Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 822 ggr
SoeN
7/26/16, 7:27 PM

Lösare avföring

Igår bajsade inte sonen något i princip (men jag helammar), men idag har han varit lösare istället, någon blöja ganska rinnit. Han var vaken länge på förmiddagen men nu på eftermiddagen lite mer gnällig och ville amma mer. Behöver jag vara orolig för vätskebrist eller något?

Annons:
OlgaMaria
7/26/16, 8:10 PM
#1

Kommer det ordentligt med kiss också? Isåfall är det lugnt! Hursom helst får man amma på i den här värmen och se till så du får mycket vätska själv också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
7/26/16, 8:14 PM
#2

Jag han kissar som vanligt, eller jag har inte tänkt på det, eller kollat mer än vanligt, men han kissade på skötbordet förut som han brukar :) Vad är det om han inte kissar?

OlgaMaria
7/26/16, 8:22 PM
#3

Inget / väldigt lite kiss betyder att han får i sig för lite vätska eller är väldigt magsjuk så all vätska blir diarré. Då kan det hända att han får vätskebrist. Men det låter som att det är lugnt för er!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
7/26/16, 8:41 PM
#4

Han har haft lösare (vattenliknande bajs) tre gånger totalt under dagen. Men får ha koll. Är det om han blir hängig jag kan bli orolig?

SoeN
7/26/16, 9:20 PM
#5

#3, Men kan de vara magsjuka utan att man behöver söka för det? Som sagt har han bajsat tre gånger idag, en del varje gång och löst, men det är ju inte hela tiden. Han har ammat mycket. Tyckte han var varm förut och tog tempen men den var på 37,3. Han var som sagt vaken hela förmiddagen (flera timmar) och ätit/sovit sedan dess. Han är trött, men inte slö.

[GråHäxa]
7/26/16, 10:53 PM
#6

Jag vet inte om det stämmer men på BVC sa dom till oss att man märker att bebisen blir slö innan det går så långt att kissandet minskar. Jag var nämligen orolig över hur man skall veta att de verkligen kissar det där minimum 5 tunga blöjor som man hört. Det händer ju att det kissas lite i vissa blöjor mer i andra och på skötbordet andra gånger osv. Får hoppas att det är tillräckligt att ha koll på allmäntillståndet :)

Annons:
SoeN
7/26/16, 11:06 PM
#7

Aha, ja det vore ju skönt om det var så! :) Det första borde ju vara allmäntillståndet, och sen symtom som mindre kiss. Lite tröttare kan de ju få vara, så länge de vaknar och vill äta.

OlgaMaria
7/27/16, 7:48 AM
#8

Man kan ju bli lite lös om man varit lite förstoppad. De små kan vara lösa ibland Och så klart du inte behöver söka för magsjuka heller om den inte är allvarlig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
7/27/16, 9:32 AM
#9

Hans bajs är också mer brunkornigt än gult? Idag mer kletigt, men mer åt ljustbrunt.

SoeN
7/27/16, 9:49 AM
#10

Ja inte helt brunt, men kanske väldigt mörkt gult. Försöker nå bvc för att fråga också men det är senestertider. Han är i alla fall vaken, pigg och äter.

OlgaMaria
7/27/16, 10:06 AM
#11

Jag tycker inte det låter som du har något att oroa dig för. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
7/28/16, 3:31 PM
#12

Tack för svar, OlgaMaria :) Nu var det jag med mina bajsfrågor igen, haha. Det lösa var återställt dagen efter och var kletigt som det annars brukar, men färgen är mörkare grön/gul och väldigt kornig. Han brukar ha gult med mindre kornigt. Är det också i sin ordning? Allmäntillstånd som vanligt, kanske sovit mer (men inte slö), men äter som vanligt och när han är vaken är ha glad och pratar :)

OlgaMaria
7/28/16, 5:02 PM
#13

Ja det är inget konstigt alls för ammade bebisar. Grönt tyder på att bajset gått fort genom tarmen. Lite gulgrönt och grynigt/löst är ganska normalt. Min son hade väldigt grönt bajs en period men det blev bra då han fick Sempers magdroppar (probiotika).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
SoeN
7/28/16, 5:19 PM
#14

Ja alltså han har haft grönt någon gång (fast ljusare och jag vet att det kan bli så), annars gult, kornigt men nu skulle jag vilja säga gult/grönt/brunt och mycket kornigt (eller så ser man det mer). Han verkar pigg som vanligt (när han är vaken, sover mer men det är väl så det ska vara).

[TanatosNyx]
7/28/16, 5:21 PM
#15

Värt att veta är att bröstmjölk är milt laxerande :) du behöver inte leta tecken, det kommer att stå alldeles glasklart om något är på tok. :)

OlgaMaria
7/28/16, 5:28 PM
#16

Mycket kornigt brukar det vara när det övergår från diarré till mer vanligt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
7/28/16, 5:33 PM
#17

Tack för era svar! Han har ett bråck vid naveln men det ska väl inte påverka? Ja bvc borde väl ha sagt det tycker man? Då lägger jag bajstankar åt sidan och tackar för svar igen :)

Upp till toppen
Annons: