Annons:
Etikett22-bilder-filmer
Läst 1265 ggr
fluffis
9/6/16, 8:27 PM

"Jag vill också ha ett syskon"

Har någon läst boken "Jag vill också ha ett syskon" av Astrid Lindgren och Ilon Wikland? Vad tyckte ni? Jag blev riktigt irriterad. Kan delvis (?) ha att göra med att jag är gravid och är lättirriterad med kort stubin :) Boken handlar om Peter som ska få en lillasyster. När lillasyster Lena kommer så är det bara mamman som tar hand om henne. Detta blev jag irriterad på men boken är från 1978 så det var väl normalt då. (Jag kollade faktiskt inte årtalet förrän nu.) Lena blir badad varje dag och pappan bara står och tittar på! Detta blev jag också irriterad på, hehe. Peter blir avundsjuk och arg på Lena. Han slår till henne. Då kommer mamman och blir arg. Sen blir Peter ledsen och tröstad av mamman. Sen säger mamman att hon tycker att han ska hjälpa till att sköta Lena. "Vi har skaffat henne åt dig", säger hon. En konstig grej att säga tycker jag. Då vänder det och Peter börjar hjälpa till. Själv förstår jag inte riktigt vad är som får honom att vända. Jag KÄNNER inte det. Sen blir syskonen större och leker med varandra. Därefter kommer ett syskon till. För mig är boken lite osammanhängande och det är första gången tror jag, som jag blivit besviken på Astrid. Någon som har tips på en bra bok om syskon? Även om Vibjörn bara är ett och säkert inte förstår så mycket än så tror jag ändå han förstår en del och han kan ju lära sig mer under tiden vi läser :)

Annons:
Destany
9/6/16, 10:24 PM
#1

Nejlika får en lillasyster är en bra bok. Är en pixiebok tror jag det heter. Vi läste den varje dag för Oscar när jag var gravid o till slut gick det in att han skulle bli storebror. Nu var han iofs 3 år när hon kom

Niini
9/7/16, 10:02 AM
#2

Umm.. ska försöka komma på vad boken hette som många rekommenderade. Tyckte själv inte om den då jag tyckte den var liite väl ingående för en blivande treåring..

Niini
9/7/16, 10:03 AM
#3

Snart har vi en baby! av Hansson, Gunilla var det :)

Sagolikt
9/7/16, 5:14 PM
#4

Förlåt att jag skrattar men det är lätt att känna din ilska över en bok med förlegade ideal. Det finns mycket som är präglat av sin samtid.

Jag kommer inte på något bättre tips än att fråga på biblioteket efter barnböcker om syskon.

fluffis
9/8/16, 8:17 PM
#5

#4 :) Tack för tipsen! :)

fluffis
9/8/16, 8:37 PM
#6

Upptäckte att vi redan har Nejlika och lilla lilla syster i förra årets adventskalender. Den är bra. Kan inte bestämma mig för om jag ska ta fram boken nu eller vänta till jul eftersom vi tänkte återanvända kalendern. Jag väntar nog :)

Annons:
Candela
9/8/16, 9:29 PM
#7

Jag älskade "Jag vill också ha ett syskon" när jag var liten (för sisådär 25 år sen) 😃

fluffis
9/8/16, 9:39 PM
#8

#7 Hihi

papauggla
9/9/16, 9:53 AM
#9

#0 av: fluffis

Om den kom ut 1978 så var astrid 70+ Hon var från en annan tid. Hon var 14 när kvinnor fick rösträtt i Sverige. Hon fick lämna bort sin förstfödda till ett hem eftersom hon var ogift och kunde tack vare det knappt försörja sig själv. Och hon fick väl inte bo kvar hemma eftersom hon hade barn och var ogift. 

När folkhemsmodellen och tanken om kärnfamiljen dök upp så måste det ju framstått som ett klart bättre alternativ. Det skapade ju någon form av trygghet. Sedan hade väl inte jämställdhetsfrågan fallit i god jord i vartenda hem ännu. Ett superpatriarkalt isberg som sakta smälter, det tar väl generationer. 

Det där med att Peter slår sitt syskon. Jag tror att Astrid hade en bra förmåga att se barns frustrationer. Här beskriver hon vad ett nyblivet storasyskon kan uppleva för känslor. Jag tycker hon gör det bra. Och är det så att du har problem med könsrollerna i den boken så kan du ju bara beskriva för ditt barn att 'så här var det förr' och 'så här är det nu'. Eller?

OlgaMaria
9/9/16, 2:17 PM
#10

Den boken tror jag passar bäst för barn som är minst 5 år.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

papauggla
9/10/16, 11:55 PM
#11

Jag köpte boken idag 🙂  och jag är ju faktiskt äldre än fem.

fluffis
9/11/16, 8:31 AM
#12

#9 Alldeles säkert har du rätt i vad du säger. Vad fint av dig att lägga ner tid och skriva ett seriöst (faktabaserat) inlägg, när jag inte riktigt gjorde det :) Poängen med mitt inlägg var mer att skriva av mig och få ut mina känslor. Jag försökte med någon sorts irriterad fast med glimten i ögat, medveten om att jag troligtvis är extra lättirriterad nu :) Det kan vara otroligt svårt på Internet att göra sig förstådd känslomässigt. Nåväl, jag är fortfarande inte vän med boken även om jag inte tycker den är dålig rakt igenom. Jag har fortfarande svårt att fullt ut förstå och känna varför Peter ändrade sig. Kanske är det så det ska vara och kanske är det lättare för barn att förstå, vad vet jag. En annan sak tänker jag på. Astrid kan ha all anledning i världen att skriva som hon gör. Inte desto mindre kan jag också ha all anledning i världen utifrån mitt håll, att tycka att det är både galet, absurt och tokigt att en badar bebisen och att de andra inte gör mer än att titta på. Märk väl att detta är mina egna reflektioner för min egen skull, inte för mitt barns skull. Det återstår att se om boken faller mig bättre i smaken när jag inte är gravid längre. Vi får se om jag behåller boken så länge :)

Upp till toppen
Annons: