Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4022 ggr
Litenloppa
8/18/16, 7:26 AM

5 månaders med ont i magen.

Sedan nån månad krånglar sonens mage. Innan sov han 21-07 utan att vakna, nu sover han nån timme i sträck bara för att vakna av magknip och/eller gaser. Så håller det på hela natten… Jag tycker så synd om honom som inte får ordentlig sömn och måste vakna och ha ont! Han har svårt att bajsa och det går inte alls själv längre, han bajsar bara när jag "hjälper till" med magmassage. Misstänker att det har att göra med att vi började ge ersättning. Ger Nan PRO 1 Sensitive, 1 mål mitt på dagen och 1 på kvällen. Jag ville verkligen helamma till 6 mån men det gick inte. Redan vid lunchtid hade han tömt båda brösten och blev sen inte ordenligt mätt på hela dagen. Ville bara äta och äta och var väldigt frustrerad vid bröstet. Därav beslutet att ge ersättning. Men enligt BVC är det normalt med magkrångel vid 5 månader. Men det säger de om allt så… Har fler haft barn med liknande problem? Gick det över av sig självt? Vad kan man göra för att lindra?

Annons:
Sindri
8/18/16, 8:14 AM
#1
Ingredienser:

Skummjölkspulver, vegetabilisk olja (palm, raps, kokosnöt, solros), laktos, avsaltat vasslepulver, galactooligosaccharider, fiskolja, mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra), emulgeringsmedel (sojalecitin), oligofructose, L-phenylalanin, salt,Lactobacillus reuteri, L-histidin, L-carnitin.

Det där ser ju inte ut som nånting jag skulle vilja äta själv  -än mindre ge en bebis. Varför måste man ha så mycket grejs i ersättning? Mår han dåligt av det så ska han ju inte ha det.
Har du kollat alternativ? Han kanske kan äta lite mer "riktig" mat?
Tyvärr föddes alla mina barn på "välling- och gröttiden", önskar jag hade vetat bättre. Här kanske du kan få inspiration:
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/50c8e7bbd3b4fd5bc9008887-mat-till-5-manaders-babis?4d712529b9cb46214104888d-2

Sarah
8/18/16, 8:24 AM
#2

Vi köpte fel en gång och köpte sensitive, 11 bajsade typ tjära. Semper fick hon gaser av. Men vanlig nan funkar jättebra. Testa att byta sort och låt ingen försöka ge dig dåligt samvete för att du ger ersättning.

Litenloppa
8/18/16, 8:26 AM
#3

Nä jag var inte så glad åt att börja med ersättning just för att det finns så mycket "konstigt" i dem. Det funkade som sagt inte att enbart amma och han är för liten för att jag ska kunna byta ut hela måltider till riktig mat. Han har precis börjat få smaka på lite avokado, banan, morot osv. Bara mycket små mängder än så länge (vi pratar om halvt kryddmått kanske) och är väl inte så jätteimponerad.

Litenloppa
8/18/16, 8:31 AM
#4

Jag förespråkar Amning och har kämpat som en galning sedan sonen föddes. Ville inte ge ersättning men ungen ska ju inte behöva vara hungrig för att mjölkproduktionen tydligen inte räcker till. Han var stor när han föddes och växer enormt! Är nästan lika lång och tung som min kusins 8 månaders. Vi gav vanliga Nan först. Ungefär samma reaktion på den. Fast när du säger det så är nog just bajset värre nu även om gaserna lika. Får kanske prova sempers istället. Hipp finns ju också , någon som har erfarenhet av den?

Sindri
8/18/16, 8:34 AM
#5

#2 av: Sarah Antar att du syftar på mitt inlägg. Försöker verkligen inte ge någon dåligt samvete. Inte juste att dra sådana slutsatser, du känner ju inte mig alls.  😕 Vill absolut inte att barn skall svälta, har full respekt även för de som väljer att inte amma. Blir  så irriterad på dessa företag som gör profit på sånt som är nödvändigt för andra. Inga är väl så kritiserade som Nestlé när det gäller det.

Ville bara visa ts att det finns alternativ till fabriksproducerad mat, och det borde gå att göra även sådan med bättre ingredienser. I tråden finns massor med tips från andra föräldrar som provat.

Har dessutom tryckt i mina egna barn både gröt och välling och tycker det är trist, men kan ju inte gärna gå omkring och ha dåligt samvete för det nu.

Sarah
8/18/16, 8:55 AM
#6

"Det där ser ju inte ut som nånting jag skulle vilja äta själv  -än mindre ge en bebis" den meningen anser jag är en mening som lätt kan ge föräldrar som ger ersättning ångest, så jag behöver inte känna dig för att tycka att det uttalandet är väldigt onödigt :) Säger ju ingenting om dig som person, bara den meningen :)

Ja Nestle är/ var kraftigt kritiserat. Men inte pga innehållet i maten, utan på grund av deras kraftiga marknadsföring för mjölkersättning i fattiga länder där tillgång på rent vatten var dålig (80-talet). Genom reklam fick man då mammor som kunde amma att ge ersättning istället och då blandat med smutsigt vatten, vilket ledde till att många barn blev sjuka/ dog. Idag är det inte tillåtet att marknadsföra ersättning. 

Jag är helt för att laga egen mat till barnen, jag föredrar det bäst själv. Däremot ser jag inte att det finns alternativ till ersättning till en så liten som inte kommit igång med riktig mat, när mamman inte kan eller vill amma fullt. Jag är 100% för att mamman ska få välja själv om hon vill amma och idag vet vi att ersättning inte är dåligt för barnen på något sätt. Flaskbarn blir inte mer sjuka än ammade barn. Därför reagerar jag också väldigt starkt på att man ger föräldrar som flaskmatar dåligt samvete. 

Du borde inte heller ha dåligt samvete för gröt och välling, vi är många generationer som vuxit upp på det och vi mår bra och lever längre än tidigare generationer.

Annons:
fluffis
8/18/16, 9:24 AM
#7

Hur längesen var det du började ge ersättning? Det brukar behövas en ordentlig övergångsperiod så man får ha lite is i magen. Vi gav NAN sensitive och jag känner inte igen det där med bajstjära. Det är så olika det där. Jag hörde att det är den snällaste ersättningen man kan ge, men "jag hörde" är ju inte så mycket att gå på egentligen. Jag reagerar inte heller på innehållet i NAN sensitive. Nånting måste det ju vara gjort på :)

fluffis
8/18/16, 9:31 AM
#8

Sindri: Varför hänger du upp dig på att ett företag går med vinst? Det är väl bara bra och genererar skatt som är så viktigt för att vårt land ska gå runt. Det finns ju massor av andra företag som går med vinst!! Då kan jag tycka det är mycket värre att företag tjänar pengar för att konsumenter sitter och smäller i sig godis. Något som ingen egentligen behöver.

Litenloppa
8/18/16, 9:57 AM
#9

Debatten angående Nestlé och profit tar vi i en egen tråd tycker jag. Det är en ganska stor och komplex fråga. Tack. #7 vi började för ett par månader sedan men gjorde ett längre uppehåll efter nån vecka. Nu har vi gett dagligen i ca 3 veckor. Jag ammar ju alltså till 90 %, även vid de två måltiderna när han får ersättning så ammar jag först. Har 1/3 kvar av Sensitive burken. Hur länge ska man envisas med samma sort innan man byter? För allergier är det ju ganska många veckor till exempel.

Velinga1984
8/18/16, 10:21 AM
#10

#9 Jag vet inte hur NAN sensitive fungerar, men vi ger BabySemp (och har gjort till de två yngsta barnen). Jag har inte märkt magknip trots att de äter större portioner än rekommenderat. Däremot har ersättningen gjort att de inte kan bajsa, kanske är det basjproblem som ger magknip? Då har vi gett 1 tsk olja i ersättningen (messmör fungerar också som smörjmedel) tills bajset kommer igång ordentligt.  

Eftersom du ammar först så har du gett en mjuk övergång så det tror inte jag är problemet.

Litenloppa
8/18/16, 10:23 AM
#11

Vilken sorts olja har ni gett? Och hur gamla har era varit när ni gjort det? Min son äter också mer än rekommendationen på burken… Kanske vore en bra idé att dra ner till rekommenderad portion? Dom 160 ml han "ska" äta drar han i sig i ett nafs…

fluffis
8/18/16, 10:24 AM
#12

En liten idé är att blanda varje måltid så att det aldrig blir en måltid med enbart ersättning. Men det är jobbigt så se upp så att ni inte sliter ut er själva för det gjorde vi. Vi gav ersättning redan från början och jag pumpade så vår son fick blandat hela tiden. Magproblemen lugnade ner sig betydligt kring 2 1/2 - 3 månader.

Litenloppa
8/18/16, 10:27 AM
#13

Ja som sagt jag ammar innan han får flaskan. Ibland ammar han bara några få minuter och ibland 10 min. Men han äter alltid minst 180 ml ersättning efter oavsett hur mycket bröstmjölk han ätit. Min kropp släpper inte mjölk varken om man handmjölkar eller använder pump så vi kan tyvärr inte blanda i flaskan.

Annons:
Sarah
8/18/16, 10:28 AM
#14

Vi märkte skillnad direkt då vi bytte ersättning. Hon slutade vara en gasbalong bara ngn dag efter vi slutade med semper, sensitive gav vi bort då vi märkte hur jobbigt hon fick det med bajset och det blev bättre på några dagar.

Velinga1984
8/18/16, 10:34 AM
#15

#11 Vi ger rapsolja, och gjort så sedan första dagen vid behov.  Den äldsta ammades 2 veckor, men annars har alla mina 3 barn fått ersättning sedan födseln.  

Vår 5 månaders äter 265 ml färdig ersättning så jag tror inte att det är mängden mat som det beror på i ert fall.  Men som Sarah är inne på så kan det även bero på vilken sort dom äter.

fluffis
8/18/16, 10:35 AM
#16

#13 Ok, lurigt detta. Jag vet inte själv om jag velat byta ersättning eller om jag hade fortsatt lite till.

Litenloppa
8/18/16, 11:01 AM
#17

Okej. Kanske vi ska ta och prova babysemp då. För oss vuxna är det ju en sak, vi kan byta av varandra. Men lille sonen får ju aldrig sova mer än 2 timmar i sträck:(

Sarah
8/18/16, 11:05 AM
#18

Om jag inte missminner mig var det lite bättre för oss med semper på tetra, men det blev ju dyrare så vi bytte till pulver, då slutade semper funka. 

Det är en djungel…

OlgaMaria
8/18/16, 11:25 AM
#19

Det är inte så ovanligt att bebisar som är känsliga mot komjölk visar symptom då man introducerar mat, eller som i ditt fall ersättning. Många reagerar inte på mammas mjölk även om hon äter mjölkprodukter, men sen när det kommer i deras egen mat kan det bli problem. Det är ett alternativ, eller så skulle det fungera bättre med en annan sorts ersättning. Jag började äta LCHF när min dotter var sex månader. En oväntad biverkan var att jag fick mer mjölk! Hade kämpat hela tiden och ofta haft alldeles för lite mjölk till min dotter. Men när jag ändrade kost så försvann det problemet. Spelade heller inte så stor roll om dottern åt mer mat vissa dagar och ammade mer andra dagar, min mjölk verkade räcka till hela tiden. Eftersom du fortfarande ammar så pass mycket vill jag nämna detta tips. Ammade till 14 månader sen, och det var bara de första sex månaderna som det var kämpigt. Väldigt praktiskt att amma speciellt i vissa perioder om de blir sjuka t ex och tappar aptiten på vanlig mat, och om man är på semester och behöver lite smidig mat lättillgängligt, hehe. Sen vill jag också tipsa om Sempers magdroppar som är probiotika. Min son som hade mjölkallergi blev väldigt hjälpt av dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Litenloppa
8/18/16, 5:30 PM
#20

Blandade en tesked rapsolja i ersättningen han åt mitt på dagen. Vet inte hur mkt han fick i sig, den lägger sig ju på ytan och han åt inte all ersättning den här gången. .. Men han bajsade iaf ett par timmar senare även om det nog inte hade med oljan att göra så snart efter :D Men kom att tänka på.. Han har ju svårt att bajsa, tar i och kämpar men inget händer. Men när det väl kommer så är det ändå löst? Så varför är det så svårt för honom att få ut det?

Annons:
Pontiac57
8/18/16, 6:44 PM
#21

Vi gav semper först men det gav fruktansvärt mycke gaser trots att det endast va 1 mål om dagen så vi bytte till hipp. Det har funkat betydligt bättre för våran grabb men även med hipp har han haft svårt att bajsa och olja hjälpte inget. Vi fick rådet att ge lactulos morgon och kväll och det har gjort susen.

Litenloppa
8/18/16, 7:13 PM
#22

Har han bajsat löst trots att han haft svårt att få ut avföring? Jag var beredd på fastare avföring men han är lika lös som vanligt…

Pontiac57
8/19/16, 2:23 AM
#23

Njae eller ja först en hård "stoppklump" sen löst och ibland som lite hårdare mousse. Men anledningen till att jag reagerade och sedan frågade läkaren på ett återbesök på neonatalen va för att grabben fick kämpa ut bajset. Han tog i så han blev röd och man såg att det verkligen va jobbigt

[Thiah]
8/19/16, 5:56 AM
#24

#22 vid förstoppning är det vanligt att bajset är löst faktiskt. Det ligger så länge i tarmen att bakterierna bryter ner det. Därför är det lätt att misstro att det är förstoppning. När det gäller ersättning, ger ni pulver eller färdiga tetror? Ger ni pulver så sätt både olja + extra vatten i. Joel blev lätt hård i magen om det fanns ens lite, lite för mycket pulver gentemot vattenmängden. Vi började därför med tetror så fort han slutade äta alla mål ersättning.

Litenloppa
8/19/16, 10:49 AM
#25

Ja jag har tänkt att det ev kan vara förstoppningsdiarre. Men det är också normalt enligt BVC:/ Har kommit lite fastare avföring sent igår kväll och han har fått sova lite bättre inatt så vi hoppas väl att det är på väg att lugna sig nu… Ska prova att blanda ersättningen med lite mer vatten också. I och med att han ammas så mycket så är det ju knappast nån fara att han ska få för lite näring. Vi hade börjat med små små smakportioner men jag hoppade över det nu när han fick sånna magproblem. Ska man kanske börja igen för att kunna ge lite lösande "mat" så småningom? Och för att kanske lite snabbare kunna minska ersättningen och ge mat istället? Han är väldigt intresserad av vad vi gör när vi äter. Han har som sagt fått pyttesmå smakprov men då är han inte så jätteimponerad ^^ Av den kryddmåtts stora portionen han får är det väl kanske nån smula som han faktiskt sväljer, resten åker ut igen än så länge.

[Thiah]
8/19/16, 11:30 AM
#26

Bvc verkar iof tycka att allt är normalt vad det än gäller :(

Litenloppa
8/19/16, 11:37 AM
#27

Ja precis. Jag kan ta att matsmältningssystemet utvecklas mycket just nu men det ska ändå inte vara meningen att en liten bebis inte ska få mer än ett par timmars sömn i sträck nattetid för att det gör så himla ont.

Annons:
[Thiah]
8/19/16, 11:38 AM
#28

Det tycker inte jag heller. Joel hade aldrig sådana där problem(uppväxt på nån) så jag förstår inte hur det kan klassas som helt normalt. :/

LoAEmma
8/22/16, 5:48 PM
#29

Hipp funkar jättebra för oss, känns också extra bra att det är ekologiskt såklart.
Ja blanda lite mer vatten i men kanske inte mer än 5-10 ml så det inte blir för blaskigt. Och fortsätt med olja om det verkar hjälpa, annars måste ju en bvc-läkare kunna skriva ut laktulos?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Litenloppa
8/31/16, 9:04 AM
#30

Det har blivit bättre med magen här. Han vaknar inte längre skrikande och kan bajsa utan hjälp. Kör ännu på Nan Sensitive, det var det enda dom hade i affären den kvällen jag skulle handla så det fick bli det igen då den andra burken var helt slut. Men han vaknar ännu varje-varannan timme och är klart besvärad även om han inte skriker. Och det är bara snutt på tutten som får honom att somna om. Jag är helt slut efter att inte ha sovit mer än 2 timmar i sträck på över 2 månader… Hur länge ska man acceptera att det är såhär? Bvc envisas med att det är normalt och att pappan ska ta några nätter så jag får sova. Men sonen somnar som sagt bara om ifall han får bröstet och dr har ju inte pappa mycket att erbjuda…

Sindri
8/31/16, 9:16 AM
#31

Man tror man inte skall klara det, men det gör man. Ett av mina åt varannan timme dygnet runt i sex månader. Hade visserligen inte ont, men skrek förskräckligt varje gång hon vaknade. Trodde jag skulle bli tokig, var som en zombie och hade två till att ta hand om, mannen jobbade jämt.

Men som sagt, plötsligt en dag är det över och både hon och jag (hoppas jag😉 ) är helt normala idag.

Det jag önskar idag är att jag inte blivit så stressad av situationen, lätt att tänka, men svårt när man är mitt inne i det. BVC är inte till mycket stöd och tröst, men kanske du har någon vän eller släkting med erfarenhet som kan stötta och lugna dig.

Upp till toppen
Annons: