Annons:
Etikett10-amning
Läst 1347 ggr
SoeN
8/4/16, 10:01 AM

Amning/bröstmjölk i sängen

Det är väl ett lyxproblem egentligen (förutom att jag vaknade av att sonen låg med huvudet i en pöl med bröstmjölk inatt, är det farligt, orolig att han ska bli förkyld nu?), men hur ska jag undvika att det läcker överallt? Jag liggammar och det funkar fint, men det blir blött överallt hur jag än gör (från det andra bröstet som inte ammas). Har både sovit med linne, amningsbh, handduk osv, men det blir blött ändå. Hur gör ni andra?

Annons:
[Belliszz]
8/4/16, 10:30 AM
#1

Dotter älskade att amma på höger bröst. men jag fick byta plats i sängen men maken så hon amma på vänster med. Och då slutade de

Myrra
8/4/16, 10:30 AM
#2

Det finns inlägg till Bh som håller torrt både engångs och tvättbara.

CelsiusT
8/4/16, 10:53 AM
#3

När du ammar på ett bröst så tryck med ett finger rakt in på den andra bröstvårtan som en ringklocka så slutar den läcka. trycket på bröstvårtan gör att utdrivningen stoppar. Med tiden kan brösten lära sig att bara dra igång utdrivning på det bröst som ammas på. Så är du intensiv med ringklocka-tricket så slutar det snart läcka helt ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
8/4/16, 10:53 AM
#4

När du ammar på ett bröst så tryck med ett finger rakt in på den andra bröstvårtan som en ringklocka så slutar den läcka. trycket på bröstvårtan gör att utdrivningen stoppar. Med tiden kan brösten lära sig att bara dra igång utdrivning på det bröst som ammas på. Så är du intensiv med ringklocka-tricket så slutar det snart läcka helt ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

SoeN
8/4/16, 11:00 AM
#5

De inläggen har jag haft också men de blir genomsura direkt. Jag vill inte få stopp på produktionen utan tänker mer om någon kommit på ett smart sätt :)

SoeN
8/4/16, 11:02 AM
#6

#4, Men läckningen, har inte det med produktionen att göra? Det är samma om det gått en stund mellan amningarna, då läcker båda brösten. Jag känner direkt om det gått en stund för "länge" (ammar med 1-2 tim mellanrum på dagarna).

Annons:
Kerstinfalk
8/4/16, 11:06 AM
#7

Jag har samma problem. Jag har sånna där uppsamlingskoppar från medela i bh.
Sedan så har jag även lagt tygblöjor i sängen som jag vikt fyrdubbelt för att kunna byta lätt. De suger upp mjölken bra.

Kerstinfalk
8/4/16, 11:07 AM
#8

Stort läckage från andra bröstet under pågående Amning kan vara tecken på överproduktion.  Du kan läsa allt om mycket mjölk på amningshjälpens hemsida.

SoeN
8/4/16, 11:14 AM
#9

#7,8 Ja alltså det sprutar inte men det kommer helt klart en hel del ur andra bröstet, jag känner liksom hur det "sam-ammar" då det sticker till i båda och det rinner till, en stund efter han sugit tag. Kan man ligga ner med dessa uppsamlingskoppar (hade det med tidigare barn fast dagtid, dock svårt när man är iväg)? Jag lägger handduk under mig men det är sådär att vakna blöt, haha.

Kerstinfalk
8/4/16, 11:38 AM
#10

Jag har de när jag sover. en tajt bh behövs. Eller så har jag tejpat fast. ser ut som ett rymdskepp då. ^^

SoeN
8/4/16, 11:46 AM
#11

Haha, ja kanske får testa :)

CelsiusT
8/4/16, 1:59 PM
#12

#6 det kan ha med överproduktion att göra. Men det är inte så att produktionen stoppas för att man stoppar utdrivningen. Så det är ingen fara att lära brösten detta oavsett om det handlar om överproduktion eller inte. Detta är ett allmänt vedertaget knep och du kan läsa om det på amningshjälpens hemsida. Det är väldigt bökigt att hålla på med uppsamlingskopp osv, jag höll på med sånt länge innan jag fick reda på ringklocke-knepet. Mu har jag ammat i 2 år och det är så skönt att inte behöva inlägg ens längre. sen är det alltid lite så att det läcker i början innan produktionen ställt in sig. Men du hjälper läckaget på traven genom att trycka på bröstet likt en ringklocka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kerstinfalk
8/4/16, 2:16 PM
#13

Har du prövat med ullinlägg och engångsskydd eller bomullskydd bakom ullen förresten? Det fungerar också för mig.

Annons:
SoeN
8/4/16, 3:01 PM
#14

#12, Men vad bra! Det ska jag verkligen testa :) Tack!

SoeN
8/4/16, 3:02 PM
#15

#13, Jag har haft engångsskydd men de blir så blöta.

[TanatosNyx]
8/4/16, 7:04 PM
#16

… Från hon som skänkte ca 100L mjölk till neo på två månader + helammade sin egen… klipp tejpremsorna av bebisblöjor och lägg i en rejäl amningsbh nattetid… en blöja runt varje bröst. Gärna ett stadigt linne utanpå för att hålla på plats.

Jag pumpade även ur ena bröstet innan jag la mig, så matade jag på det fulla några gånger, sen skiftade jag på morgonkvisten. Nåja jag fick ju halvtömma det fulla också, men så hade jag ju mjölk för ett helt kompani också trots blockamning.

SoeN
8/5/16, 4:01 PM
#17

#16, Haha ja det låter som om du hade en del ;) Här hinner de aldrig bli sprängfyllda då han ammar så ofta, men de samläcker som sagt :)

Upp till toppen
Annons: