Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1191 ggr
TezzD
8/22/16, 8:08 PM

Ni med barn med funktionsnedsättning

Hej! 
Vid vilken ålder anser man att det är lägligt att göra utredning för en funktionsnedsättning som till exempel asperger, adhd, add, borderline med mera?

Min dotter fyller 6 den 19 september. Hon har sedan 1 års ålder bara blivit värre och värre… skulle jag skriva allt så skulle det bli ett mindre uppslagsverk, men hon förstår till exempel inte att handling ger konsekvens och hon struntar i regler som finns och ska alltid provocera eller reta andra barn om hon inte får som hon vill.

Det har kommit till en punkt nu där jag verkligen skulle behöva lite råd.

Min dotter är annars en väldigt känslig tjej som kan bryta ihop för minsta lilla "tråkiga sak" som hon kanske ser på tv. Ett sorgset program eller liknande så börjar hon gråta. Därmed så vet jag att hon har fina känslor….

Men när det kommer till andra barn så kan hon säga väldigt elaka saker och verkar inte förstå att det sårar… hon förstår inte heller konsekvenser av att göra något som hon inte får… utan hon blir alltid ledsen efteråt när man blivit riktigt arg för att man sagt till flera ggr… först då ber hon om ursäkt… sen kan det gå en dag och så gör hon samma sak igen! … och igen och igen.. ändå så lovar hon gång på gång att hon inte ska göra det fler ggr….

Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen… någon mer i samma sits?

Nu har hon gjort sin första dag i nollan och jag är faktiskt orolig för hur hennes skolgång kommer att se ut om jag inte agerar snabbt och hon får den hjälp som hon behöver… om hon behöver hjälp….

Kram från en hjälplös 2 barnsmamma

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
[Thiah]
8/22/16, 8:30 PM
#1

Har inte dagvården reagerat redan? Annars borde du kunna få hjälp via hennes klasslärare. Du kan ju inte vara den enda som reagerar. Jag har varit med om att vi skickat 4-6 åriga barn för att få diagnos t.wx. adhd, add eller asperger. Desto tidigare en diagnos sätts desto tidigare har vi rätt att få hjälpresurser till förskola/skolan. (Bor i Finland ska tilläggas)

Sarah
8/22/16, 8:36 PM
#2

Nu är jag ingen expert, men när jag läste på lite om autismspektrat så förstod jag det som att just de typerna av "nedsättning" kan märkas väldigt tidigt. Att utredning kan påbörjas redan runt 1-2 års ålder. Ett av de första tecknen på att barn kan ha autistiska drag är om de inte "söker bekräftelse" i en delad upplevelse. Alltså ex kollar på föräldern om den också tyckte att en situation var rolig etc. Har man inte de här delade upplevelserna med ett litet barn kan man börja anta autistiska drag.

Sarah
8/22/16, 8:40 PM
#3

Då tänkte jag alltså på ex asperger

Ria74
8/22/16, 9:59 PM
#4

Har hon gått på förskola? Dom brukar vara dom första att reagera, ett barn i dotterns grupp har en funktionsnedsättning och det var personalen där som reagerade innan föräldrarna gjorde det.

Annars borde det väl gå att be om en utredning genom vårdcentralens läkare.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

TezzD
8/26/16, 11:09 AM
#5

Tack för era svar.. nej det har inte sagts något på fsk mer är att hon har väldigt väldigt svårt för att lyssna och gör på "sitt sätt"…men visst, det kanske gäller flera barn… dock så är det här lite "utöver" det "vanliga" anser jag som mamma.. Men nu är det skola som gäller så vi får se om fröknarna kanske märker något… annars är det antingen brist på kunskap från lärarnas sida, eller så är hon helt enkelt bara ett "trotsigt" barn. Jag ska tala med skolsköterskan tänkte jag.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Velinga1984
8/27/16, 12:01 PM
#6

Mitt tips är att prata med rektorn och be om specialpedagogens åsikt.  Specialpedagoger ska finnas på varje skola och är bl.a till för att "fånga" upp barn som behöver stöd.

Annons:
Loris M
8/27/16, 1:03 PM
#7

Märkligt att förskolan inte reagerat. Men det kan ju också vara så att hennes "problem" inte yttrar sig på samma sätt hemma som på förskolan. 

Det är bra att du tar tag i det här så snabbt som möjligt. Varje skola har något som kallas för Elevhälsoteam som består av sjuksköterska, kurator, specialpedagog, speciallärare… och de är till just för att hjälpa barn som väcker oro. Det enklaste är om du berättar för klassläraren hur du upplever situationen och att du är orolig. De har kanske inte hunnit märka något då ditt barn precis börjat i förskoleklass vad jag förstår. De får vara lite extra uppmärksamma och sedan kontakta elevhälsoteam. Föräldrar brukar också bli inbjudna till en s.k. elevhälsokonferens för att ge sin bild. 

Sen tycker jag (som specialpedagog) att det är lite olyckligt och onödigt att många (i allmänhet) är lite snabba att hobbydiagnosticera barn. Det viktigaste är inte att veta i första hand om det är ADHD, Asperger eller något annat, utan att se på vilket sätt svårigheterna yttrar sig? Hur de uppstår och varför? I vilka situationer? För vem är det ett problem? Samt hur dessa hinder och svårigheter kan röjas för att barnet ska må bra och utvecklas.

TezzD
8/29/16, 8:36 AM
#8

#6 Tack det ska jag göra. #7 Ja precis. Jag vill veta varför och hur man kan få bort ovanor eller hur man kan hjälpa henne till att göra rätt och förstå sig själv, må bättre och utvecklas positivt. Jag ska prata med skolan och se vad dom säger. Iaf be dom att ha ett specialöga öppet extra.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Upp till toppen
Annons: