Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 998 ggr
Soleii
9/18/16, 7:00 PM

Panik! Kan inte natta!

Jag har panik och hoppas få hjälp och stöd av er som kanske har liknande erfarenheter: Min dotter är 9 månader och har varit hemma med sin pappa över sommaren medan jag jobbat. Hon har blivit jättepappig, inget konstigt så. Men. Tidigare kunde jag utan problem med att natta henne. Men plötsligt en dag kunde jag inte natta mer. Så fort jag sätter mig för den där sista kvällsslurken vid 18.30-19 så blir hon rosenrasande! Jag har hittills ägnat lång tid ibland, kort ibland, åt att försöka lugna henne innan jag gett upp och gett henne till pappan. Jag vill ju inte att hon ska gråta sig förstörd innan hon ska sova. Nu bara spjärnar hon, slänger frågande huvudet fram och tillbaka och skriker "dada, dada!" (det hon kallar min sambo). Förutom att detta generellt är ett problem så har jag jättemycket ångest eftersom min sambo på tisdag och onsdag är bortrest och jag kommer att ha henne utan någon som avlastar. Jag är så rädd och ångestfylld att hon ska börja storgråta! Det hände en gång när sambon var på middag, efter en timme grät hon så att hon nästan tappade sndan och jag fick ringa hem honom. Jag är jätterädd att hon ska bli så ledsen igen eftersom jag inte har någon aning om hur jag ska lugna henne då! till saken hör att jag fick en liten depression efter att hon fötts pga dåliga upplevelser inne på bb, och den här ångesten att vara själv med henne och hon inte slutar skrika sitter tydligen i… Har ni några som helst tips och råd om hur jag får henne att acceptera mig dom nattare? Jag försöker hela tiden men det slutar alltid med att jag ger upp eftersom hon är så förtvivlad… Har samma hänt er och hur löste ni det?

Annons:
fackdack
9/19/16, 3:25 PM
#1

Somnar hon direkt när din sambo kommer eller tar det ett tag. Min dotter är ungefär samma fast till mig och när jag åkte bort 3 dagar så gick hon till pappan. Så igentligen tror jag det går min sambo lekte med henne så hon vart trött och somnade eller satte henne i vagnen och gick runt huset och lyfte sedan henne i sängen;) tror allt att du klarar det ! :)

Soleii
9/19/16, 8:11 PM
#2

Tack för peppen! :D alltså hon tystnar direkt när min sambo tar henne, oavsett hur länge hon gråtit hos mig, och lägger sig och myser i hans famn. Man bara, tack för den ;)

mollyt
9/19/16, 9:00 PM
#3

Jag har ingen erfarenhet, men jag har läst i flera andra trådar att det gått galant när den annars favoriserade nattande föräldern varit borta. Lika så att nattammande bebisar har kunnat somna om tillsammans med pappan om mamman varit bortrest. Så det kommer säkert gå bra ska du se! Annars gör som #1 och bara låt det ta tid, låt henne somna av trötthet 🤪

[TanatosNyx]
9/20/16, 8:25 AM
#4

#2 hehe, de är otroligt vanligt att de gör så i perioder, sen kan de plötsligt skifta. Min son är precis sådär. I perioder duger bara maken, just nu är det bara jag som gäller.

[Devya]
9/20/16, 5:12 PM
#5

Men låt henne gråta om hon ska trilskas så. :) Det går ju inte att göra så mycket åt saken och hon måste lära sig att hon kan inte alltid få det som hon vill.

Lugna ner dig bara, det går nog bra. Det finns absolut ingen orsak för dig att oroa dig! Barn får faktiskt gråta. :)

Iskall
9/22/16, 10:50 AM
#6

Mitt tips är att du håller dig lugn och fortsätter att natta barnet och du inte ger med dig när hon trilskas. För om barn trilskas tillräckligt länge och man ger med sig så lär dom sig det, att dom får sin vilja i genom till slut. Så mitt tips är bara att härda ut. Det kommer att bli bättre till slut.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
teezan
9/22/16, 7:08 PM
#7

Jag tror inte att hon trilskas, i den åldern handlar det antagligen om behov och det handlar nog mer om att hon vill ha koll på sin pappa nu när han "försvann". Runt 7-10 månader brukar många barn vara i en såklallad separationsfas där separationer helt enkelt är jobbigt. Kan varit att hon upplevde att du "försvann" under sommaren (menar INTE att varken du eller sambon ska känna någon form av skuld utan bara en tanke). Förstår att det blir svårt för dig när han inte finns tillgänglig, hos oss är det ombytt men jag jobbar inte så det blir ju lättare. Jag tänker om det funkar att natta henne i någon ergonomisk bärsele eller om hon gillar vagn? Går det att ta en promenad i selen eller vagnen tror du? Här är sele det enda sättet för pappan att natta, men jag tar typ alla nattningar eftersom han jobbar kvällar.

teezan
9/22/16, 7:14 PM
#8

Och var intill och visa att du finns där, det ger trygghet även om hon är otröstlig. Du finns där, det är det absolut viktigaste!

Upp till toppen
Annons: