Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2739 ggr
Iskall
2016-08-15 12:14

Straffa sina barn

När "straffar" ni era barn?

Och hur ser straffet ut?

Anser ni att det är rätt att straffa barnet?

Funkar straffet på era barn?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
_Fisken
2016-08-15 12:57
#1

Vi "utvisade" ungarna. De fick sitta på en stol i hallen 5-10 min…
Anledningarna var olika. Lyder inte tillsägelser. Slåss. 
Jag kan tycka att det  är rätt att på nåt sätt än verbalt tala om för barnet att de gjort fel.  Sen ska man belöna också upp till en viss grad. Lite svår balansgång med belöningarna. 

Felet VI gjorde som föräldrar var att skämma bort dem…det märks nu. Aj aj.

Velinga1984
2016-08-15 14:02
#2

Vi kör sällan med straff, och då ska man ha gjort eller sagt något riktigt dumt. Värsta straffet som kan hända äldsta sonen just nu är när vi tar hans mobil eller dator. Mellanpojken "kärleksbiter" mig nån gång i månaden när han blir riktigt glad och då är hans värsta straff att han får gå iväg till ett annat rum utan mig en stund. 

Däremot kör vi mycket med belöning, tex äldsta sonen får spela dator när han städat sitt rum, gjort läxor och allt annat han tycker är tråkigt.  Mellanpojken får beröm när han hjälper till.

Jag tror inte på straff mer än vid extremfall, dessa time-outs osv är inget jag sysslar med. Men ja, de få straffen som barnen får (snart 3 och 12 år) hjälper eftersom de inträffar sällan vilket gör det mer allvarligt.  För MINA barn har det fungerat, min blivande tolvåring är ett lysande exempel eftersom han är aldrig verbalt elak eller slåss.  Fula och fräcka ord använder han sig inte av heller, trots att jag brukar tjuvlyssna när han umgås med kompisar.

Iskall
2016-08-15 14:54
#3

Vet en som tycker att det är okej att ta i örat om barnet inte lyssnar, vad tycker ni om det?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

immobilized
2016-08-15 15:00
#4

#3
Absolut inte!
Min sambos pappa tog tag i hans öra då han var barn. Än idag mår sambon dåligt över detta.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Ria74
2016-08-15 16:14
#5

Vi straffar ytterst sällan. Det enda straff vi tillämpar är att vi avbryter leken om hon börjar slåss eller kasta saker. Likaså om vi är i affören och hon skriker, kastar sig på golvet eller liknande. Då går vi helt enkelt ut och avbryter handlingen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jackiejohn
2016-08-15 18:07
#6

Straff och straff, jag tror definitivt på tillrättavisning sen vad jag kallar tillrättavisning kanske någon annan kallar straff? Nu är min dotter såpass liten än (snart 2år) men om hon slåss vid lek eller helt oprovocerat slår till någon får hon en tillrättavisning och lyssnar hon inte så tar vi ifrån henne leksaken eller tar ett lätt tag i hennes arm eller dyl och säger nej att så gör man inte. Inget som gör ont eller skadar henne sen att hon skriker och fäktar när nåt går emot henne betyder inte att hon far illa. Ju äldre hon blir ju högre krav kommer ställas på att hon uppför sig och gör sina läxor etc gör hon inte detta upprepat så är det klart att det blir konsekvenser men aldrig något som skulle skada henne. Att lära sig hyfs och respekt är för mig en självklarhet.

Annons:
[Thiah]
2016-08-15 20:38
#7

Jag avbryter också, alternativt skickar bort Joel en stund. T.ex. om han bråkar i soffan så får han inte vara i soffan på en stund. Kastar han någon sak och blir hysterisk för att jag inte gör som han vill så tar jag saken och väntar ut honom/ skickar bort hoblm( då oftast till samma utrymme som hans far är i). Vid 2 tillfällen har han fått gå in på sitt rum och skrika av sig i någon minut. Fysisk bestraffning tror jag absolut inte på. Tror mera det stjälper i långa loppet.

Iskall
2016-08-16 15:44
#8

Hur gör man när den ena föräldern anser att det är rätt att "straffa" barnet genom att tag i örat?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

OlgaMaria
2016-08-16 17:49
#9

Alltså, man får väl prata, prata och prata om det. Personer som bestraffar fysiskt är ofta uppfostrade med det och även om de till viss del kan tycka det är fel så kan de samtidigt tycka det är befogat och nödvändigt att ha med fysisk bestraffning i uppfostran. Kan vara svårt att ändra beteende tyvärr. Samtidigt svårt att få bra hjälp eftersom det är olagligt att göra så, så svårt att prata om det ordentligt. Men om det är någon man ska prata med är det ju sin partner. Men en bra anledning att sluta är ju att man kan bli anmäld till socialen/polisen om någon ser en göra så.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Iskall
2016-08-16 18:16
#10

Vad ska man göra när föräldern inte lyssnar när man försöker att prata förstånd med den.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Sarah
2016-08-17 10:06
#11

#10 Om ens partner använder sig av fysisk bestraffning skulle jag överväg att lämna och ansöka om egen vårdnad. Jag vill inte att mitt barn ska behöva utstå sådant. Går det inte prata med partnern så visar det ju dessutom att relationen och kommunikationen är ganska dåligt, är det verkligen ngt att behålla då?

Sarah
2016-08-17 10:11
#12

Det är ju skillnad på straff och konsekvens. Slåss och biter ett barn så blir ju en konsekvens att andra inte vill leka med det, så jag ser inte att sluta leka som ett straff om barnet blir hårdhänt. Ett straff ser jag mer som ngt som inte ger eftertänksamhet som påföljd, alltså ngt väldigt okonstruktivt.

Iskall
2016-08-17 13:54
#13

Vad skulle ni göra ifall ni såg någon straffa barnet genom att ta det i örat?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
Sarah
2016-08-17 15:19
#14

Bli chockad, förmodligen skrika på dem osv. Anklaga för barnmisshandel. Finns ju grader, men om man gör saker för att det ska göra fysiskt ont som straff då hade jag övervägt polisanmälan.

Ria74
2016-08-17 18:28
#15

#13 Jag hade nog utropat: "Men vad gör du!?"

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Devya]
2016-08-18 07:39
#16

Jag har inga barn men då jag jobbade med barn (6-9 års åldern) så var det otroligt viktigt att prata med dem och få dem att förstå vad de hade gjort fel.

Om de var riktigt upp i varv så kunde jag ha dem att sitta stilla först (utvisning) och sen då de hade lugnat ner sig så tog man ett ordentlig samtal med dem.  Jag skulle använda samma taktik med egna barn.

JossanH
2016-08-18 13:09
#17

Straff är ju ett högst okonstruktivt sätt att försöka uppfostra/kommunicera med någon. Straffar ni era sambos och vänner när dom "gör fel"?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kerstinfalk
2016-08-24 09:17
#18

#13 Jag tycker att du skall göra en polisanmälan. Hos polisen kan man dessutom be om hjälp med att få öronnyparen att sluta. Det finns stöd att få för föräldrar som uppfostrar sina barn med våld. Prata även med bvc och så.

fackdack
2016-08-27 01:41
#19

Min dotter är absolut inte gammal alls hon fyller 3 i mars. Vet ens inte om jag straffar henne men jag tycker det eller hon straffar sig själv tror jag:/ varje gång jag säger nej så lugnar hon inte utan bara skrattar som tex när hon har klättrat upp på bordet eller hoppar i soffan jag säger nej gå ner /sitt ner ca 5 t 10 gånger sen så säger jag mamma räknar till 3 oftast hinner jag bara komma t två innan hon har gjort som jag vill om inte så bär jag upp henne och tar ner henne på golvet eller sätter henne i soffan. Då blir hon ledsen och springer och sätter sig i ett hörn :/ har försökt att prata med henne när hon sitter där men nä hon vill vara själv så låter henne vara tills hon ropar på mig :) kanske inte jag som straffar henne ?

teezan
2016-08-29 20:11
#20

#1 skulle vara intressant om du ville utveckla på vilket sätt ni skämde bort era barn och hur det märks nu. Så man inte gör samma "misstag" ;) hehe nä, men jag blev bara nyfiken, Kan tänka mig att det inte är så lätt alltid.

Annons:
fackdack
2016-08-29 23:44
#21

Ne Nypa i örat slå barn det tycker jag inte är ok alls vart slagen som liten av min far och jag vet hur det har dragit på psyket hela tiden och det är fortfarande . Våld löser inget det blir bara värre :/

Em_
2016-09-02 00:42
#22

#13 Tagit personen i örat. När hen protesterar hänvisar man  till att man har hört att det är ett lämpligt sätt att få familjemedlemmar att lyssna 😃😈


Upp till toppen
Annons: