Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 675 ggr
Anonym
Anonym
2016-09-18 14:34

Språk

Jag pratade igår med min sambos syster (hon är läkare)  som undrade när vi skulle skaffa barn. Jag sa att vi har nu ännu tid på att skaffa barn och att vi har ingen brådska, även om jag hinner bli 30 det här året.

Hon frågade att då vi väl skaffar barn att vilket språk skulle vi använda oss av. Jag pratar svenska så jag har naturligtvis tänkt prata svenska med barnet och min sambo pratar nederländska så han skulle prata nederländska med barnet. Hon tyckte att det här var ok om jag och min sambo då antingen pratade svenska eller nederländska med varandra men absolut inte engelska. Vi hade liksom planerat att sinsemellan så skulle vi prata engelska, men tydligen är det här fel väg att gå.

Är det faktiskt helt fel tänkt av oss att göra så här? Hans syster tyckte att det var totalt galet och fel av oss att göra så mot ett barn och att barnet skulle bli förstörd och förvirrad och inte förmögen att prata ett språk ordentligt öht. 

Hur skulle ni ha gjort? För det här betyder i princip att vi måste uppoffra ett språk, svenska eller nederländska och med tanke på att vi bor i hans land betyder det i princip att jag skulle få ge upp svenskan och prata engelska med barnet. Visserligen kunde vi uppoffra engelska men det skulle göra mig lite handikappad då jag inte behärskar nederländska. Det kan ju hända att jag behärskar det inom ett par år men det finns ju inga garantier.

Annons:
Ria74
2016-09-18 14:47
#1

Jag tycker det låter jättebra med 3 språk. Små barn är som svampar och plockar mycket lättare upp språk t.ex än vuxna. Ert barn får ju 3 språk redan från start så att säga. Sen kommer ni ju att märka om det blir förvirrande för barnet och då kan ni ju ändra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tarantass
2016-09-18 14:58
#2

#1: håller med.

TS, du kan googla på "barn flera språk", "flerspråkiga barn", "children more languages" och liknande och börja läsa själv. Mycket är tidningsartiklar och intresseföreningar (som å andra sidan också kan ha samlat en del kompetens i frågan) och allt är kanske inte aktuellt, men det finns också hänvisningar till folk som har forskat i det.

Såvitt jag vet är det rätt väl säkerställt att lär man sig flera språk tidigt stimulerar det också andra förmågor, förutom att vara nyttigt i sig självt. Gamla idéer om hjärnan som en behållare som bara rymmer en viss mängd språk stämmer inte. Det är snarare tvärtom, att ju mer den lär sig desto mer fattar den också av annat.

(Tillägger för att undvika missförstånd: åtminstone inom de gränser vi talar om här och om grunden finns naturligt i umgänge och familj, så att det inte är korvstoppning för de vuxnas skull.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sagolikt
2016-09-18 15:01
#3

Såvida ett barn inte är gravt autistiskt finns det inget hinder för tre språk i hemmet, enligt de talpedagoger jag träffat. Man rekommenderar starkt att föräldrar alltid talar sitt (eget) modersmål med barnet. Dessutom är det ju i många fall så att om barnet inte ges möjlighet att lära sig det språk som hälften av släkten pratar, så blir det svårare med en god relation dem emellan.

TjockaBerta
2016-09-18 15:11
#4

Man talar sitt eget språk med barnet.

>>>Malum domesticum<<<

[Thiah]
2016-09-18 15:26
#5

Nej nej nej nej 3 språk är inte ett problem för barnet! Gör precis som ni tänkt. Jobbar ju dagligen med 2-3 språkiga barn så jag vet. Har mycket utbildning inom ämnet. Barn klarar generellt upp till 5 språk helt okej. Som föräldrar ska man ALLTID tala sitt modersmål med barnet, sitt känslospråk. Barn som talar flera språk kan vara lite senare med talandet, kan blanda språken hejvilt och det är normalt.

tarantass
2016-09-18 15:26
#6

#4: ja, dessutom får man ju inte glömma det känslomässiga djup och trygghet man bara kan överföra genom att tala sitt eget "känslospråk" med barnet. Och den dubbla säkerhet det får när vardera föräldern talar sitt, och man därmed också ger ett tillträde till båda sidorna av släkten som inte går att få på något för dem främmande språk.

Bara det lär göra det lättare för barnet att också ta in flera språk, även om de inte är någondera förälderns "känslospråk". Trygghet brukar ha den effekten, att man vågar, vill och fattar mer.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-09-18 16:16
#7

Åh, jag mår så mycket bättre av att ha läst alla er kommentarer. Det är ju också sådan inställning jag hade från första början innan min sambos syster la sig i och började säga hur fel det är.

Då tänker vi göra så som vi har tänkt och så får man hoppas att systern inte lägger näsan i blöt. Hon är som sagt läkare och beter sig alltjämt som hon vet bäst, även om hon hittills har haft fel om väldigt mycket.  =/

tarantass
2016-09-18 19:06
#8

#7: vad roligt! Lycka till!

(Och läkare är ju inte allvetare för det. Medicinen innehåller många specialiteter, även i sin egen specialitet måste man hela tiden fortbilda sig för att inte halka efter, och det här är inte ens i högre grad någon medicinsk fråga.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anonym
Anonym
2016-09-18 19:28
#9

#8 Tyvärr beter hon sig som om hon vet bäst just pga att hon har en högre utbildning än oss. Det blir lite jobbigt emellanåt.

Sen igen jobbar jag med barn, vilket jag har gjort i 8 år nu  och hon jobbar med åldringar så jag tror att jag är kanske lite mera kvalificerad än henne i slutändan då det gäller barn. Jag har inte tidigare sett att barn har tagit skada av att det pratas flera språk i  familjen, tvärtom. Men visst börjar man fundera om man har tänkt fel eller hamnat efter då det gäller att läsa vetenskapliga artiklar, då en med hög utbildning börjar ifrågasätta saker och ting. 

Oberoende så känns det som om jag kan andas ut då jag får medhåll från er. Visserligen är det väl inte bra att blanda in alltför många språk men tre språk borde ju inte vara någon större överdrift. Själv pratar jag fyra språk flytande och håller på att lära mig ett femte utan några problem.

Loris M
2016-09-18 19:42
#10

TS,

Jag kan försäkra dig om att det kommer att gå jättebra om ni gör så som ni planerat. Strunta i den allvetande systern och läkaren! Det här sträcker sig utanför hennes kompetens. Den synen på flerspråkighet som hon verkar ha var vanlig på 70-talet, men otroligt mycket har hänt sedan dess, inte minst tack vare all pedagogisk forskning. Jag har skrivit en artikel om flerspråkighet som bygger på senaste forskning och innehåller många bra länkar och en del finns att ladda ner som PDF-fil. 

Barnen klarar galant att lära sig flera språk samtidigt. Det som är viktigt är att ni är konsekventa, att du alltid pratar svenska med ditt barn och din sambo holländska. Sen måste ni så klart erbjuda barnet många tillfällen att höra alla tre språken, läsa sagor på alla ter språken, se program på alla tre språken o.s.v. 

Jag har en bekant som är i precis samma situation som du. De pratar med sina barn var sitt modersmål och så har de ett tredje språk som de två kommunicerar på. Deras barn är tonåringar och det har gått väldigt bra för dem. Min bekant är dessutom forskare och har forskat just om flerspråkighet. Så låt dig inte skrämmas av de som tror att de vet bäst. Det finns mycket att läsa på nätet (och biblioteket) om flerspråkighet som flera redan påpekat. 

Jag kanske ska tillägga att jag har en gedigen utbildning och erfarenhet när det gäller barns utveckling och lärande och mina egna barn är också flerspråkiga. Tänk vilken fördel ditt barn kommer att ha! Att lära sig tre språk från början är otroligt fördelaktigt i dagens samhälle. Var glad och stolt över att ni kommer att ge ert barn den här möjligheten och fördelen.

Sarah
2016-09-18 20:34
#11

En kompis har en dotter med downs syndrom. Mamma pratar slovakiska, pappa spanska och dagis svenska. Inga som helst problem.

fackdack
2016-09-19 00:54
#12

Min dotter på 2 år kan göra sig halv förstådd på 2 språk svenska och tyska. Vi prata även engelska med henne och sjunger ofta på engelska. Vi bor i spanien och våra bästa vänner som kommer ofta pratar bara spanska med henne och hon förstår vad de vill vad hon skall hämta osv samma med franska. Våran barndoktor sa att det är väldigt bra att lära barnet Mer språk då den e liten och att vi Hellström skall hålla på med det länge så den inte glömmer. Och att det är väldigt bra huvud jympa. Han sa dock till mig att det tar längre tid innan barnet kan göra sig förstådd och kan prata riktigt. Så hade räknat med att dottern började prata så vid 3 års åldern men Nepp redan ca 1 år började hon smått sen nu när hon är 2 och ett halvt kan hon nästa allt :) gå gehe go osv hon kan ju verkligen göra sig förstånd även till dem som inte känner henne riktigt ;) so go on !!!!!!!

Marvel-lous
2016-09-19 09:47
#13

Vi har tre språk hemma; svenska från mig, bosniska från maken och engelska utöver det. Han förstår alla tre och brukar peka på saker och vända sig mot först den ena sedan den andra av oss så att han kan få ordet för te.x. tåg på flera språk.
Hans favoritord hittills är blue, sko/shoe, bil och voz (tåg på bosniska). 👍

Annons:
jackiejohn
2016-09-20 17:00
#14

Tror absolut att fler språk tidigt bara gynnar barnets framtid och skolgång. Vi är både svenskar och pratar således svenska hemma men vi tittar/lyssnar på mycket engelska barnsånger/barnprogram/ramsor osv :) Känner en tös vars pappa är amerikan och mamman är svensk, tösen skiftar mellan svenska och engelska på 1 sekund och pratar lika klockren flytande på båda språken, fantastikst att se!

Upp till toppen
Annons: