Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 4703 ggr
densomundrar
9/11/16, 1:26 PM

Varning för fleece?

Läste denna länk, om att man bör undvika fleece till bebisen då dom mer eller mindre kan dö. Hur allvarligt ska jag ta på detta? Har en åkpåse till babyskyddet i fleece och jag tror att overallen jag har är i fleece, inte riktigt säker utan att ha kikat närmare på denna. Bör jag byta ut dessa med hänsyn till risken eller är artikeln något man ska ta med en nypa salt? Man ska ju oavsett hålla koll på sig barn och då lär jag ju märka hur kroppstemperaturen förändras? http://www.mabra.com/37278-2/

Annons:
Tjeja
9/11/16, 2:00 PM
#1

Min spontana tanke är att Nya Zeeland är ett betydligt varmare land med mycket hetare klimat än vad vi har här. Linda in bebisen i varm filt där är som att göra det i en solhet bil här..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

densomundrar
9/11/16, 2:18 PM
#2

Sant, så kanske det är. Vet inte vad dom har för klimat där faktiskt :-P

OlgaMaria
9/11/16, 2:20 PM
#3

Detta handlar om vilken filt man bör ha då man lindar sin bebis, dvs hel inlindning av spädbarn vilket är vanligare i andra länder. Då ska man inte använda fleece men i övrigt går det bra med de exempel du nämner TS. Sen kan man försöka välja andra material ändå eftersom fleece är ett dåligt miljöval. Sen är det klart att det kan bli farligt med en fleeceoverall på bebis om man överhettar bebisen, men det handlar om dåligt omdöme. Man ska ju alltid tänka på att temperaturen är lagom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

densomundrar
9/11/16, 2:23 PM
#4

Tack, då var mina tankegångar inte helt ute och cyklade iallafall :-P

[Tibonnanj]
9/11/16, 4:10 PM
#5

Jag tycker det är lite lustigt att de tar just bomull som exempel på vad man kan använda istället för fleece då bomull suger åt sig fukt och kan kyla ner bebisen. Artikeln handlade mer om överhettning men ändå.

densomundrar
9/11/16, 6:59 PM
#6

#5 men ett bra tillägg :-)

Annons:
[TanatosNyx]
9/11/16, 10:10 PM
#7

man ska inte använda fleece pga plastpartiklar som bebisen andas in först och främst. Det är verkligen inte bra för spädbarns små lungor. Det är en het potatis bland oss som syr till neonatalen detta med fleece..

densomundrar
9/12/16, 7:39 AM
#8

Aj.. Känns som att man kommer göra fel hur man än gör :-/

densomundrar
9/12/16, 7:40 AM
#9

För att det är mycket att tänka på menade jag, inte just i fleece frågan. Får kolla på andra alternativ

Tjeja
9/12/16, 10:01 AM
#10

Ja altså fleece hur mysigt det än är så är det ju en förfärlig miljöbov också som fyller havet med plaster som förgiftar och proppar igen gälar o andra organ hos djuren i havet. Mikroplaster som fäller.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[TanatosNyx]
9/12/16, 10:22 AM
#11

Man gör så gott man kan, ingen är perfekt.

Själva har vi sällan råd med ekologiskt, men det får gå ändå. Men just fleece bör man akta sig för.

[Tibonnanj]
9/12/16, 12:28 PM
#12

Hur är det med äldre fleece filtar. Alltså filtar som blivit tvättade många gånger och använts mycket i många år. Släpper de ifrån sig lika mycket partiklar som nya?

Jag vet att när vi började plastbanta här hemma så läste jag på om plaster och då kom jag över en artikel från en forskare som sa att gamla plastbunkar och gamla plastredskap har redan släppt ifrån sig de farliga ämnena och är relativt säkra att använda jämfört med nya plastföremål. Nu pratar jag om plast från runt 50-60 talet. Så jag funderar på om det kan va liknande med fleece. Filtarna vi fått är inte från 50 och 60 talet men de är välanvända av släktingar som haft dom innan vi fick dom.

densomundrar
9/12/16, 7:05 PM
#13

#10 ja, det tillhörde ju egentligen inte diskussionen men kan vara bra att tänka på :-) Nu var det länge sedan jag kollade upp något om just fleece mer än informationen i länken man jag har blivit itutat som barn på 90 talet att fleece är bra då det är ett återbruk av gammal plast, vilket gör att ingen plast dumpas i vatten eller i naturen. Men du kanske menade att även fleece släpper plastpartiklar i vattnet när det typ tvättas och att det är det som går ut i vattnet och är farligt? Är ju inte så insatt i detta med miljövänligheten men lär mig mer och mer varje dag och tar även till mig en hel del och försöker "leva bättre". #11 sant, så är det ju. Men vill ju gärna göra allt så bra som det går, men misstänker att man som förälder ibland gör tokiga saker och saker som kanske inte var så bra hur mycket man än försöker läsa på och göra rätt, "alla är vi barn i början" som man brukar säga och det är väl kanske inte så lätt att tänka på alla 100000 saker som man kan behöva veta om.

Annons:
Sindri
9/17/16, 5:26 PM
#14

Beror det inte också på att fleece, som andra syntetmaterial, inte är en fiber som andas?

Jag har väldigt svårt att förstå att man överhuvudtaget tillverkar kläder o annat till barn i syntet. Undantaget förstås ytterplagg.

Att använda gamla, väl tvättade textilier är i alla fall miljövänligt om än de ej klassats som ekologiska.

Jag jobbar ibland på en välgörenhetsaffär där vi säljer bl a barnkläder, filtar mm. Får in hur mycket som helst och jag fattar inte att inte fler väljer sånt. Mycket är knappt använt.

Man kan också återanvända kläder. Jag tycker ull är ett fantastiskt material som kan återanvändas hur mycket som helst. Av t ex en kjol kan man ganska lätt göra en yllefilt. Stora plagg i ull kan tvättas i maskin med lite såpa så att de blir filtade. Sedan kan man göra nästan vad som helst av dem; tossor, mössor, filtar, sittdynor. Det fina är att man inte behöver fålla eller kasta sömmar.

densomundrar
9/17/16, 9:36 PM
#15

#14 jodå, på tal om återbruk och att köpa begagnat… Jag har köpt alla kläder begagnat utom två bodys och de flesta tillbehören hittills. Tycker både att det är onödigt dyrt att köpa nytt för en sådan kort användningsperiod samt att jag tycker att det känns bra för naturen att köpa begagnat i den mån det går och är "vettigt". Hur som, ska se om jag hittar ett bättre alternativ till de fleece grejer jag har idag innan bebisen kommer :-) Om inte annat tror jag inte att bebisen far illa utav en kort period av användning av fleece men ska försöka undvika det i högsta möjliga mån :-)

Tjeja
9/18/16, 12:51 AM
#16

Tror inte heller att bebis far illa av fleece som används med sunt förnuft. Däremot är det ju så klart ett väldigt kontraproduktivt sätt att återbruka petflaskor etc på då det bara blir ännu värre miljöavfall av fleece än av hela flaskor. Har själv fleecefilt och kläder som jag införskaffade innan jag visste hur illa det är. Kommer använda dem tills de är utslitna, men har och kommer aldrig mer att köpa saker i fleecematerial av plastsorter igen. Det finns så många bra naturmaterial. Ull är tex ett enormt underskattat material som har fantastiska egenskaper. Behövs verkligen inga cyntetfiber för att göra miljövänliga och pris effektiva saker som håller lääänge! Det finns äkta ullssorter som lätt kan jämföras med de mjukaste fleece tygerna ändå! <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Intehärutandär
9/19/16, 6:39 PM
#17

Fleece är absolut förbjudet om man vill att barnet ska leva. Det bästa året runt är gallerfiltar som andas. 

Det säger sig självt då fleece är tätt och man själv blir svettig att sådana plagg - och ett spädbarn kan inte sparka av sig då det blir obehagligt.

Tjeja
9/21/16, 10:11 AM
#18

Idag har myndigheten HAV kommit med en ny rapport där detta ta upp med mikroplaster: "Prover från Vättern och Mälaren visar på halter av mikroplaster som är lika höga eller högre än i exempelvis Östersjön och Västerhavet. Oroande, enligt Havs- och vattenmyndigheten, Hav. Fisk och andra djur kan få i sig plastpartiklarna, som är mindre än fem millimeter, i tron att de är mat. De innehåller dock ingen näring och kan orsaka mag- och tarmproblem. Forskare misstänker också att de kan knyta till sig miljögifter, och läcka kemikalier. "Självklart är detta uppgifter som både oroar och förvånar", uppger Jakob Bergengren, utredare på enheten för miljöövervakning på Hav, i ett pressmeddelande. Partiklarna kan komma från exempelvis slitage på bildäck, konstgräsplaner, tvätt av fleecekläder, skönhetsprodukter och båtskrov." http://tt.omni.se/cc8b220ee67db418e22957408c6b82b48c46ffe9

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: