Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 7923 ggr
[AnnaRen]
9/19/16, 1:19 PM

Grymtar.

Har en liten son som är 16 dagar gammal. Han har från första stund ätit Mjölkersättning ur flaska pågrund av höga bilirubinvärden. Nu har jag fått börja helamma honom efter samråd med barnläkare och barnmorska. Men saken är den att jag måste ha amningsnapp .. för han vägrar ta bröstet utan. Han vill ha bröstet hela tiden och så fort han är mätt och belåten så lägger jag ner honom i babynestet men då vaknar han på en gång .. grymtar och blir alldeles illröd i ansiktet och spänner i hela kroppen. Obehagligt att höra och se. Men om han ligger kvar vid bröstet så somnat han.. eller om man lägger honom på mage ovanpå sig så somnar han fint .. tycker att det är så konstigt. Så fort man lägger honom på rygg så blir han sökande. Men lägger man honom på mage hos sig så somnar han så fint och är oftast inte sökande. Eller om man går ut med vagnen eller åker bil så sover han också jätte bra. Men annars ligger han bara och grymtar och blir alldeles röd i ansiktet .. speciellt när han ligger på rygg. Barnmorskan sa till mig att jag kan pröva att lägga honom på mage en gång om dagen. Men inte hjälper det så speciellt mycket. Han vill helst vara nära hela tiden.. vilket blir jätte svårt när jag inte vågar ha honom utmed mig i sängen. Jag tror inte att jag skulle rulla över honom men jag tänker inte testa .. för det kan ju hända. Har ni varit med om liknande och vad har ni gjort?

Annons:
tlover
9/19/16, 1:29 PM
#1

Dottern ville också vara med hela tiden, vi löste det med bärsjal och babysnest (bredvid mig i sängen). Ligger han och grymtar även om du är nära babysnestet?

l'm back

Sarah
9/19/16, 2:16 PM
#2

Låter som en normal bebis :) de vill vara nära hela tiden. Tänk på de närmaste månaderna som en fjärde trimester av graviditeten. Så nära vill de ofta vara :)

[AnnaRen]
9/19/16, 3:09 PM
#3

Jo han ligger och grymtar i babynestet trots att jag ligger nära .. :( i början gick det bra .. men nu när jag helammar så ska han vara nära hela tiden.. men det är mysigt så klart men lite krångligt eftersom man hinner knappt äta något eller gå på toaletten. Och sömn. Ja sömn får man ju inget av.. kanske en timma totalt.

Sarah
9/19/16, 3:22 PM
#4

Sjal eller sele, då är bebis nära och du har händerna fria.

tlover
9/19/16, 3:24 PM
#5

Håller med #4, då kan man gå på toa, laga mat, äta etc och ändå ha barnet nära

l'm back

[AnnaRen]
9/19/16, 7:02 PM
#6

Jo jag har en babybjörn .. ska testa den .. 👍😊

Annons:
[TanatosNyx]
9/19/16, 7:30 PM
#7

nära för en bebis är inte att ligga i ett babynest. Nära är att ligga hud mot hud, känna mammas doft och hjärtslag, och ha tutten i munnen ;)

Bebisen vet ingen annan värld än den varma lugna mörka vaggande magen med mammans puls som svishar och låter i moderkakan likt ett hjärta. Alla ljud, ljus, rörelser, alla dofter, känslor mm är helt nytt och främmande för en bebis. Hunger är "livsfarligt" och förenat med livsfara. Att förlora mammas kroppsvärme är farligt. 

Det är ren och skär överlevnadsinstinkt, bebisen behöver lång tid på sig att vänja sig vid sin nya värld och hur allt fungerar på andra sidan om mammas mage. :)

Den fjärde trimestern är ett väldigt bra begrepp!

Och att småsnutta på mammas bröst säkrar mjölkproduktionen. Det är bra om bebis får snutta så länge du står ut.

Amningsnappen behöver du troligen avvänja ifrån, det kan bli en kamp. Bebisar kan även ha svårt att äta sig mätt med en sådan, därför blir de extra klängiga och kinkiga. Vi minskade våra amningsstunder från 40-60 min till ca 5 min när vi äntligen blev av med nappen. Han var som ett plåster på mig i 3 månader, höll på att bli skvatt galen.

tlover
9/19/16, 7:41 PM
#8

Kom nu ihåg att det i början var omöjligt att ha dottern i babysnest om inte jag hade handen på dotterns panna/skalle medan hon somnade (el sov oroligt) det kan vara värt att testa.

l'm back

Pontiac57
9/20/16, 1:31 AM
#9

#7 tror det där är lite olika om dom äter sig mätta eller inte. För oss funkade det utmärkt i ca 8 v för det va inte förän då han började ta tag utan den :) Men som dom andra säger är det fullt normalt men närhetssökande bebis. Passa på och njut för sen vill dom inte mysa lika ofta ;)

[TanatosNyx]
9/20/16, 8:23 AM
#10

Det är därför jag skrev #bebisar kan ha svårt att äta sig mätt med den" 😉 vissa har amningsnapp i flera års tid.

Pontiac57
9/21/16, 1:16 AM
#11

Jag som inte läser ordentligt, sorry :o ;)

mollyt
9/26/16, 10:17 AM
#12

Det låter helt normalt, sådär var vår dotter också! Hon är 6 månader gammal nu. Jag hade henne i bärsjal - hud mot hud och hon var så nöjd! Annars sov hon oftast i min famn i soffan, liksom på min bröstkorg eller på amningskudden mot mig. 
Det är så viktigt för bebisar att få vara nära - känna huden, värmen, höra hjärtslag och känna din doft. Självklart vaknar han när han hamnar i babynest: plötsligt blir det kallt och tyst. Låt honom vara nära! En bärsjal var vår bästa investering! (Då kan du ha armarna fria till annat.)

Annars om du ändå vill prova lägga ner honom en stund - se till att babynestet är varmt så att han inte skiljs från din varma famn och hamnar i en kall säng. Håll honom insvept i en filt som sedan får följa med ner i nestet.

Och på tal om amningsnapp: Vi hade amningsnapp första 2 veckorna och sedan en tredje vecka på natten. Vår tjej hade svårt att få rätt grepp, somnade till och tappade greppet så större delen av amningen gick åt till att Bara Hitta Grepp, väldigt frustrerande för oss båda. Men efter 2 veckor så gjorde jag så att hon fick börja amma med nappen på - tills hon släppte taget och då tog jag bort nappen. Då hade bröstvårtan fått lite mer av den där utdragna kon-formen och hon kunde lätt få grepp och fortsätta äta (och när hon redan fått äta lite så var hon inte så hysteriskt hungrig att hon kunde leta ett bra grepp med ro). Så höll jag på så under all Amning på dagtid den där första veckan (på natten lät jag henne amma med nappen på för vår sömn skull) och sedan kunde hon helt enkelt börja utan den. Har varit utan napp sedan dess.

tlover
9/26/16, 10:21 AM
#13

Angående detta "Annars om du ändå vill prova lägga ner honom en stund - se till att babynestet är varmt så att han inte skiljs från din varma famn och hamnar i en kall säng. Håll honom insvept i en filt som sedan får följa med ner i nestet."

Vår dotter verkligen hatade blöjbyten i början så vi började använda våra risvärmekuddar under en handduk under henne då gock det bra, hon tyckte heöt enkelt det var kallt. Något liknande borde gå i babysnestet också

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: