Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 751 ggr
sunflower185
8/18/16, 2:32 PM

Det här med rutiner

Jag känner att jag har svårt att hitta någon bra rutin med vår 10 mån tjej. Eller någon rutin överhuvudtaget. Dagarna blir lite som de kommer. Ibland vaknar hon kl 6 på morgonen och ibland vaknar hon kl 8. Vaknar hon jättetidigt vill hon sova igen kring 9, men vaknar hon 8 går det ju inte att lägga henne igen redan efter en timme.

Ibland äter hon frukost (gröt) kl 8 och ibland kl 9. Ibland sover hon för natten kl 20 och ibland 21.30. Ibland äter vi lunch kl 11 och ibland kl 13.

Så jag undrar, hur gör ni? Har ni fasta klockslag när ni äter och sover? Det känns som att jag borde ha en rutin nu med vår tjej, men icke.  Hon har en rytm, men exakta klockslag har vi aldrig haft hittills…

Annons:
OlgaMaria
8/18/16, 2:45 PM
#1

Vid 1 års ålder har vi börjat med en sovstund på dagen vid samma tid, och då kommer övriga rutiner ganska naturligt efter hand de också. Innan 1 år har det blivit som det blivit. Så med andra barnet var jag väldigt avslappnad med att det såg olika ut från en dag till en annan vid 10 månader. Jag tänkte att det är för tidigt nu med en dagsvila varje dag, men snart nog är det dags.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
8/18/16, 4:09 PM
#2

Innan 1 års ålder sov Joel också lite som han ville under dagen. Vi försökte natta vid ungefär samma tid varje kväll och sen försökte äta ungefär samma tider. Men tja, ibland blev det huller om buller iaf

teezan
8/18/16, 6:51 PM
#3

För oss har det blivit som det blivit, vi gör typ samma saker i samma ordning automatiskt varje dag men inte på särskilda klockslag. Vissa dagar behöver dottern sova mer, andra mindre, så styr inte över det. Speciellt tupplurar på dagen varierar mycket, som blir allt mellan 1 & 3 stycken och sammanlagt 1-2,5 eller till och med 3 timmar (väldigt sällan dock). Och beroende på hur mycket hon sovit under dagen lägger vi oss för natten allt mellan 19-21.30. Går upp 6.30-8. För mig känns det helt okej, så låter det vara så :) min tjej blir strax 11 månader.

MikaelaS_
8/18/16, 8:38 PM
#4

Har en tvååring och en ettåring och vi har fortfarande inte några rutiner, har försökt ett par gånger men nu sist insåg jag att det var onödigt. I alla fall för oss. Nu ska de börja förskolan om en månad och jag tänker att det nog ordnar upp sig det där av sig självt lite. Om vi skaffar ett till barn så kommer jag ta den föräldraledigheten helt som den kommer, så mycket det går i alla fall med två äldre killar som då redan har rutiner. Man får passa på när man kan :)

Destany
8/18/16, 9:06 PM
#5

Vi fick inga riktiga rutiner förrän Oscar började förskolan när han var 14 mån.

probiotica
8/18/16, 9:42 PM
#6

Känner igen precis de du skriver. Samma sak är de med min lilla son. Men jag tä mer att vi har ju rutiner. De blir på ett ungefär helt enkelt :-)

Annons:
[TanatosNyx]
8/18/16, 9:55 PM
#7

vi har det precis likadant med våran 1,5 års :) vi tar dagen som den kommer och är jättenöjda med det. Funkar ändå inte med rutiner innan de har bökat ur sig alla tänder och sånt.. Blir så mycket strul till ingen nytta.

JazzBass
8/19/16, 12:52 AM
#8

Vi hade ganska strikta rutiner med vår lillkille (nu 2 år 3 mån) tidigare när han var mindre, typ från 2-3 månaders ålder. Speciellt min mycket mer pålästa sambo var extremt mån om det, och jag är glad över det även om det ibland kändes som att de begränsade oss föräldrars tillvaro och liv lite väl mycket. Men varje gång man avvek från speciellt sovrutinerna, men även matrutinerna såg man det nästan genast i form av en avsevärt tröttare/skrikigare/oroligare gosse. Då rutinerna förlöper normalt är han lättskött, glad och resonlig, och det har alltid varit så. Sen har det varit lite gnissel i övergångarna från t.ex. två dagsvilor till en, och från en till ingen alls, och tandväxt har ställt till med lite problem, men allt det har varit övergående.

Nu är vi inte lika strikta längre med allt, men försöker hålla hans tider någorlunda väl och köra samma nattningsprocedur. Han vaknar också oftast ungefär samma tid på morgonen vilket är bra (om man inte själv vakat, som jag gör nu….) 😛

Med vår tre veckor gamla tjej har vi inte så mycket rutiner ännu, men vi ska absolut sträva efter att få rutinerna att rulla på så fort det börjar bli möjligt. Det har tveklöst varit bra för sonen så jag tror det är bra för henne också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pontiac57
8/19/16, 2:30 AM
#9

Jag har hela tiden haft rutiner men dom har självklart ändrats efter sonens villkor och utvecklig. Han är nu 7,5 månad och har fast nattningstid, fasta mattider och brukar vilja ta sina tupplurer ungefär samma tid :) men det är mest för min skull eftersom jag vill ha fasta rutiner

soundtrack
8/19/16, 8:27 AM
#10

Min dotter skapade sig egna rutiner väldigt fort (hon var knappt 2 mån när hon började somna för natten kl 19 tex, med ett antal uppvak dock såklart). Rutinerna ändrades ju såklart med jämna mellanrum, men hon höll fast vid samma ett par månader oftast. Skönt på det sättet att hon skötte det själv, vi följde liksom bara med. Men samtidigt var det jobbigt för hon var inte flexibel för fem öre, så vi var nu tvungna att anpassa våra liv efter henne :P inga problem när man bara var hemma, men så fort man ville iväg nånstans var man tvungen att planera efter mat och sömn (framförallt det sistanämda för hon kunde bara sova på vagnspromenader, i bilen eller vid bröstet), försökte man rucka lite på det så blev det kaos.. Nu är hon 2 år och äntligen lite mer flexibel ;)

sunflower185
8/19/16, 3:48 PM
#11

Tack för era kommentarer. Trevligt att höra att det inte bara är vi som "tar dagen som den kommer" med våra små :) Jag har känt mig stressad över detta, just för att det känns som att man borde ha inrutade rutiner redan. Jag tycker det går bra som det är nu, men jag förstår att det vore trevligt för en själv om man vet att "klockan 13 varje dag ska hon sova", men jag får det helt enkelt inte att funka så. Dock kastar inte tiderna jättemycket varje dag, kan vara nån timme hit och dit. 

Det som jag dock tycker vore trevligt att införa är ett klockslag för när hon ska sova för natten. Men som det är nu kan det bli allt mellan 19 och 22, så jag tycker det är jättesvårt. Inte är man ju alltid trött klockan 20 heller?

lkmf
8/19/16, 8:54 PM
#12

Har rätt fasta rutiner på maten men han sover lite som han vill fast har har satt rätt bra rutin på det själv på kvällen och morgonen men på dan kan dagen vara lite olika tider.  Tycker dock att du ska stressa över att hon ska äta vid precis klockslag.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Sarah
8/19/16, 9:03 PM
#13

Vi tar allt som det kommer :) det blir dock mer och mer lika dagar nu.

Annons:
sunflower185
8/19/16, 10:41 PM
#14

#12 Förstår att matrutiner också är viktiga, men ska jag verkligen tvinga henne att äta lunch t.ex kl 12 varje dag? Hon är ju inte alltid vrålhungrig just den tiden, beror lite på vad vi gör på dagen och hur hon sover.. Att ge mat bara för att jag "borde" känns ju inge bra heller, vill ju inte tvinga i henne mat ifall hon inte är hungrig ännu.. Men kanske vi så småningom hittar en bra rutin för det också ! Som sagt så kastar inte klockslagen jättemycket per dag, men fasta tider har vi inte lyckats med ännu…

Sarah
8/19/16, 10:48 PM
#15

#12 menar väl i INTE stressa?

[TanatosNyx]
8/20/16, 1:05 AM
#16

Nej inget tvång med maten, det kommer aldrig något gott ur sådant. Vi erbjuder mat någorlunda efter klockan, men verkar han inte hungrig då väntar vi och erbjuder senare helt enkelt. Han kan inte tala om när han vill äta så jag resonerar att då måste han få många tillfällen att välja på i stället, så löser vi det.

[Thiah]
8/20/16, 6:14 AM
#17

Så länge ni inte ännu funderar på förskola så skulle jag absolut inte stressa med maten. Så fort Joel började äta så har vi följt förskolans tider, mest för att vi själva varit så vana vid det(jobbar båda på förskola). Men det är inte hugget i sten. Idag är ju Joel över 2 är och lunchen är ibland innan och ibland efter vilan…

JossanH
8/20/16, 9:53 AM
#18

Vi har alltid följt barnen till största del och de har skapat sina egna rutiner. Och ju äldre de blivit desto mer har deras rutiner blivit samma.

Sajtvärd på Iller.ifokus

lkmf
8/21/16, 4:50 PM
#19

#14 Det ska stå inte stressa tycker inte du ska stressa över exakta klockslag :) Om hon inte vill ha mat den tiden så låt henne äta senare just den dagen:)

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

TezzD
8/22/16, 8:13 PM
#20

Rutinerna kommer senare enligt min erfarenhet. Man kan alltid försöka skapa dom, men då kanske det inte blir den bästa förutsättningen för ens barn. 

Jag tycker att ni ska fortsätta som ni gör, barnen är duktiga på att skapa mat och sovrutiner själva faktiskt. Så som #19 säger, stressa inte. Det kommer inom sin tid 🙂

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
LoAEmma
8/23/16, 5:21 PM
#21

Haha nä här är det inte heller några rutiner med klockslag! Lillan är sex månader.
Stiger upp ca 9-10 och lägger oss ca 21-22 och däremellan är det mat och sovning ca varannan till var tredje timme men det är väldigt flytande. Hon får mat när hon verkar hungrig och sova när hon är trött.
Jag vill själv inte ha några jättefasta regler och klockslag att anpassa mig till så vi kör rätt flexibelt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: