Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1127 ggr
[postmortum91]
2016-09-21 18:10

göra egen barnpuré

Jag har lite ångest då vi knappt ger vår 7 månaders dotter någon barnmat. Hon ammas fortfarande i huvudsak och äter gröt 1 gång om dagen och sedan fruktpuré eller bebisyoghurt. Hon vägrar köpt barnmat och hon vägrade när jag gjorde storkok av morötter, palsternacka, rödbetor och kålrot. 

Har ni något recept som ni kan ge mig som är rätt enkelt att göra men ändå innehåller nyttigheter och som de flesta bebisar gillar?

Annons:
soundtrack
2016-09-21 18:25
#1

Vi serverade samma mat som vi åt (minus saltet då) som vi mixade till puré. Mat med mycket smak brukar vara poppis så var generös med kryddorna!

[TanatosNyx]
2016-09-21 23:54
#2

(barn under ett ska inte äta rödbetor)

[postmortum91]
2016-09-22 00:19
#3

Oj. Tack!

DesK
2016-09-22 07:28
#4

När mina tjejer var små, så gjorde jag olika puréer och frös varje sort för sig i istärningslådor. Smaksättningen varierade jag med olika örtkryddor, smör, syrad grädde (creme fraiche), naturell yoghurt mm. Sedan tog jag fram de frysta tärningarna och la upp på tallrik och värmde. Det blev ofta färgglatt och fint. Jag ammade tjejerna i tre år vardera. De ville aldrig ha välling och färdig barnmat. Kålrot kan vara besvärligt för de mindre barnen, ger ofta magknip och gaser. 

Ha tålamod, det tar ofta tid att vänja barnen vid ny mat, men oftast tar nyfikenhet och hunger över 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

mollyt
2016-09-22 07:40
#5

Vi har också gjort frukt/-grönsakspuré och bara gett smakprov på vår mat (Miranda är 6mån) men kommer från och med nu att göra en extra portion av det vi äter (såklart inte vid olämplig mat med spenat osv) och mixa det med mixerstav. Hon får du äta lite och resten fryser jag in i små formar. Jag tror att det är en fördel om man inte gör det svårare än vad det är. Sedan med tiden (när hon blir lite större och äter hela portioner) så kommer jag göra mer egna storkok åt henne.

Amoz
2016-09-25 23:47
#6

Min pojk vägrade mat till en början. Fruktpure (och amning) startade han med. Sedan började han gilla mer och mer mat. Han vägrade min hemmalagade mat men började sedan älska burkmaten. Nu äter han typ allt.
Vi lät honom smaka på vår mat, smaka på ny mat o.s.v. och sedan ge fruktpure eller något liknade som han gillade. Det viktigaste är ju att hon lär sig att det är gott och kul med mat

Annons:
lkmf
2016-09-27 12:50
#7

Bland i lite pure i maten i börja om hon tycker det är otäckt med smaken så hon har en smak hon känner igen i maten. gjorde jag när min lillkille skulle börja äta gick mycket lättar.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

LoAEmma
2016-09-27 17:17
#8

Bara fortsätt testa, det kan krävas en 8-10 smakningar innan dom gillar!
Och bara konsistensen är ju helt annat än vad dom är vana vid sen innan. Så det blir en hel del spotta ut med alla nya grejer.

Morot eller ärter ska tydligen va en grej bebisar gillar, men ärter kan även ge magknip hörde jag.

Och våran tjej älskade älgfilé och grönpepparsås när hon fick smaka av oss så de gillar ofta mer smak än vad man kan tro!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

JossanH
2016-09-27 23:06
#9

Med andra barnet, som hatade kladdig och puréead konsistens, gjorde vi helt enkelt små bitar att plocka med själv av den mat vi åt. Med första lagade jag mat och frös in i gamla barnmatsburkar vi fått av vänner men med andra lagade jag knappt någon egen mat alls. Tror hon var 8-9 månader när hon faktiskt började vilja byta ut något helt mål med mat istället för Amning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: