Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 904 ggr
[postmortum91]
2016-07-26 10:54

Vänja av med nattningsamningen

På BVC sa hon igår att jag borde få min dotter och somna själv ny. Nu somnar hon alltid med bröstet i munnen som jag sedan drar ur när hon somnat och bär bort henne till spjälsängen. Ibland vaknar hon för mycket och då får jag börja om. Men hur ska jag vänja av henne? Hon är nu 5 månader. Hon har typ en snuttefilt som jag sett att hon halvt lägger för ansiktet i vagnen när hon ska sova där. Dock tror jag inte hon kommer göra det självmant när vi ska sova för natten. Tips?

Annons:
Inkanyezi
2016-07-26 11:21
#1

Om du inte själv är väldigt besvärad av den rutin ni har nu, kanske det inte är någon alldeles bra idé att "vänja av" henne. Hon kommer med tiden att gå över till andra sätt att äta, men ammandet är en del, en stor del, av hennes trygghet, och det kan i synnerhet gälla vid nattningen. Det handlar om närhet.

Till en del är det ju sugandet, men vid fem månader också mjölken.

Du lade upp ett annat inlägg, där du frågar om byte till barnmat. Jag tror mer på att successivt låta henne smaka på den mat du äter, kanske tugga den lite, men att vara med vid bordet och prova det hon vill prova, i lagom doser. Tids nog kommer hon att föredra att äta riktig mat och bryta amningen när hon är mogen för det.

OlgaMaria
2016-07-26 11:38
#2

Följ din egen känsla! Jag tror inte det är negativt att natta med Amning. Så har kvinnor gjort i alla tider.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
2016-07-26 12:50
#3

Ditt BVC låter som om det hör hemma på 1800-talet. Lita på dig själv och bebis.

Det finns klara fördelar med fri Amning. Barn växer mycket på natten och de utvecklas mer också. Att du finns nära och erbjuder både trygghet och mat precis när de behöver är perfekt. Så länge du är bekväm och orkar, så fortsätt.

Jag gav upp vid 8 månader då amningen var ett ständigt krig med en väldigt bitig bebis och jag hade stockning på stockning och vi blev osams. Hade jag inte haft det problemet hade jag ännu med säkerhet ammat. Han äter nämligen fortfarande på nätterna fast från flaska. 2-3 matningar i regel. Han är 14 mån om jag inte räknar fel.

[Thiah]
2016-07-26 15:16
#4

Joel ammades ju inte men fick nattningsvälling fram tills han var minst 18 månader. Sen åt han så mycket mat på kvällen att han ändå var mätt och somnade då på annat sätt. Så nej, du har ingen brådska alla med att vänja bort hennes sömn rutin!!

Sarah
2016-07-26 17:18
#5

Vadå borde? Är först nu E börjar äta mindre på natten. Blir ett idag. Har inte ammat på väldigt länge, men hon har fått flaska på natten. Tänker inte förvägra mitt barn mat när hon är hungrig.

Lilolizeit
2016-07-26 17:28
#6

Jag blir så trött på alla dessa "nu borde ditt barn…"

Gå på din egen känsla, vill du amma och tycker att det känns bra att hon somnar så, så gör så.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[postmortum91]
2016-07-26 19:09
#7

Skönt att höra. Då fortsätter jag som vanligt ett tag till 😁 jag trivs generellt med amningen och har inga problem med att amma henne till söms. Hon sover ju länge på natten ändå. Mellan 6-8 h utan att vakna 😄

[WickedAlly]
2016-07-26 19:40
#8

David blir ett i augusti och somnat vid bröstet. Ammar sedan 1-5 ggr per natt, vet inte riktigt om han är hungrig eller bara är snuttis, tycker det varierar. Men han har ett uppenbart behov av att få fortsätta i alla fall :)

JossanH
2016-07-27 08:09
#9

Min minsta på 2 år fick jag vänja av med nattamning när hon var 1,5 år och jag skulle vara borta 2 nätter. Innan det ammades hon ca 5 ggr per natt. Ibland ångrar jag att jag slutade redan då

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Wickedwoman]
2016-07-27 20:08
#10

Min äldsta ammade även på nätterna tills hon va 12 månader, (mer som tröst och närhet i slutet) sen ville jag inte mer och då fick hon börja med välling på kvällen. Hon somnade då direkt efter vällingen så det löste sig själv. Mitt andra ammade tills 11 månader och sov hos oss fram tills dess. Hon fick sedan sova i eget rum och det gick bra efter att hon också fick välling och var mätt, då blev hon trött. Du bestämmer ju själv när du vill låta henne somna själv utan bröstet men jag tycker inte man är så stor vid 5 månader. Jag hade väntat lite till… :)

Inkanyezi
2016-07-27 22:06
#11

#7 av: postmortum91

Skönt att se att det inte var ditt önskemål att dottern skulle avvänjas.

Från en person inom vården att opåkallat puffa för avvänjning ser jag närmast som tjänstefel, eftersom det inte är hennes uppgift att styra över ditt liv. Jag visste inte när jag svarade om du hade besvärats av amningen och frågat om råd, men eftersom du trivs med den formen av nattning, ser jag ingen som helst orsak att ändra på det. Om båda mår bra, så är ju allt som det ska.

Barn ammar olika länge. En del slutar tidigt, andra väldigt sent. Det är inte något man som utomstående bör lägga sig i, men om mamman tycker att det är jobbigt, kan det så klart finnas skäl att underlätta på ett eller annat sätt.

När både barn och mamma trivs med amningen är allt bra.

Sedan kan man amma olika länge. Barnet som ammades längst av dem jag har levt i nära kontakt med slutade vid tre års ålder. Det är helt enkelt olika.

CelsiusT
2016-08-02 20:58
#12

Ligger just nu och ammar min 2 åring till sömns. Jättemysigt och smidigt. Han kan somna utan Amning också, det kom av sig själv strax innan året. Tex om man åker bil, går med vagnen, bär honom eller om pappan ligger med honom i sängen utan mig. Lägger jag honom genom att ligga i sängen med honom så vill han ha tutte. Skulle nog kunna säga nej o söva som pappa, men sonen vill ju ha tutten. Jag ser ingen vinst i att inte amma till söms ändå, även om han kan somna på annat sätt. Vi trivs och tycker det är mysigt båda två, och snabbt går det att somna med tutte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2016-08-02 21:00
#13

Jo, trots att mitt barn ammar till söms med mig och ibland ammar en slurk på natten så har det gått bra när han sovit själv med pappan. Dom har sovit över hos farmor utan problem.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Inkanyezi
2016-08-02 21:34
#14

Jag lägger in en grej här som är lite OT, men som kan vara bra att veta.

När jag träffade min fru var hennes barnbarn sex år, och dottern, hennes man och barnet bodde i samma hus. Han hade upprepade öroninflammationer, som varje gång hade behandlats med antibiotika, men öroninflammationen kom alltid tillbaka.

När jag bodde där ett par år senare, blev jag varse att han fick en nappflaska med välling på kvällen för att nattas. Han var då åtta år, och jag hade inte misstänkt att han fortfarande fick nappflaska.

Jag berättade då för hans mamma att den där vällingen var vad som gödde hans öroninflammation, när han somnade med välling i innerörat, och hon slutade med den nattningen, Sedan dess har han inte haft öroninflammation. Han är nu tjugotvå, och han har tyvärr fått en permanent hörselskada efter ett otal inflammationer. 

Modersmjölk, att suga på tutten som nattning, kan inte orsaka det här, utan det är ersättningen, nappflaska med välling, som inte innehåller bakteriedödande eller immunsystemsfrämjande substanser.

Så att natta med Amning, och att ligga ner och amma är helt okej.
Men man bör aldrig natta med nappflaska.

[TanatosNyx]
2016-08-02 22:23
#15

Det har väl med vinklingen av bebisens huvud att göra med flaskorna, eller hur var det nu? jag vet att jag läste något om att barnen ska sitta upp och dricka ur flaska, så så ger vi iaf. Han lutar sig i famnen på oss i stället och fingrar i håret så slocknar han gott ändå.

Inkanyezi
2016-08-02 22:30
#16

Stämmer, sitta med nappflaskan är okej, men att ligga med den är dåligt.

Upp till toppen
Annons: