Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1922 ggr
densomundrar
2016-08-20 20:56

Praktiskt funderingar

Konstig rubrik, visste inte vad jag skulle skriva. Det drar ihop sig inför bf och det är massor med inköp som måste göras innan, vet väldigt lite om väldigt små barn och har därav 1000 funderingar även om de flesta är som bortblåsta just nu. Spjälsäng och madrass…. Kan man köpa vilken madrass som helst som är avsedd för spjälsäng eller finns risken att barnet mår dåligt om det blir fel? Kudde, används sådant till nyfödda? Sådana där lövtunna? Täcke, som vanligt för oss "vuxna"? Iom att jag hittat en spjälsäng på Ikea som jag vill ha så tänkte jag kolla på tillbehören där, om jag köper tillbehören där, har jag då köpt "rätt och tillräckligt bra" saker då? Babynest, är det något som man använder så mycket som jag vill tro eller är det något som används väldigt sparsamt och därmed slöseri med pengar? Vad kan vara bra att ha i babyrummet?

Annons:
Destany
2016-08-20 21:08
#1

Tror inte det spelar någon roll vilken madrass man har. Vi har en enkel o barnen sover gott. Kudde o täcke har jag aldrig haft i spjälsängen. Hos oss har det räckt med en tunn filt. Med dottern nu så har hon bara en långarmad pyjamas o strumpor då hon avskyr o ha nåt på sig. Babynestet hade vi mer nytta av till sonen dottern sover bara i det i spjälsängen o ibland i det mellan oss. Det jag absolut inte klarar mig utan är vagnen o skötbordet

fluffis
2016-08-20 21:11
#2

Kudde och täcke är big nono för nyfödda. Babynest är en smaksak som så mycket annat. Hemma hos oss använde vi det i vår säng mellan oss på nätterna de tre första månaderna. På dagarna bar vi runt det i rummen där vi var. Bebis sov alltid i nestet. Vi hade inte ens spjälsäng men köpte en från ikea sen. I babyrummet behövs förvaringsmöbler. Bebisar tar inte stor plats själva och behöver inget att leka med i början men herregud vad mycket kläder det kan bli :) Man köper lite och sen får man en hel hög i present och sen sitter man där med massa kläder, filtar, plastade frottélakan, dregglisar, overaller och mer! :)

[Thiah]
2016-08-20 22:01
#3

På ikea finns normal madrass som passar spjälsängen. Det är en skumgummimadrass. Var beredd på att bebis kanske inte alls lämnar er sida i början. Joel hade eget rum från 3mån men erm.. Det användes mest till att spela dataspel i. När han var 1 1/2 och hade börjat på dagis så blev det hans rum. Joel fyllde 2 i april och sover ännu halva natten hos oss. .. Så kan det gå liksom ;)

Pontiac57
2016-08-20 23:39
#4

#2 men jag har för mig socialstyrelsen påmanade att använda kudde? Vi har kört på en pandakudde som ska motverka plattskalle (säger absolut inte att man ska eller måste ha det) och sen en gallerfilt. Babynestet är sjuktbra, vi använder vårat fortfarande och sonen blir snart 8 månader :)

Destany
2016-08-21 07:30
#5

#4 ingen av mina barn har platta huvuden o har aldrig använt kudde är rädd att de ska kvävas. Men man får ju göra som man vill. Använder oxå gallerförsett men Elin vill inte ha nåt på sig när hon sover. Oj hur får han plats i Babynestet fortfarande? Elin är 2 mån o hon börjar redan bli för stor

teezan
2016-08-21 08:20
#6

Det beror på vad man får för bebis, men det vet man ju inte innan, hehe. För oss har uttrycket "9 månader i magen, 9 månader på magen" stämt till fullo. Vaggan användes inte, spjälsängen står orörd i stort sett. Men vi hade tur som fått ärva de båda. Babynestet sydde min mamma och det funkade någon enstaka gång, men vår lilla dam ville sova med tutten i munnen, näranära eller på oss (blev bara på mig efter två månader, då hon inte vaknade nattetid så sambon kunde ta över, utan bara för tutte, så då lät vi henne vara hos mig hela nätterna) och vill det fortfarande nu vid 11 månader. Numera kan man gå ifrån en stund, men hon sover allra bäst om man ligger kvar, både dagtid & nattetid, så jag lägger mig alltid med henne. I alla fall, det som var guld för oss var bärselen! Vagnen användes knappt innan tjejen blev 4 månader och selen finns alltid under vagnen som back-up än idag :) använder den dagligen på promenader eller vid matlagning etc (om bebis är kinkig). så får man en närhetstörstande bebbe (vilket de flesta är den första tiden), hjälper sele/sjal ofta! Jag köpte först en babybjörn one i hopp om att den vara bra, men nej, inte särskilt ergonomisk. Köpte istället en Tula som vi älskar!

Annons:
densomundrar
2016-08-21 08:56
#7

Tusen tack för era svar, antar då att kudde inte är något att ha till första tiden men täcke måste jag väl ändå ha? Vi har så kallt i huset på vintern så vi måste ha något att lägga över bebis, den kommer att frysa ihjäl om vi lägger den i vara pyjamas. Vad ska jag köpa, filt? Har sett att det finna massor med bäddset till spjälsäng, vad har man då dom till om man normal inte använder täcke och kudde? :-/ När vi ändå pratar pyjamas, har köpt en del kläder begagnat, hur vet man om det är en pyjamas eller om det är en body? Iom att det kommer vara kallt hemma när bebis kommer så har jag satsat på några bodys med långa ärmar och täckta fötter, för att slippa oroa sig att bodysen / byxorna åker upp och glipa bar hud så att bebisen fryser. Jag vet att bebis sällan sover i eget rum första tiden men jag vill ändå att det ska se komplett ut och att bebisen ska ha en egen plats, för om jag förstått det rätt så kan bebis sova i eget rum och i spjälsängen när den blir lite äldre, dvs med samma saker? :-)

densomundrar
2016-08-21 08:57
#8

Kan ju säga att jag uppskattar er hjälp enormt, att ni tar er tid att svara på mina "dumma frågor" och vägleder mig i rätt riktning :-)

Destany
2016-08-21 09:24
#9

#7 jag har köpt pyjamas där det står pyjamas när jag köpt den ;) nä men man ser det nog rätt tydligt. Har själv ingen erfarenhet med body med fötter då jag inte tycker om det. Jag var oxå väldigt skeptisk till att Elin bara ska sova i pyjamas. Inbillade mig att hon frös men hon är så varm o go på natten. Lägger jag på henne en filt så vaknar hon o blir arg så har inget direkt val där. Jag hade varit rädd med täcke pga kvävningsrisken men jag e kanske bara nojig.

densomundrar
2016-08-21 09:30
#10

Åh, fy vad mycket det är att tänka på :-(

Pontiac57
2016-08-21 10:00
#11

#5 jag har den "öppen" så fötterna kommer ut, har jag inte den + plus uppbullat med handdukar rullar han över på mage :p Så som jag fattad det har bodys aldrig några ben, då är det heldressar eller pyjamas. Skillnaden jag märkt är att heldressar ofta har luva och något tjockare tyg medans pyjamasen är ganska tunn. Egentligen spelar det ju ingen roll om den sover i en vettig heldress eller body :) Vi hade väldigt kallt hemma när sonen va nykläckt så då fick det bli pyjamas + strumpor och ganska tjock stormaskig stickad filt och då höll han sig varm :)

teezan
2016-08-21 10:39
#12

Första tiden är det bra att vara mycket hud mot hud, så vi skippade pyjamas & hade en egen filt till bebis, medan jag hade mitt täcke Max upp till midjan, sedan bakom ryggen. Men då samsov vi. Hon hade filten till armhålan så armarna var fria (tänkte att det var mindre risk att hon fick filten över sig på så vis). Ingen kudde. Sover så ibland fortfarande men oftast har hon pyjamas eller body utan varesig filt eller täcke då hon bara sparkar av sig det, men sånt är ju olika :)

teezan
2016-08-21 10:42
#13

Kan tillägga att på BB tyckte de att filt var onödigt då vi var hud mot hud eftersom hon lätt somnade när det blev för gosigt. Anledningen var förmodligen för amningen, fick kittla hennes fötter så hon inte skulle somna för snabbt. Jag ville dock ha filt på henne ändå även om hon fick värme så hon klarade sig av mig ;)

Annons:
fluffis
2016-08-21 11:23
#14

Själv hade jag aldrig orkat byta till pyjamas. Finns liksom ingen mening eftersom man ändå är uppe på nätterna och matar. I alla fall i början. Dessutom bytar man kläder X antal gånger pga kräk och annat :) Kläderna är ju mjuka så vår bebis har sovit i samma kläder som han haft på dagen. Det gör han fortfarande faktiskt men kanske dags att få lite bättre sovrutiner för oss, eftersom han blir ett idag :) Vår bebis är född 21 augusti i fjor och då var det jättevarmt långt in på hösten. Han sov oftast i bara blöja och kortärmad body. Strumpor hade han alltid då fötterna är ständigt kalla på de flesta små. När vintern kom så höjde vi faktiskt temperaturen i hela huset. Kläder fick han på sig mer efterhand som det blev kallare. Vi hade faktiskt en liten filt också, kanske mer som snutte egentligen.

OlgaMaria
2016-08-21 11:38
#15

Vi har haft kudde från början, men mest sov de bredvid mig i sängen, utan egen kudde, men i spjälsängen och vagnen har vi haft kudde. Täcke har de också haft då de sovit själv, dock är täckena från Ikea väldigt tjocka. Bättre med något tunnare täcke. Jag har också klippt till en fleecefilt och lagt i ett påslakan. Det blir väldigt lagom. Babynest har vi inte använt, tror inte det hade funkat så bra för oss heller, mina bebisar ville vara så nära som möjligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LoAEmma
2016-08-22 23:23
#16

Inte ha kudde! En body är alltså ett plagg utan ben… Babynest är JÄTTEBRA!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[GråHäxa]
2016-08-23 01:22
#17

Är det 2 grejer som vi inte hade velat vara utan så är det babynest och sjal/sele. Funderar faktiskt på att sy ett större nest så hon kan fortsätta att använda det nu när hon börjar växa ur det första. Hade inte vågat sammsova utan nest och utan samsovning hade vi nog inte fått sova alls. Pyjamasar är för övrigt jättebra att ha som vanliga dagkläder, speciellt i början när man typ tror att dom skall gå sönder vid klädbytena :P Tycker att dom bästa är dom med knäppning fram så att man slipper dra den över huvudet.

Sarah
2016-08-23 09:44
#18

Vi ar inte heller orkat hålla på med pyjamas :) Är först nu när hon är större vi gör det. Nu behöver hon ha fötter på det hon sover i då hon far runt så och det är kallt i huset. Alla täcken åker av direkt. 

Spjälsäng, det mest onödiga vi hade de första månaderna. Tog bara plats.

Kerstinfalk
2016-08-24 09:40
#19

Jag har pyamas eller samma kläder som på dagen. Jag kan till och med ha pyamasen på heöa dagen, för spädbarn sover ju massor.
  Använder bara ullkläder till mitt barn för det andas och värmer bra. Vilket är toppen när han sparkar av sig ullfilten.
Jag använder ca 5 uppsättningar kläder samtidigt. Men oftast bara 3. För min unge kräks inte och olyckor sker sällan.
En lammfäll har jag i min säng och i vagnen,den är bra för att undvika platt skalle och reglera temperatur. Men det är bra att aktivt vända på barnets huvud så att inte huvudformen blir platt..
Tygblöjor är toppen att ha som dreggelskydd eller kräkskydd under huvudet.

Jag vill rekomendera att köpa tygblöjor att ha som torklappar, på skötbordet i skötväskan så du kan använda offentliga skötbord. Ja de är toppen. Billiga, går at tvätta supervarmt samt torkar jättesnabbt. Mycket effektivare än att ha massa frottehanddukar som tar plats i skåpen.
Man kan dessutom använda tygblöjor som blöjor om man vill. 😃

Babynest är bra för bebisar lugnar sig av att ha kanter att sparka mot. Man kan rulla i hop handdukar och göra egna babynest. De är lättare att tvätta och man kan dessutom reglera storleken. Över handdukar kan man ha tygblöjor.

I dag ångrar jag nästan att jag köpte spjälsäng, den tar onödigt mycket plats här hemma där den inte används.

Bärsjal eller sele är fantastiskt.

Sedan är öronproppar bra för att hålla tålamodet när det skriks här hemma. Med öronproppar klarar jag av att lugna barnet snabbare för att jag inte stressar upp mig lika mycket.

bohan85
2016-08-24 19:49
#20

Vi har haft kudde, från början en pandakudde för att minska risken för att få platt huvud. Senare fick han en vanlig platt kudde. BVC säger att man själv får avgöra kudde eller inte.

Vi köpte madrass på IKEA, tog den näst dyraste då den hade bra fjädring och något mer jag inte kommer ihåg och om vi skulle ha till fler barn rekommenderade hon den.

Täcke har hittills inte använts, han är nu 16 månader.

Babynest är guld värt, hade vi i 4 månader!

Annons:
SoeN
2016-08-24 22:42
#21

Saker blir som det blir, man måste inte ha allt direkt utan man kan känna sig för. Vi har en spjälsäng och ett neste i den, men sonen samsover/liggammar i vår säng. Man kan alltså vänta om man inte vill köpa allt. Vi har ingen kudde men däremot en filt under ligg"madrassen" i vagnen så han kommer upp lite och ibland ligger han (med hela kroppen, eller i alla fall från ryggen och uppåt) på en av våra kuddar.

Iskall
2016-08-25 10:44
#22

Jag har andvänt en liten, tunn kudde till båda mina barn, även ett litet täcke under vinterhalvåret för att annars så blev dom iskalla. Under sommaren hade dom en filt för att inte bli alltför varma.

Hade en vanlig enkel madrass som passade spjälsängen.

Babynest har jag aldrig använt, så att för mig och mina barn har det aldrig behövts, båda har sovit superbra.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

densomundrar
2016-08-27 12:56
#23

Tusen tack för att ni delar med er om allt ni vet och fått erfara, det är otroligt uppskattat :-) En ny fundering dök upp, tvättlappar.. Alltså, jag har ju typ aldrig bytet blöjor mer än på mina småkusiner någon gång men om jag förstått det rätt ska man ha tvättlappar, typ små handdukar? Stämmer det? Vad använder man dom till i sådant fall och ska dom vara i något speciellt material? Hade tänkt åkt till Ikea samt stan och storhandlat snart när bebisrummet är klart

JeFo
2016-08-27 13:07
#24

Jag har aldrig använt kudde till mina tre barn, heller aldrig täcke. Har bäddat i sängen med täcke men de har första året legat uppepå och bara haft filt. Vi har kört våtservetter med Holly. Inte jätte miljövänligt men ack så smidigt.

fluffis
2016-08-27 13:58
#25

#23 Det finns en djungel med tvättlappar. Frottétvättlappar, papperstvättlappar, skumgummitvättlappar och våtservetter/tvättservetter går väl nästan in i den kategorin också. Man kommer på hur man själv vill ha det efterhand. Skaffa hem lite olika och prova er fram, är mitt råd. I början använde vi skumtvättlappar till rumpan. Gick rätt snabbt över till Icas papperstvättlappar och använder dem fortfarande med varmvatten. Ikeas frottétvättlappar har vi använt som kräklapp på axeln som har följt med den som har burit på bebis. Har sett många som haft liknande. Bra till att torka bort kräk, dregel etc.

densomundrar
2016-08-27 14:06
#26

Tack, då avvaktar jag med det Har funderat på vart jag ska ha plats med skötbordsliknande yta, vi har inte riktigt plats inne på toaletten och den enda plats som egentligen finns är i bebisens rum, vägg i vägg med vårat sovrum men långt från badrummet som är på nedervåningen. Om jag förstått det rätt så underlättar det enormt att byta blöjor inne i badrummet? Kanske kan fixa en enkel plats att byta blöja på första tiden ovanför tvättmaskinen, med bara en dyna? Eller är det en dum idé?

[Thiah]
2016-08-27 14:21
#27

Är vi hemma tvättade jag med handen under kranen. Har vi varit ute så har jag haft vanliga våtservetter bara.

Annons:
Sarah
2016-08-27 23:27
#28

Vårt skötbord är en köksbänk på hjul som står i hörnet i köket :) använder lappar från ett gammal lakan som är är doppade i vatten och rapsolja. Har en påse blöta trasor och en påse för smutsiga trasor och några blöjor på en gammal järnspis bredvid :D sophink bredvid det.

[GråHäxa]
2016-08-28 00:46
#29

#26 Vi har bara plats för skötbord i sovrumet och det fungerar utmärkt. Har ett från ikea som man kan hänga på små plast förvaringsgrejer. Den ena är som en liten plasskål i den har vi vatten. Blöjhink har vi bredvid som vi tömmer morgon och kväll. Inga problem alls att ha det så tycker jag.

OlgaMaria
2016-08-28 08:17
#30

Till andra barnet hade vi skötbord i sovrummet och då använde vi bara våtservetter. Väldigt smidigt tycker jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Iskall
2016-08-30 10:07
#31

Jag har en skötbädd från ikea som jag har liggandes på tvättmaskinen i badrummet. använder våtservetter, det tycker jag funkar väldigt bra.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

densomundrar
2016-08-30 11:08
#32

Tack för era tips, får klura lite på hur vi lättast löser skötstation. Tvättade upp första omgången med bebiskläder igår och ett "problem" dök upp, hur hänger / torkar ni alla strumpor? Om inte torktumlare finns. Jag la ut en tvättpåse över torkstället och spridde ut dom på, men det kändes inte optimalt..

[Thiah]
2016-08-30 11:11
#33
densomundrar
2016-08-30 12:04
#34

#33 funderade faktiskt på en sån, men tror jag kommer vara alldeles för lat för att stå och klädnypa upp alla, använder i dagsläget aldrig klädnypor av bekvänlighetsskäl :-P När jag bodde hemma köpte min mor en liten ställning för att kunna plantorka saker, det såg ut som en ställning med en utspänd tvättpåse på. Någon som vet vad jag pratar om och vart man ev kan hitta en sån? Det borde ju vara toppen till ändamålet :-)

Annons:
[Thiah]
2016-08-30 12:15
#35

#34 jag hade alla strumpor på vanliga ställningen och det gick utmärkt. Det är först nu jag köpt den där snurran då det börjar bli kalsonger + strumpor i det oändliga 🤪

fluffis
2016-08-30 16:43
#36

Varför går det inte att hänga upp bebisstrumpor likadant som man hänger vanliga strumpor? :) Det gör jag.

Iskall
2016-08-31 10:59
#37

En sådan där torkställning som Thiah har länkat till har jag. Den är jätte bra. På den så hänger jag alla underbyxor och strumpor, som jag parar ihop i samma veva som jag hänger upp dom på. Så himla bra, för att det är så lätt att de sakerna ramlar ner på golvet från tvättställningen.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Upp till toppen
Annons: