Annons:
Etikett19-utflykter-resmål
Läst 2381 ggr
[Tibonnanj]
7/29/16, 3:14 PM

Få bidrag för att åka på semester?

I morse pratades det på nyheterna om att barnfamiljer kan få ett speciellt bidrag/ekonomiskt stöd för att ha råd att resa utomlands. De sa att familjerna behöver få ta semester. De intervjuade också en liten flicka som berättade att hennes familj hyrde stuga och spelade musik och dansade eller åkte på utflykt till skogen. Hon va en som va i behov av detta bidrag för att hennes familj inte hade råd att åka utomlands på semester.

Jag vet inte hur jag ställer mig till det här. Är det en mänsklig rättighet att få åka utomlands på semester? Vist har man hört om att det är synd om barn som inte kan berätta om alla spännande platser de varit på under loven. Men behöver det betyda att de lider för det?

Jag tycker det låter konstigt. När jag va liten reste vi till Grekland men den resan är bara förknippad med att vuxna dricker och inte direkt ett trevligt barndomsminne. Vi hyrde även stugor i bla Strömstad och Gotland och dessa resor va mycket trevligare. När min mamma va liten hade de inte mycket pengar. På deras semestrar hyrde de en bil och åkte och tältade eller bara åkte på bilturer genom Sverige och dessa turer är bland de bästa minnena hon har av sin barndom.

Min sambo och jag vill ta med barnet/barnen till disney world när de har blivit tillräckligt stora och jag vill till London och Kina innan jag dör. Men utöver detta så har vi aldrig känt behovet av att resa med familjen bara för att. Vi hyr hellre en stuga nära havet i en vecka, tältar en helg, besöker släkt och familj eller åker på dagsutflykter runt om i landet.

Är det verkligen nödvändigt att ge bidrag till en barnfamilj för att de ska få åka utomlands? Jag kan förstå att man gärna vill åka utomlands men det är mycket man vill som inte går. Får barnfamiljer bidrag för utlandssemester borde det väl finnas bidrag för att köpa ett husdjur, bil, lägenhet, hus eller andra saker som man ibland måste avstå på grund av ekonomin.

Är jag helt fel ute? Har ni en annan syn på det hela?

Annons:
micki83
7/29/16, 3:18 PM
#1

Vi brukade bila runt i Sverige och Finland när jag var liten. En gång var vi uppe vid Treriksröset och över i Norge, och en gång åkte vi ner till Danmark. En lyxig gång beslöt mina föräldrar att vi skulle flyga mellan Finland och Sverige..  men förutom det hade jag aldrig satt min fot på ett plan innan vuxen ålder. Jag gillade bilsemestrarna med familjen.

Intehärutandär
7/29/16, 3:37 PM
#2

Nej man måste inte åka utomlands. Men det finns en massa kulturellt att se, fast åker man till ett hotell med en strand bara och håller sig där - så kan man lika gärna vara hemma i Sverige. För vi har också vackra badstränder och varmt väder.

Vi har berikats med ett avlångt land - och det tycker jag alla barn ska få chansen att se med sina familjer. 

Som ensamstående och långtidssjukskriven, så har min son inte fått chansen att se sitt land tyvärr. Det är en sorg, men mest trist är det då man går en hel sommar och inte har råd att åka utanför kommungränsen ens - och badvattnet är minst 1 mil bort. Men det är först och främst den sorg jag själv som förälder bär. Mitt barn är helnöjd med mamma och att cykla till olika saker i stan och bara glo.

Det är ju först då de kommer tillbaka till skolan och tvingas till den där eländiga "Min sommar" som de kan jämföra och må dåligt. Tack och lov har flera skolor slutat med dem. 

Socialen betalar ut en "sommarpeng" ibland. Vi fick 2 tillfällen över 10 år. Man behöver inte få försörjningsstöd för det, men man får inte söka varje år. Vi fick åka 30 min bort till ett lekland då. Saken är dock den att ofta betalar de bara biljetter inte resan dit eller lite matsäck så då spelar det ingen roll om biljetten var gratis.

Så ja - kultur bör barnen ha, speciellt i dessa tiden då de får hjärnsmält som min son säger - då de bara glor in i skärmar hela tiden och inte vet något om det verkliga livet .

Sundaychild
7/29/16, 4:00 PM
#3

Vet inte hur dessa bidrag finansieras, om det är någon välgörare som tycker att den vill sponsra barnfamiljer är det väl ok. Men om det är skattemedel som används till detta så anser jag att det är rent åt h….. Nej, det är ingen mänsklig rättighet att få åka utomlands.

När jag var liten spenderade jag somrarna på vår sommarstuga, och några gånger på skid- eller bilsemester i Finland och Sverige. Och inte har det gått någon större nöd på mig.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

JossanH
7/29/16, 4:55 PM
#4

Mycket bättre att lägga pengarna så som de gjort här nu i sommar och anordnar en gratis familjedag i kommunen där barnen kan rida ponnyridning, hoppa hoppborg, åka trampbilar, få Festis, korv och glass och allt är gratis. Både vår lilla kommun och grannkommunen ha satsat på det nu i sommar och jag tycker det var en väldigt fin gest. Många asylsökande som har det extremt fattigt får en chans att vara med. Det borde gjorts lite mer reklam om det, men det var många som kom på båda ställena!

Sajtvärd på Iller.ifokus

LoAEmma
7/29/16, 5:53 PM
#5

Kan det verkligen stämma att det ges bidrag till detta?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Tibonnanj]
7/29/16, 6:49 PM
#6

Nu minns jag inte vart bidraget/stödet kom ifrån men har för mig att de sa stadsmissionen men när jag googlar så hittar jag inget om det. Men ja det va bidrag eller att pengar skulle skänkas till barnfamiljer som inte har råd med semester. Att det handlade om just utlandssemester va väl min egen uteslutning eftersom flickan som de intervjuade berättade om vad hon brukade göra med sin familj på sommaren, vilket jag tyckte lät som en trevlig semester i Sverige.

Annons:
[postmortum91]
7/30/16, 7:36 AM
#7

Det är så fruktansvärt synd om de svenska barnen. Har inte råd att åka utomlands, helt hjärtskärande. Barnen i Sverige har det riktigt tufft alltså.

typjessica
7/30/16, 8:48 PM
#8

Är det en organisation som samlar in pengar och skänker bidrag tycker jag det är toppen! Då är det helt fantastiskt att barnfamiljer med mindre tillgångar kan få lite guldkant. Jag och en vän har i tre år samlat ihop pengar som används till julklappar i vår kommun nu i tre år (fjärde året i år) den lyckan att se föräldrar som är lättade över att kunna ge en fin julklapp är fantastiskt, må vara onödigt och kanske i te en rättighet men ökar livskvaliteten med stormsteg.

OlgaMaria
7/31/16, 5:47 PM
#9

Ja det låter som någon privat fond eller liknande. De kan dela ut pengar till personer som uppfyller vissa kriterier de själva valt. Det är inte många som kan ta del av sådana pengar, men jättebra att det finns olika slags fonder tycker jag för de brukar kunna fånga upp olika grupper med behov.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

immobilized
8/16/16, 1:14 PM
#10

Vad jag vet finns x antal fonder att söka för ex barnfamiljen som inte har råd att göra något under sommaren. Dock har jag aldrig hört att det handlar om utlandsresor utan snarare någon enstaka tusenlapp per barn för att kunna åka på ex Liseberg eller någon djurpark.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

fackdack
8/16/16, 4:51 PM
#11

Jag rycker på sätt och vis att du har rätt. Man kan prioritera viktigare saker så som hus osv. Men när jag var liten var det tur för mig om vi kunde åka till Liseberg och hälsa på mormor i Göteborg på sommaren. Annars var vi max 200 km iväg från vårat hus hos släkt. Mer än det gjorde vi typ inte. Kommer i håg att min bästa vän tog med mig t Skåne och set tyckte jag var jätte jätte spännande . Förta gången jag satte min fot i ett flygplan var jag 15 få flög vi t spanien och det var dom en dröm för mig. Min syster fyllde nu 19 och har aldrig varit utan för Sverige vilket jag tycker e jätte synd. Hon har bara varit i Småland trakterna och någon en stakar gång i Göteborg. Jag tycker medan barnavdelningen e små behöver man inte åka utomlands men inte heller när dem e större. Eller jag menar det är ju en väldigt suverän upplevelse för dem och något dem inte glömmer heller. Men håller med dig. Jag skulle hellre köpa ett hus eller bil osv. Än att åka utomlands :)

Sundaychild
8/16/16, 9:20 PM
#12

Jag var 18 när jag första gången steg in i ett flygplan. Somrarna spenderade jag på vårt sommarställe, oftast tillsammans med min farmor när mina föräldrar jobbade, och med dem under semestern. Jag tror inte jag har lidit någon större skada av det.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

MikaelaS_
8/16/16, 11:05 PM
#13

Jag är 25 och har aldrig flugit 🤔
Dock bilat en del i Europa, vilket har varit jättekul och intressant men att det skulle vara någon sorts rättighet har jag svårt att se. 

Tummen upp dock om det är en privat organisation, men om det är skattemedel.. nä. 

Tycker det Jossan nämner låter vettigare, då kan ju många ta del av skojigheterna istället :)

Annons:
Iskall
8/18/16, 12:05 PM
#14

Visst är tanken god att ge behövande familjer ekonomisk hjälp. Men att lägga dessa pengar på en utlandssemester som oftast kostar flera tusen tycker jag är fel. Varför inte lägga dessa pengar på en resa inom Sverige? Det finns ju så mycket att se här i Sverige som tex många olika nöjesparker som tex Skansen, Gröna Lund, Lisseberg och Furviksparken. En sådan resa kan var minst lika rolig för barnet som en utomlandsresa.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

immobilized
8/18/16, 1:31 PM
#15

Agree #14 !
Jag var utomlands första gången ''på riktigt'' som vuxen. Mina föräldrar hade det knapert så vi åkte mest iväg till släkt o vänner. Ibland lånade vi en husvagn och ibland besökte vi någon djurpark. Det var riktigt dyrt för mina föräldrars stackars plånböcker och dom offrade mycket för oss barn.

Men inte har jag sörjt för det. Tvärtom så är jag väldigt tacksam för allt och jag vet värdet av att tillbringa tid med sina nära o kära. Det gör jag gärna i ett gammalt tält på åkern en regnig dag.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Åsa S
8/18/16, 2:53 PM
#16

Nej det är ju ingen rättighet att få åka utomlands så inga skattepengar ska gå till sånt. Däremot kan privata initiativ och kyrkor syssla med att hjälpa "fattiga" med semester. Jag har inget emot att delar av min kyrkoskatt som jag betalar till svenska kyrkan kan gå till ensamstående föräldrars semester. Min syster är ensamstående med 2 barn och är med i en sån grupp hos kyrkan dit de kan gå en kväll i veckan barnen där får gratis mat, föräldrarna betalar låg summa för sin mat och de umgås och har det trevligt under kvällen och till sommaren åker de en vecka till Gotland allihopa och kyrkan står för nästan hela kostnaden. Min syster är inte speciellt troende utan mera som en vanlig medelsvensson och det är de flesta som är med i såna grupper.

Upp till toppen
Annons: