Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1056 ggr
Zelmabus
2016-08-07 14:04

Börja prata

Ni med barn som har börjat prata, hur gamla var de när de sa första ordet (som gick att höra vad de sa) och vad var det för ord? :-)

Annons:
soundtrack
2016-08-07 16:27
#1

Första orden var tack och mamma. Hon var runt 9-10 mån kanske (man glömmer så fort..).

CelsiusT
2016-08-07 18:08
#2

Ja vad fort man glömmer. Han började ju med ma ma ma liknande ljud tidigt, härmade mg redan som 5 mån gammal. Men första riktiga hela ord jag hört är fisk som kom nånstans runt året. Sen har det varit mkt bäbisprat. Vid 18-20 mån nånting började han säga pappa o mamma som riktiga ord. Nu blir han 2 år nästa vecka och säger bara mamma pappa där och härmar häst och ko (gnäggar när han vill säga häst och muar när han vill säga ko). Annars säger han inga riktiga ord än.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pontiac57
2016-08-08 00:27
#3

Vid 5,5 månad sa han mamma klart och tydligt första gången :D

teezan
2016-08-08 20:12
#4

Jag vet inte vad jag ska räkna som prat, tycker det är svårt. Hej sa hon vid 5-6 månader men kändes mer som ett ljud hon lärt sig, samma sak med mamma nån månad senare. Vid 8-9 månader däremot började hon med "titta" och peka samtidigt, så det känns som att det "gills" mer ;) för övrigt säger hon numera, vid 10,5 månad, titta till allt, haha!

fackdack
2016-08-27 01:52
#5

Min dotter var la ca 5 lr 6 månader då hon sa mamma någon månad senare bytte hon t pappa några månader där efter sa hon både mamma och pappa nu är hon 2 år och "förstår" 3 språk och typ 1 till haha och hon kan säga Pristina eller hon säger Nina på spanska och pool. Mamma, pappa, mormor gå på tyska namn på familje medlemmar hon sjunger med finger låten och några ramsor halt hon kan inte uttala orden riktigt rent men de flesta förstår henne och cola kan hon säga haha sen härmar hon djuren hon vill säga utan papegoja det säger hon dock till alla fåglar och måne kan hon med men annars gör hon sig till med ljud så vi förstår vad hon menar och när hon e hungrig säger hon namnam haha hon kann allt ganska mycket kan få inte skriva här allt haha xD men hennes stora syster sa som kummde prata rent redan vid 3 års ålder men hon pratar bara svenska så dröjer nog lite innan Lara kan prata rent rent och vet vilka ord som är svenska engelska och tyska ;)

Upp till toppen
Annons: