sjuk av det. Påskliljor är verkligen giftiga! Tror inte att man behöver oroa sig över de flesta växter som är vanliga, men jord är nog inte så nyttigt för dem heller. Har lärt mig att bebisar har ett naturligt motstånd mot gröna växter - det är väl någon slags instinkt som ska skydda dem mot giftiga växter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
fluffis
9/29/16, 6:28 PM
#14

Giftinformationscentralen har en lista över växter. https://giftinformation.se/vaxtregister/

densomundrar
9/29/16, 9:19 PM
#15

Tusen tack för all eran information :-)

tlover
10/1/16, 7:21 PM
#16

Vissa örter klarar en hel del, är ätliga och dessutom fina. Kanske något?

l'm back

densomundrar
10/1/16, 8:44 PM
#17

#16 väldigt bra idé! :-) Finns det någon hyffsat lättskött som även klarar av mindre solljus? Fönstrena i bebisrummet är iof ett av de med mest sol (dag och kvälls sol) men vintertid har jag fått för mig att örterna inte överlever utan special lampor? Inget jag vet utan något jag har för mig att jag läst.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
tlover
10/1/16, 9:51 PM
#20

Det där med sol är jag inte säker på (jag har haft örter utan lampor däremot, många är ju städelsegröna men du kan kanske inte skörda på vintern) men jag vet om en som sagt ungefär "timjan skulle klara sig på månen, kan du inte få timjan att överleva så ska du inte odla." Timjan kan vara svårt att dra upp från frö däremot

l'm back

Annons:
densomundrar
10/2/16, 7:58 AM
#21

#20 får prova helt enkelt, timjan låter ju som något för mig :-)

Upp till toppen
Annons: