Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 574 ggr
sunflower185
2016-09-01 20:19

Resa med barn

Om ca en månad ska vi åka tåg med vår då nyblivna 1 åring för första gången för att  hälsa på släktingar. Jag är nervös redan nu! Tågresan tar ca 3 timma. Jag är mest orolig över sömnen och hur hon ska orka med resan, fastän det inte är någon långresa direkt. Vi är borta i tre dagar.

Hon är en sådan tjej som inte sover någon annanstans än i sovrummet, typ. Vagnen har hon aldrig gillat, och att hon skulle somna i famnen sådär bara när man t.ex.  chillar i soffan händer aldrig. Jag har funderat att åka mitt på dagen, efter hennes första tupplur. Vi måste föra hunden till några vänner som bor nästan en timme bort, så jag tänkte att hon får sova sin första tupplur i bilen, då kan hon sova en halvtimme om vi har tur. 

Men när vi väl är framme så ska vi ju ta oss till hotellet och checka in, och då har hon varit uppe rätt länge så det blir småningom dags för hennes andra tupplur, men knappast kan hon sova på en gång när hon kommit till ett nytt rum och ny miljö..

Och hur gör man på dagarna när vi kommer att ha en del program, åka runt på stan osv.. Med tanke på att hon nästan ALDRIG somnar i vagnen så behöver vi kanske åka tillbaka till hotellet när hon ska sova? Hur skulle ni göra? Känns som att jag överanalyserar allting, men jag är jättenojjig över sådanahär saker när det känns som att man inte har kontroll alls…. Antingen kan det gå jättebra och hon är nöjd fastän hon säkert blir trött mellan varven, eller så går det åt helvete och vi har en gnällig bebis konstant..

Annons:
mollyt
2016-09-03 20:12
#1

Ni har ingen bärsjal/sele/ryggsäck? Jag har inga direkta tips - då vår tjej somnar oavsett var vi är 9 av 10 gånger så jag har inte samlat på mig så mycket bra erfarenhet som jag kan dela med mig av. Somnar hon om ni bär henne (tänkte att ni kunde strosa i tågvagnen om ni märker att hon behöver sova)?

Hon kanske mår bra av att vara i annan miljö, för att "lära sig" att sova på annan plats än i sovrummet? Jag tänker på barn som t.ex. strular massor med maten hemma men äter allt de bjuds på när de kommer till förskolan/morföräldrar. 

Uppdatera gärna med hur det går sedan!

sunflower185
2016-09-03 22:57
#2

Hon somnar aldrig i vagnen om vi är någonstans. Oavsett hur trött hon är ska hon alltid titta runt. Till sist börjar hon gnälla och då är det bara åka hem.. Som jag önskar att hon vore en sådan som bara somnar av sig själv i vagnen! Vi har ingen bärsjal tyvärr. Är vi hos mor-farföräldrarna är enda sättet att få henne att somna att gå med henne i famnen fram och tillbaka, i ett mörkt rum. Så jag tror det kan bli en utmaning på tåget, finns ju så mycket annat att titta på! Rätt nervös inför detta…

tlover
2016-09-04 06:40
#3

#2 om att gå och bära henne i ett mörkt rum är enda sättet att få henne att sova på annan plats så skulle jag skaffa en bärsjal. Det blir mycket mindre tungt då. Vi har alltid med oss vår bärsjal så vi alltid har det alternativet för tex sömn. Däremot eftersom hon är så stor redan så skulle jag testa bärsjal innan köp el sy av ett lakan, det kan ju kännas för ovant. Dessutom så skulle jag (om bärsjalen accepteras) använda den så mycket som möjligt innan för att få in vanan både för dig och dottern

l'm back

Sarah
2016-09-05 23:03
#4

Vi har åkt till Gotland några gånger. Färjan tar drygt 3 timmar. Spelar ingen roll när på dygnet vi åkt, hon är vaken hela resan. Satsa på att ha med sysselsättning. E har krupit runt hela färjan, klättrat på allt som gått att klättra på, hälsat på alla som velat säga hej, kollat in dammet i alla hörn osv. Sova, glöm det säger vi :p

sunflower185
2016-09-06 09:35
#5

Hmm, tror vi får satsa på mycket underhållning vi också :) Hur har ni gjort med sömnen om ni varit ute på stan en hel dag? Vår tjej somnar som sagt aldrig i vagnen, så jag misstänker vi får åka till hotellet och sova ifall hon inte klarar av att sova i vagnen och ifall hon blir väldigt gnällig.

mollyt
2016-09-07 20:13
#6

Var bor ni TS? Om ni bor i Stockhom kan vi ses på en fika så kan du få provknyta med en av mina sjalar och se hur det känns.

Annons:
teezan
2016-09-09 13:27
#7

Hade inte klarat mig utan min bärsele (Tula)! lillan är alltid nöjd I den i stort sätt. Är hon trött somnar hon lätt i den, ibland lägger vi över henne till vagnen efter att hon somnat i selen. sele är perfekt att gå med i tågvagn & när man ska kliva av & på tåget (speciellt om man reser själv). Och perfekt on barnet vill vara i famnen då det avlastar med rätt sele. Kan tipsa om gruppen bärsjalar på Facebook om det verkar intressant :) Håller även med om att aktivering är bra om hon inte kan slappna av & sova eller inte är trött.

Upp till toppen
Annons: