Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 460 ggr
lkmf
2016-08-16 11:58

Kan matvägran bero på saknad?

Jag har en kille på snaer 8 månader som dom senaste dagarna krongla med maten. Frukostgröten går ner utan problem lika så men när han ska äta lunch och kvällsmat är det krongel. Han brusar annars älska i stort sett all mat. Saken är den att min sambo är borta på utbildning just nu och funderar på om det kan vara saknaden avhonom som gör att han krongla.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Sarah
2016-08-16 12:43
#1

Min begränsade erfarenhet av maten är att det går i vågor. När tänder är på g är mat inte så spännande osv.

Sindri
2016-08-18 08:47
#2

Jag vet att "alla" säger att det är så viktigt med rutiner och fasta tider, men jag skulle strunta i det om jag hade ett barn som krånglade med maten.
Är du orolig för att han inte skall få i sig tillräckligt vid måltider så se till att han petar i sig lite då  och då istället. Är han överhuvudtaget nyfiken på mat och vad du gör i köket? I så fall kanske han kan få en smakbit ibland. En ostbit, en äppelbit, en liten köttbulle, lite rivna morötter etc.

Annars tror jag på att barn ser till att få i sig det de behöver - om än inte på det sätt och vid den tid vi tänkt. Annat är det om du märker att han blir annorlunda i humöret och verkar trött.

lkmf
2016-08-18 11:04
#3

Han är nyfiken på mat och vill gärna ha det jag äter på och äter sin gröt och fruktpure på förmidagen i vanliga fall brukar det inte vara några problem alls med maten. Han har inte blivit tröttare eller gegare än vanlig utan är som vanlig i humöret och så. Det värkar inte som det är aptiten i sig som är problemet heller har fått gröt två kvällar nu bara för att han ska få i sig nått och den äter han upp utan problam.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Upp till toppen
Annons: