Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1264 ggr
hanna-jo85
9/20/16, 10:09 AM

Grinig unge!

Jag har en dotter som snart är 4 månader. Hon har kolik som äntligen börjat bli bättre, men är långt ifrån fri från det. Men även när hon har lugna dagar är hon konstant gnällig. Vill inte åka vagn, vara i sele, babysitter m.m. bara bli buren. Och jag får absolut inte sätta mig ner måste gå omkring och gunga henne för att Hon ska vara någorlunda lugn. Ja håller på bli tokig på detta plus att både rygg och knän har tagit väldigt stryk. Nån som känner igen sig. Och isf nr blev det bättre för er?

Annons:
JazzBass
9/20/16, 12:36 PM
#1

Man blir helt galen och slut både psykiskt och fysiskt av de där flera timmar långa skriksessionerna, så jag hoppas verkligen att situationen blir bättre för er.  Vår lilla dotter, snart 8 veckor gammal var rätt skrikig de första 6 veckorna ungefär, men sen fick vi det att minska ganska kraftigt. Tänkte att det kan vara bra att dela med mig av det även om jag inte vet vad ni testat ännu och alla knep funkar ju inte på alla, men ändå… :

Redan väldigt tidigt tog vi bort alla mjölkprodukter (eller mjölkproteiner i alla fall) från mammans kost. Våra erfarenheter från storebror gjorde att vi började med detta direkt vi märkte av hennes magproblem och tysta reflux, som verkar ha varit främsta orsakerna till skrikandet. Det verkade ha stor effekt på åtminstone refluxen, men andra magbesvär hade hon fortsättningsvis som gjorde att hon skrek ganska mycket längs med dagen. För två veckor sen började vi också ge en medicin mot luftbesvär som här i Finland heter Kuplaton. Med det så avtog problemen och skrikandet ytterligare ganska mycket, det är nästan inga timmeslånga skrik längre utan mer normalt babyskrik och hon är betydligt nöjdare längs dagen än tidigare. Dock så verkar hon reagera ibland på diverse andra saker som mamman äter, så alla dagar är inte bra, men mycket bättre. Utan dessa åtgärder tror jag hon skulle ha kolik. Definitionen på kolik går väl vid några timmar ihållande skrik varje dag, och för oss har det som längst varit typ 1½ timme i sträck. Men jag tycker man blir helt tillräckligt slut också av det…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

AnnaFagerell
9/20/16, 9:24 PM
#2

Mina blev bättre när jag slutade äta mjölkprodukter då jag ammade å slutade ge dem mat med mjölk i. Stor skillnad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JazzBass
9/20/16, 10:31 PM
#3

Korrigering: Medicinen vi ger heter Disflatyl. Kuplaton är en annan sort med ungefär samma effekt. Roliga namn på dessa förresten, kuplaton är faktiskt också ett riktigt ord på finska som betyder "bubbelfri". 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hanna-jo85
9/21/16, 7:48 PM
#4

Ger ersättning och har testat mjölkfritt utan resultat. Har testat massa olika droppar, akupunktur m.m. Idag har hon "bara" skrikit ca 4-5 timmar.. som värst har det varit ca 12 timmar 😯

LoAEmma
9/21/16, 8:10 PM
#5

Vissa barn verkar helt enkelt vara mer missnöjda än andra. Finns nån grupp för det på fb, minns inte nu vad den heter! Något på engelska typ barn med högre krav typ haha, äsch minns inte! Nån som vet?
De verkar också ha en fast vid fyra månader, så kanske kan det bli bättre snart. Jag håller tummarna för er! Hur mår du?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

teezan
9/21/16, 8:45 PM
#6

#5 High need baby kanske? Låter tufft ts, hoppas det snart vänder! Kram

Annons:
hanna-jo85
9/22/16, 5:10 AM
#7

Ja high need baby. Har ansökt att bli medlem där. Men inte blivit godkänd än. #5 jag mår ganska dåligt. Har även förlossningsdepression.. önskar bara detta ska gå över snart. Känns som jag går under..

soundtrack
9/22/16, 5:55 AM
#8

Min dotter var ganska krävande som bebis. Hon hade inte kolik och hade inte perioder då hon gallskrek trötstlöst, men hon var ständigt lite små missnöjd och ville helst bara ligga vid bröstet, dygnet runt. Vägrade vagnen och kunde absolut inte sova nån annanstans än i min famn med bröstet i munnen.

För oss började det vända vid 3 månader, då började hon kunna somna i vagnen under promenader (men vaknade oftast så fort den stannade…) vilket var underbart för helt plötsligt kunde jag börja komma hemifrån lite! I takt med att hon blev större så blev hon även lite mera nöjd med tillvaron och jag behövde inte amma konstant. När hon var ett halvår så var hon som en helt annan unge. Allmänt gladare, började äta mer och mer så antalet amningstillfällen började minska drastiskt och hon började kunna förflytta sig själv så började tycka att det var helt okej att ligga på golvet själv.

Så, mellan  3 och 6 månader vände det för oss. Nu är dottern 2 år och hon är fortfarande en ganska "krävande", hon har mycket energi och humör och vill ha mycket uppmärksamhet och just nu är hon inne i en period där det är mycket "mamma bära" ;)

Marvel-lous
9/22/16, 1:05 PM
#9

Här har vi en high needs baby, eller toddler då han snart är 2, men han har varit (och är) otroligt krävande sedan han föddes. Andra ligger eller sitter snällt tyst, men han har en tendens att synas och höras mest.
Jag har haft perioder då jag undvek att ens gå ut med honom då det blev ett alldeles för stort projekt. Senast i helgen blev det kaos när vi skulle äta lunch ute, men numera har jag lärt mig att inte bli stressad och att strunta i att folk stirrar.

Än idag måste man lyfta upp honom när han är ledsen och stå upp, man får absolut inte sätta sig ner, vilket är lagom tungt numera men sen har jag fått rätt schyssta armar vid det här laget och hade ett tag rätt schyssta lårmuskler också av att stå och gunga upp och ner. 😂

Det är dock långt ifrån alltid som jag kan se humorn i det och jag kan fortfarande få dagar då jag tror att jag ska tappa vettet.

I den här åldern kan han sitta på sin plats och äta och han kan underhålla sig själv ett tag med sina leksaker. Jag märkte en viss skillnad när han började på förskola och fick lära sig att fungera i grupp.
Numera är jag så van att han helt enkelt är som han är och kan istället se vad han faktiskt är bättre på än andra barn i samma ålder. Han är t.ex. den enda som lärt sig att öppna grinden från den lilla avdelningen på dagis till den stora (där han hellre vill vara), han är väldigt snäll fast han är högljudd och fartfylld och slåss inte eller tar saker från andra barn.

Det är jobbigt TS, det är slitsamt och det kan vara otroligt frustrerande när andra berättar om hur lugna och lätta deras barn är men det funkar. Man får lov att må dåligt och ha dåliga dagar, det kommer de stunder då du helt glömmer bort hur illa det kan vara och bara ser hur väldigt fantastisk ditt barn är.

Massa kramar till dig! 🤗

LoAEmma
9/22/16, 3:49 PM
#10

Ja precis, det var det jag menade.
Bra tror jag för dig att kunna ventilera med andra. Och se till att du får andningshål  <3

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

AnnaFagerell
9/23/16, 1:04 PM
#11

Man ska köra mjölkfritt i tre månader för att kunna utreda ett resultat. Har tre barn med mjölkproblem så jag vet vad jag talar om  Hoppas du får rätsida på det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: