Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1432 ggr
Candela
9/8/16, 6:34 PM

Istället för barndop?

Jag (fd kristen) vill absolut inte döpa kommande barn, medan min kille (ateist) absolut vill det.. Det är tradition i hans släkt, och jag kan ju förstå det fina med att vilja fira att man fått ett barn, men för mig känns det som ett stort hyckleri med just barndop.

Har ju hört om folk som väljer att hålla en namngivningsceremoni istället, men hur går denna till rent praktiskt? Skulle vilja höra era personliga berättelser och erfarenheter! 

Vem håller i den (istället för en präst)? Hur går själva namngivningsprocessen till? Vad skrev ni på inbjudningskorten? Vad hade bebisen för kläder? Och ja, annat av intresse?

Annons:
DesK
9/8/16, 6:59 PM
#1

Jag har varit på flera namngivningsceremonier, alla har varit mycket fina och personliga. Föräldrarna har hållit i det hela och läst någon dikt och /eller sjungit något. Sedan har vi ätit och umgåtts och fått beundra det lilla barnet 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
9/8/16, 8:04 PM
#2

Döps barnet i Svenska kyrkan så blir det ju medlem där så att säga och det kan vara bra att veta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Candela
9/8/16, 9:27 PM
#3

#2 Det vet vi.

mollyt
9/9/16, 9:13 PM
#4

Vi hade namngivelsefest för vår dotter nu i somras. Vi skrev också NAMNGIVELSEFEST på inbjudan - men mina morföräldrar sa ändå dop 🤪

Vi var ute i trädgården hos mina föräldrar. Vi hade satt upp en tipspromenad med hälften av frågorna gällande bebisar i allmänhet och den andra halvan handlade om vår dotter (som var namnet kom ifrån, vad hon vägde vid födseln, vilket klockslag hon föddes osv). Så gästerna fick lite bubbel och mingla runt på tipspromenaden. Sedan höll min man ett tal - berättade om hur dotterns första tid i livet varit, varför vi valt hennes namn osv osv. 

Som ceremoni gjorde vi en fingeravtryckstavla där dotterns fötter redan var förtryckta kvällen innan, och vi hade skrivit namngivelseceremoni, dagens datum och hela hennes namn. Sedan fick alla gäster göra ett fingeravtryck med vattenfärg och skriva sitt namn. 

Sedan åt vi mat och tårta. Klart! 😊

Velinga1984
9/10/16, 5:43 PM
#5

Vi hade namngivningsfest där jag köpt personliga fadderbrev till de personer vi valt som faddrar.  Vi bjöd på grillat med tillbehör vid ett tillfälle och smörgåstårta vid ett annat tillfälle. Samt personliga tårtor efter maten. Vi körde bara lite mingel bland folk, åt , delade ut fadderbreven samt öppnade paket.  Väldigt lättsamt och vad jag hoppas så hade alla gäster trevligt :)

malinroth
9/13/16, 5:30 PM
#6

Jag har valt att inte döpa Svante. Hade ett litet kalas dock men det var väl lite mer välkommen till världen typ, då många i vår familj och några vänner vill fira och ge presenter då alla hans kusiner fått det i samband med deras dop. Dopet handlar ju inte om att få ett namn utan att bli en del av den kristna församningen. Under "festen" åt vi palt och senare tårta och annat fika, annars umgicks vi mest och hade det skoj och Svante fick lite presenter och så. Han hade på sig kostymbyxor, "skjort"body, väst och fluga.

Annons:
lkmf
9/15/16, 7:59 PM
#7

Vi hade en vän till oss som höll namngivning som vi hade på ett finst ställe utomhus. Vi gjorde egna fadderberv och på inbjudning skrev vi namngivning. vi hade några väl utvalada låtar nån dikt och ett kort tal. Hon som höll i den sa lite om vår som och lite om namntes betydelse och så. Var jättefin

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Surpan
9/16/16, 7:10 AM
#8

Jag tycker att det känns lite konstigt att ha en ceremoni kring ett litet barn, oavsett om den är kristen eller ateistisk. Dessutom så är varken jag eller mannen såna som ställer oss framför alla och läser en dikt. Vi är mer avslappnade och vill bara umgås och ha trevligt. Vi får barn i mars och hade tänkt oss ett födelsekalas. Lite som #6 skriver. Vi hade tänkt oss typ smörgåstårta, lite bakelser och trevligt umgänge.

/Surpan

Juvela
10/17/16, 9:01 PM
#9

Vi hade namngivning på ett hyrt ställe (då vi hade för litet hemma) där vi bjöd på tårta och fika. Vi själva höll i "ceremonin" där vi berättade lite om namnen vi valt och också namngav faddrarna. Faddrarna fick dessutom en liten present i form av ett brev och ett fint inramat foto på dottern.

[Thiah]
10/18/16, 6:00 AM
#10

Vi slog ihop sonens 6 månaders dag, vår bröllopsfest och inflyttningsfest. Men vi gjorde ingen speciell grej av hans namn utan skrev det i inbjudan.

Upp till toppen
Annons: