Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1096 ggr
[Gift]
9/17/16, 10:21 PM

Kläder till barn

En fråga som jag har tänk på länge.

Vad anser ni om barnkläder. Ska kläderna vara könsdelat. Tex nu rosa är tjej blå är kille. Star Wars är kille kaniner och hästar är tjejer?

Eller ska ett barn så gå i dom kläderna som dom tycker om avsett färg och tryck?

När är de okej att låta barnen bestämma sin kläder själv och när är de jag som förälder som ska styra?

Annons:
Sarah
9/17/16, 10:22 PM
#1

Absolut inte könsuppdelat. Har alla färger och motiv mellan himmel och jord. Får de kläder hon vill ha när hon är stor nog att ha åsikter om det.

[Gift]
9/17/16, 10:24 PM
#2

#2

Vad anser du om barn under 3 år? Eller där dom förstår?

Aleya
9/17/16, 10:27 PM
#3

Jag har neutrala kläder på mig. Så när jag väl får barn så skulle jag inte fundera en sekund på vad dom ska ha på sig. Skulle jag ha en dotter som vill ha star wars så varsågod. Skulle jag ha en son och han skulle vilja ha my little pony så får han det. Det jag skulle sätta gräns på gällande påklädnad skulle vara om barnet vill klä sig för kallt om det är kallt ute. Men annars tycker jag att barn som är lagom stora kan få vara med och säga vad dom vill ha.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
9/17/16, 10:31 PM
#4

Jag vet inte när de börjar ha åsikter om kläder. Min dotter är 14 månader. Hon bryr sig inte nu. Kanske blir det annat när hon börjar på dagis. Innan hon har åsikterna så klär vi henne och då är det absolut ingen prinsessa. Hon har praktiska kläder så att hon kan krypa, gå, klättra, gräva osv. I alla färger. Vi vill inte att hon ska se bara rosa eller annat som förknippas med tjejigt.

[Gift]
9/17/16, 10:32 PM
#5

Vist när min dotter var bebis så frågade folk oss om de var en pojke när hon hade gröna och blå färger på dig. Men bruna var de okej. Sen får man höra att flicka ska ha rosa, rött, lila mm.

Jag känner att vem gav mig rätten att sätta köns delning på färgen. Ingen och jag vill inte de för ALLA färger är lika fina oavsett könet som bär dom

tlover
9/17/16, 10:45 PM
#6

Vår dotter har lite allt möjligt, vi har mycket ärvt så då kan det bli lite vad som helst. Men dottern gillar ju redan (20 mån) att ha sina favoritfärger (knallgult och knallrosa) på sig och allt som har med bilar och/eller motorer på sig så det kan bli knallrosa byxor till en blå tröja med bilar på.

Men oftast är det vi som väljer, vi vet bara att hon tex älskar bilar så hittar vi något med bilar som skulle passa så får hon det tex. Fast hade hon fått bestämma hade nog bilkläderna varit knallgula och knallrosa istället för blå och gröna 😃

Men nej vi klär inte efter kön det tycker jag inte småbarn ska göra

l'm back

Annons:
Sarah
9/17/16, 10:47 PM
#7

Jag tror att det är svårt att komma ifrån att flickor har en rosa prinsessperiod då de umgås med andra barn. Hemifrån kommer hon dock få höra andra värderingar än att flickor ska vara söta och vackra som sagoprinsessor. Men, hon får vara den hon vill vara, så vill hon vara en rosa flicka en period i sitt liv så är det upp till henne. Men vi kommer inte skynda på att den eventuella perioden kommer :)

Ria74
9/17/16, 10:49 PM
#8

Dottern har haft alla möjliga färger på kläder, såg jag en fin blå tröja så köpte jag den likaså med en rosa. Idag är hon 3 år och hon älskar rosa, vilket är helt okej. För ett tag sedan såg hon en grön jumper med Jake och piraterna på som hon ville ha så då fick det bli den. Kort sagt får hon bestämma själv inom rimliga gränser. Shorts på vintern ute är ju klart olämpligt så då kompromissar vi med strumpbyxor under shortsen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Agafia
9/17/16, 11:31 PM
#9

Mina yngsta ett tvillingpar en flicka o pojke , där klädde sig båda två i maddikenklänningar på sitt 2-årskalas . Det efter att Sonen stor tjutande slitit av sig sina finkläder och hämtat en klänning ur syrrans garderob 🙂 Min äldsta Sons favorit tröja var en röd sweatshirt . De kläder som var presenter var typiska rosa o blå , mest babytiden .

[Thiah]
9/18/16, 5:52 AM
#10

Jag älskar blått så tyvärr är vår son därför ofta helt blåklädd(märkte vi häromdagen) Men annars försöker jag köpa neutrala kläder,typ basplagg som är sköna och funktionella. Men jag har tyvärr stött på pedagoger som ursäktar sig när pojkar haft klänning på. Helt värdelöst när inte ens dom kan ha ryt öppet sinne….

densomundrar
9/18/16, 7:28 AM
#11

Jag kommer till en början att ha pojkiga eller flickiga kläder på mitt barn, beroende på kön. Vill dock mitt barn ha något annat på sig när den är så pass gammal så att den kan uttrycka sin åsikt kommer jag absolut att acceptera det. Däremot kommer jag att möta barnets önskan med ett vuxet perspektiv av erfarenhet när det gäller kläder som används på platser där det vistas andra människor, typ dagis, då jag vet av egen erfarenhet vad fel plagg kan förstöra ens liv och sätta grunden för mobbing :-(

Sarah
9/18/16, 9:17 AM
#12

Mobbning är fruktansvärt men kan komma av vad som helst. Jag har svårt att tro att en tvååring skulle bli mobbad på grund av kläder. Men att man i tråden säger att när det är viktigt för barnet, så får barnet vara med och bestämma är ju just för att barnet ska känna att det passar in om det är det hen vill.

densomundrar
9/18/16, 9:26 AM
#13

#12 absolut, men det tidigaste minnet från alla de år som jag varit mobbad är just att mamma skickade mig till förskolan med en pyjamas som såg ut som en klänning, hade gått jättebra om ingen annan i gruppen haft samma pyjamas men nu hade en av tjejerna det. Mobbing kan som sagt komma av vad som helst, men kan man förebygga det så gör man det, tycker jag. Och jo, mobbing förekommer i tidig ålder, en bekants son vart mobbad på dagis för att han var med i en tävling och sjöng, 4 år gammal.

Annons:
tlover
9/18/16, 9:47 AM
#14

#13 Problemet är att vill de andra barnen mobba någon så hittar dom en orsak, kanske inte ens en verklig en så kläder m.m spelar inte så jättestor roll i det stora hela

l'm back

densomundrar
9/18/16, 10:02 AM
#15

#14 absolut, det är jag fullt medveten om men jag skulle ändå inte skicka mitt barn till dagis, förskola eller liknande i något som det troligen kommer att bli mobbad för bara för att barnet ska få välja helt fritt av princip. Tråkigt att det vart sådan uppmärksamhet på det jag skrev, men jag vill inte utsätta mitt barn för det jag själv blivit utsatt för om jag kan undvika det, även om det innebär att valfriheten till klädval till dagis och skolan blir något begränsad. Däremot kommer jag aldrig att tvinga på min flicka klänningar om hon inte vill och inte heller tvinga på min pojke till att bära blå tröjor om den inte vill, bara därför att "dom ska ha det".

Destany
9/18/16, 10:27 AM
#16

Jag klädde sonen i blått, grönt o grått när han var liten. Nu när han e tre så får han vara med o bestämma en del. Just nu e det mycket gult o dinosaurier som gäller. Dottern är 3 mån o hon klär jag i rosa o lila. Jag älskar de färgerna. När hon blir större får hon oxå vara med o bestämma inom rimliga gränser. Men jag kan erkänna jag kommer inte klä pojken i klänning det vill jag inte..

[Gift]
9/18/16, 10:46 AM
#17

Kläder är en av dom stora anledningarna till varför någon bli mobbad. Och jag förstår att man tänkte både en och två gånger. 

Sen vi som har upplevt mobbingen i den grova skala att vi har blivit utsatt inte stått bredvid och titta på. Då gör man allt för att undvika mobbing på sina barn eller rent av skydda dom så länge man kan.

[Thiah]
9/18/16, 10:47 AM
#18

Även småbarn mobbar. Redan i 1-3 års grupperna kan mam ha problem med det.

tlover
9/18/16, 1:11 PM
#19

#17 Min uppfattning är snarare att social tafatthet var vanligare anledning att mobba. Sen kanske det dom andra barnen pekade på var kläderna (inte för mig el min man men tar det som ett exempel) men det var ju inte det man mobbades för.

Exempelvis, om ett barn mobbas för att det är tjockt och barnet går ner i vikt så kommer barnet fortfarande mobbas. På samma sätt ett barn som mobbas för dåliga kläder kan ta på sig det som är "inne" och "rätt" men kommer antagligen fortfarande mobbas.

Nu pratar jag inte småretande utan ren mobbing.

Jag tror att fostra min dotter till en stark person som vet att hon har egenvärde är viktigare än om hon har kläder med bilar på trots att hon är tjej.

Tyvärr är det väl stor risk att hon ärver min sociala tafatthet (eftersom jag fortfarande är kass i sociala situationer) så hon kommer tyvärr antagligen att mobbas även om vi skulle göra allt "rätt"

l'm back

soundtrack
9/18/16, 1:39 PM
#20

Min dotters garderob går i alla färger, från blått till rosa och jag räknar med att kunna återanvända det mesta till ett framtida syskon, oavsett kön. Det förekommer inte tröjor med bilar på, men det är för att jag hatar sånna tryck. Hon har inga prinsessor på kläderna heller av samma anledning. Är det tryck på tröjorna så är det djur och Batman ;) Än så länge bestämmer jag vad hon har på sig, hon är 2 år och visar inte så mycket intresse för att bestämma det själv. Ibland säger hon att hon vill ha kjol eller klänning ner hon ser att jag har det och då får hon det. Jag kan förstå att klädval kan leda till Mobbing men jag anser att man faktiskt aktivt måste försöka ändra på det! Det är inte rätt att barn blir mobbade om dom kommer till förskolan/skolan i pyjamas men om ingen låter inga barn gå dit i sånna kläder även om dom vill (är ju inte helt ovanligt) så kommer det ju fortsätta att anses udda! För att "normalisera" och lära barn att man faktiskt får ha på sig precis vad man vill så måste man ju låta barnen ha det också. Om jag förbjuder min dotter att gå till förskolan i ett nattlinne (som ser ut som en klänning) av anledningen att det är ett nattlinne så är det väl självklart att hon själv kommer påpeka och kanske reta ett annat barn som faktiskt får gå till förskolan i just detta nattlinne.

Annons:
Ceciliaolucifer
9/18/16, 8:18 PM
#21

Jag och sambon väntar en liten pojke. Vi är less på "hen" och könsneutralt-bara-för-att. Här blir det mkt blått och jordnära färger. Vill vår son sen ha klänning eller kläder i rosa/rött eller vad nu kan tänkas vara flickigt så stöttar vi honom i det och gör ingen stor sak av det! Sen att vi älskar blått, framför allt marinblått och hade köpt en marinblåvagn innan vi visste kön är en annan sak :)

[Gift]
9/18/16, 8:47 PM
#22

Har suttit inne på Lindex, HM, Åhlens. Där hittar man sällen grönt, brunt, blått i alla slag, Grått med flera sån färger inne på tjejerna. Eller ens gult inne hos killarna eller mörklila. 

Tycker att de är lika sjukt som att butikerna kan inte sälja lika snygga kläder i storlek 38 som i storlek 44/46 och uppåt. 

Varför är de köns delat eller som får mig som är överviktigt och kan INTE gå i "ciggaret byxor". De är som att säga Killar FÅR INTE gillar tjej saker. Stora människor FÅR INTE där samma kläder som en small människa.

I mina ögon känns de kränkande :(

mollyt
9/18/16, 9:14 PM
#23

Vår tjej är ju bara blivande 6 månader så här hemma bestämmer vi kläder, hehe. Vi har mest neutrala kläder, mycket vitt och ljusgrått med färgglada detaljer. Men sedan har vi fått en del klänningar och rosa plagg. Men ja… vi tar det vi tycker om. Min favoritfärg är turkos så får jag välja tar jag gärna det, hehe. Sedan har vi köpt en del kläder begagnat så nu har hon både röda och blåa overaller till exempel. Men jag tycker inte det spelar någon roll - det är ju enbart för funktionens skull.

När hon blir större och kan uttrycka sin åsikt så kommer jag att ta hänsyn till det. Kommer hon t.ex. att ha gult som älsklingsfärg så kommer jag nog ha det mer i åtanke. Oavsett om det blir dinosaurier, bilar, hästar, katter eller monster så kommer vi att låta henne tycka det hon tycker. Kläder är kläder, borde inte vara förutbestämt enligt kön tycker jag. Däremot undviker jag kläder med plasttryck och liknande men då är det för kemikaliernas skull och inte motivet.

fackdack
9/18/16, 11:54 PM
#24

Min dotter är 2 och ett halvt år men hon har typ valt kläder ända tills hon kunde tycka till var runt 2 så star wars müsse pig Mimmi osv hon är även med och bestämmer vilka kläder vi köper till henne (ibland) hehe :)

malinroth
9/19/16, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#25

Jag tycker att det är rätt sjukt att det ska vara sån skillnad på kläder till barn av olika kön. Jag kan inte för mitt liv förstå varför det som sitter mellan benen skall avgöra hur man ska kläs/ klä sig. Men så verkar det vara. Jag klär min son i alla färger och gärna färgglatt, speciellt på ytterkläder då jag tycker att det är bra att synas ordentligt när man är liten. :) Jag jobbar med barn och jag tycker mig inte se någon direkt skillnad mellan könen på vad de tex använder för färger när de målar/pysslar/syr osv.

tlover
9/20/16, 9:40 AM
#26

Tänkte på den här tråden då jag läste detta blogginlägg. Andra kanske också vill läsa det

http://ladydahmer.nu/far-han-elaka-kommentarer-sa-tar-vi-det-da/

l'm back

Sarah
9/20/16, 1:44 PM
#27

Det är ju viktigt att komma ihåg att det är vuxnas värderingar som skiner igenom. Jag blir tokig på hur olika flickor och pojkar blir behandlade, och det är inte barnens fel, det är de vuxnas.  Föräldrar som har åsikter om hur barn inte ska se ut. 

Nej jag vill inte att dottern ska vara en rosa prinsessa, men det har ju inte med kläderna att göra egentligen. Jag vill inte att hon ska få massa kommentarer om hur extra söt hon är, jag vill inte att vuxna ska sätta värde på hennes utseende och fokusera på det. Jag vill att vuxna ska vara intresserade av att lyssna på hennes tankar och ideer, inte bara säga "vad fin du är, vilka fina kläder". 

En bekant (kille) som jobbar på förskola har sitt sätt att lösa kläddumheter på. Så fort ngn retas för kläder, då går han till jobbet i klänning eller kjol dagen efter. Då blir det diskussion om att alla får se ut precis hur de vill. Funkar hur bra som helst.

Annons:
[TanatosNyx]
9/20/16, 2:46 PM
#28

Vår son är 1,5 och har börjat ha tydliga önskemål om sina kläder, så vi låter honom styra i den mån det är lämpligt. Han älskar färgsprakande kläder, djur och fordon. Han har några favoritplagg han gärna hämtar och bär runt på.

Själv har jag alltid valt bekväma kläder framför utseende, skulle aldrig tvinga på mitt barn något han inte själv vill ha. Känner man sig inte fin och bekväm i sina kläder så syns det!

Zelmabus
9/23/16, 11:30 AM
#29

Alltså jag älskar rosa, så ja rosa är det som min dotter mest har, men hade troligtvis klätt min son i rosa oxå… Inte riktigt samm sak, men min häst och min ena hund (båda killar) har nästan enbart rosa saker (koppel, halsband, grimmor, grimskaft, vojlock, täcken osv…)

Upp till toppen
Annons: