Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4325 ggr
[postmortum91]
9/25/16, 11:50 AM

kanel på barngröt?

Idag fick jag äntligen dottern att äta upp all gröt, annars har hon inte gillat det och jag har bara lyckats med "smakprovssked" typ. Idag kom jag på tanken "hmm, hon kanske gillar det om jag har i kanel". Tanke blev till handling och dottern åt med god aptit. Nu läser jag dock lite på nätet om att det kan vara skadligt (?!)

Stämmer detta? Ska jag inte kunna krydda gröten med kanel? Fasiken, det är ju nått nytt hela tiden som man missar :S

Hon är f.ö. 7 månader

Annons:
Sindri
9/25/16, 12:01 PM
#1

Den lilla kanelen hon får i sig kan inte göra någon skillnad. Vår dotter har också älskat kanel sedan hon var riktigt liten. Vuxen nu och helt frisk och älskar fortfarande kanel! 🙂

[postmortum91]
9/25/16, 12:10 PM
#2

skönt att höra :)

fluffis
9/25/16, 12:30 PM
#3

Vår son gillar kardemumma i gröten så det är ett tips :) Finns massor man kan variera med :)

Elsa
9/25/16, 10:44 PM
#4

Finns väl säkert bättre och sämre kanel(er) haha. Men på mitt jobb (förskola, småbarn) får barnen kanel på gröten varje morgon så..


Amoz
9/25/16, 11:41 PM
#5

Har du testat att ge henne fruktpure på gröten? Min son har alltid älskat det :D

[postmortum91]
9/26/16, 5:06 AM
#6

#5 jo men jag vill inte att allt hon äter är sött. Tack ändå för tipset

Annons:
Sammet1
10/26/16, 10:16 PM
#7

Se till att du använder äkta kanel, så kallad Ceylonkanel. Den innehåller betydligt mindre av ämnet kumarin, som är det som kan vara giftigt i för höga doser. Kassiakanelen är billigare, och tyvärr mycket vanligare i Sverige, och innehåller mycket högre doser av kumarin.

Urtekram har en ekologisk Ceylonkanel som vissa butiker kan ha, eller så går det förstås att beställa den via nätet.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

OlgaMaria
10/27/16, 1:45 PM
#8

Det är så små mängder så inget att oroa sig över. Men om man vill ge kanel varje dag så kan man ju gärna köpa en "äkta" kanel, är inte så svårt att få tag på numera.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[3RaraHusdjur]
10/31/16, 2:10 PM
#9

Jag har hört att det är mycket viktigt att det är rätt slags kanel för barn under 5 år, så de inte får leverskada eller liknande..  Vad bra att så många redan visste det härinne.

Upp till toppen
Annons: