Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 633 ggr
SoeN
9/21/16, 9:48 PM

(Små)barn och rutiner

Hur är det med vardagsrutiner, när kan man börja med dessa? 

Vår son är 4 månader och är inne en fas nu där han antingen ska bli runtburen hela tiden, eller så ska vagnen röras (vi har den på vår nedervåning och låter honom sova där om dagarna), kan bli lite frustrerande, haha. Speciellt när inte vill sova 😉

När kan man börja med sovrutiner och hur ska vi hitta rätt? Han sov i princip inte på hela dagen, men somnade runt 16:30 och sov i över en timma och hade kunnat göra det längre, men något skramlade till så han vaknade. Han har aldrig varit en långsovare på dagarna, max 1 1/2 timme i streck.

Man vill ju inte väcka honom när han sover, men det känns som om man skulle kunna hitta någon sovrutin (på natten sover han bra med 2-3 amningar men vi samsover).

Annons:
[Gift]
9/21/16, 9:57 PM
#1

När vår 2 åriga dotter var i den åldern så sov hon när hon ville haha. Men efter ett tag så började jag men att aktivera henne mer och mer. Tex promenader, baby gymmet, ligga på täcket/filten på golvet mm. 

Till slut så sova hon hela nätterna och få timmar på dagen. 

Lösningen för mig var bärsjal. När hon inte var på golvet eller i vagnen som händer sällan. Så var hon i bärsjalen hos mig. De gjorde att hon sov jätte bra. Nu när jag väntar bebis 2 blir de samma sak igen :D

JeFo
9/21/16, 10:39 PM
#2

Vi har med alla tre börjat från start… Har som jag många gånger skrivit haft extremt snälla barn som bebisar. Gjort dom klarar för kvällen och försökt lagt i skaplig tid. När de varit nyfödda har det ju varit allt ifrån 19-21 typ beroende på dagen. Ganska snabbt började de sova från ca 19. Har hållt koll så de ätit var 3-4h då mina bröst inte klarat av att amma lite här och där. Fick mjölkstockning direkt det skedde nå annorlunda i tiderna. Gissar på att detta gjorde att de aldrig riktigt behövde vara ledsna. De blev snabbt inställde på tiderna. Har aldrigt haft en bebis som varit så där extremt lesset. Pipit men inte mer… Släkten brukar skämta om de då de nu är livliga värre som äldre, antAr att de tar igen lite 😛 Syrran kör noll rutiner, äter när han säger till, sover när han är trött och så… Fungerar för dom. Själv gillar jag rutiner och struktur. Gillade/gillar att veta att de sover middag 11-13 och då har jag lite tid… Kör på det som fungerar bäst för er!

Ria74
9/21/16, 10:45 PM
#3

Det första halvåret hade jag inte mycket rutiner. Dottern hade kolik så det fick bli lite som det blev med mat och sömn, hon styrde.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
9/21/16, 10:58 PM
#4

Vi har aldrig försökt speciellt mycket med rutiner. Men desto äldre hon blir desto mer fallet hon själv in i rutiner. Antar att det måste bli annorlunda när hon ska börja på förskolan, då funkar det kanske inte är hon är uppe till 22 23 varje dag.

SoeN
9/22/16, 12:10 PM
#5

Tack för era svar! Han äter ungefär när han vill men jag vet också när och hur ofta. Sen gillar jag rutiner också, lite så JeFo skriver, att man kan planera. Men ska vi iväg så vet jag lite eftersom han (iaf fram tills nu) brukade ta en tupplur efter 2 timmar. Om han hade varit fortsatt vaken igåe hade han nog sovit för natten (fast med undantag att ammas). Han döptes i Lördags och på Måndagen, efter att ha varit vaken nästan hela dagen, somnade han kl 18 och sov hela natten till 09 dagen efter, fast med 2timmars mellanrum Amning på kvällen och fyra på natten. Att somna kl 18 behöver han inte, min sambo vill ju umgås också, men jag tänker att man kanske hittar något from 20? Man kan ju gärna inte tvinga honom att vara vaken eller väcka honom när han sover? Ja jag vill mest höra hur ni andra gör. Och ungefär när man kan börja med rutiner som de förstår. Han är ju inte så gammal än så det kommer väl naturligt :)

Upp till toppen
Annons: