Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 947 ggr
fackdack
2016-08-06 16:56

Pott toalett träna

Hej jag har nu en 2 år och 5 månaders dotter hon har nu börjat gå på toa sen ca 3 månader tbx . Problemet är att jag är gravid 4 dagar över förlossningar och är otroligt trött. Så tar på henne blöja eftersom jag måste alltid ha ett öga. Och med hennes pappa går hon inte på toa med utan då kissar hon hellre på sig. Men nu t sak . När började ni pottträna toalett träna era barn hur lång tid tog det för era? Och en till sak jag har 5 olika potter. Och hon vägrar att sitta på potta. Jag menar hade underlättat lite om hon satt på potta då hon inte kommer upp själv på toan . Kanske hon hade gått oftare då ?

Annons:
Maria
2016-08-06 17:16
#1

När vår son var liten så fanns en sådan där sits man satte på toastolen som gjorde den mindre och passade en barnrumpa😉 Han tyckte det var spännande att få sitta på riktiga toaletten och det funkade hur bra som helst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2016-08-06 17:59
#2

Joel har tränat i ett år och är snart helt torr. Han fyllde 2 i april. Vi har både potta och sådan toastol som #1 pratar om.

fackdack
2016-08-06 18:13
#3

Jo den toa stolen har jag med :) har en för varje toa :)

Maria
2016-08-06 18:18
#4

En annan sak jag har funderat på är dagens blöjor som är så fina, bekväma och tunna.

När vår son var liten så fanns det inte så stort utbud och vi hade dåligt med pengar och köpte den billigaste varianten men snibb på rulle som man hade till och knöt i sidorna.

Efter en kiss så blev blöjan som en hård hängande "falukorv" mellan benen och säkerligen väldigt obekvämt och jag har funderat på om han blev torr så fort för att det var så äckligt med en använd blöja?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2016-08-06 18:25
#5

#4 kan nog vara en orsak jo. Vi har med flit slutat ha blöja under dagsvilan för att han ska lära sig märka. Visst kissar han på sig emellanåt men han har också fått en känsla för att inte vilja kissa på sig ( vi skäller självklart aldrig på honom när han kissar på sig i sängen.!)

CelsiusT
2016-08-07 18:02
#6

#2 har Joel gått helt utan blöja under den tiden då? Eller har an haft blöja ibland? Vi erbjöd potta en del när A var halvåret och han blev snabbt torr och började säga till om pottan. Sen började han gå och vi hade semester och skulle utomlands. Vi bytte till engångsblöjor (från tidigare tyg) och rätt som det var hade han lärt sig att både kissa o bajsa i blöjan igen. Nu är han snart två och säger ibland till om kiss och kissar på pottan när vi är hemma. Ibland säger han till när han bajsat och vill sen bajsa en liten klick till på pottan. Men det är liksom inte ens en gång om dagen han använder pottan. Han uppfyller alla kriterier för att pottränas enligt boken "potträning" utom att han inte pratar. Han använder en del tecken så han skulle teoretiskt sett absolut kunna säga till (han säger ju till om hunger, törst, och massa annat) bara det att han inte säger till om kiss riktigt. Kanske för att vi tappat hela potträningen totalt. Jag försökte lite i våras men jag orkade inte fullfölja även om det gick rätt bra. Men jag blir så trött pga mitt hälsotillstånd och då ger jag upp och sätter på en engångsblöja och då är vi tillbaka på ruta ett igen. Han blir två år nästa vecka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
2016-08-07 18:18
#7

Joel går egentligen alltid utan blöja hemma och har gjort en längre tid. Nuförtiden har han egentligen bara blöja på natten.

CelsiusT
2016-08-07 18:25
#8

#7 hade ni blöja när ni var iväg i början? Hur mk olyckor har ni haft? Jag tycker det är svårt att veta vad som är normalt/acceptabelt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
2016-08-07 18:44
#9

#8 jo vi hade blöjor ibörjan när vi var iväg men han var oftast torr. Efter det hade vi så kallat kisskydd i t.ex. bilbarnstolen. Emellanåt har vi inte en enda olycka och ibland har vi flera per dag. Vi har medvetet låtit bli att ha blöja vid dagssömnen så där blir det en del tvätt. Men han är så svettig och får nippor av blöjan så jag tvättar hellre hans lakan

JeFo
2016-08-07 19:24
#10

Holly blev torr i januari efter ett läkarbesök. Hon hade haft blöja fram tills dess och skulle lämna urinprov. Vi testade och det gick direkt. Så vi körde på utan. Hon har kissat på sig ca 5 ggr och sen blev hon helt blöjfri. Nätterna var alltid blöjan torr så det var ingen konst och sluta där heller. Jag satte på henne blöja när vi åkte till stan el så men snart glömde jag bort det också. Hon vägrade potta ibland och ville bara ha toalett ett tag och så tvärtom. Körde på det hon ville. Hon blev 2 i april och blöjfri i januari innan.

JossanH
2016-08-07 21:19
#11

Började rutinpotta yngsta vid ca 6-7 mån ålder så varje morgon och kväll kissade hon på pottan. När hon var drygt 1 år ville hon helst bajsa på pottan och det blev mindre och mindre i blöjan. Några veckor innan 2 års ålder slutade vi med blöja på dagtid. Hände några olyckor första veckan och det kan fortfarande hända men är väldigt sällan. Sedan hon var 2 år och en vecka har hon varit blöjfri även nattetid. En gång har hon kissat lite i sängen. Krånglar hon mycket kan det vara tecken på kissnödig så då sätter jag henne på pottan men ofta sover hon hela natten utan kiss. Första blev torr dagtid strax efter 2 år och nattetid vid 3 år. Henne rutinpottade vi inte riktigt lika flitigt. Hon ville gärna bajsa i blöjan ett tag efter hon blev torr dagtid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
2016-08-07 21:20
#12

Grejen är också att dom dagar vi haft helt blöjfritt så håller han bajs inne tills han inte kan längre. Då går han undan och bajsar ändå…på golvet nånstans. Han vill aöltid vara ifred o bajsa. Han har väldigt stor integritet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niini
2016-08-10 17:32
#13

Började när han var drygt 2 1/2, tog väl en vecka eller två med nån enstaka olycka o sen var han torr. Nattblöjan lämnade vi bort natten efter att han fyllde tre. Före det ville han inte själv, även om han nog hade klarat det 😊

Annons:
OlgaMaria
2016-08-10 17:49
#14

Kan verkligen rekommendera belöningar i form av t ex guldstjärnor. Jag köpte klistermärken med guldstjärnor och glitterstjärnor och ritade kiss och bajs i en varsin kolumn på ett A4-papper och satte upp på toaletten. Varje gång han kissade fick han en guldstjärna och för varje bajsning en glitterstjärna. Man kan ha en tredje variant av klistermärke för att man försökt. Perfekt att ge en guldstjärna för varje sittning om de inte ens vill sitta. Detta gjorde susen för oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: