Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 888 ggr
[postmortum91]
7/26/16, 10:49 AM

Byta mot barnmat

Igår var vi på BVC och jag passade på att fråga exakt hur jag ska gå tillväga när jag ska successivt byta bort amningen med barnmat med början om 1 månad. Hon sa då att jag ska välja ett mål mjölk på dagen och helt enkelt byta det till barnmat och sen ta ett mål mat i taget och byta ut. Hon sa typ: så om det känns bra med lunchen så tar du när du brukar amma och byter ut mot mat. Det lät på henne som det är menat att jag har specifika amningstider, vilket jag inte direkt har. Jag ammar när vi vaknar på morgonen och när vi lägger oss. Allt däremellan kan hända lite när som. Vi lägger oss alltid 9. Men ibland vaknar vi 8 och ibland 10. Ibland är hon mer gnällig och då får hon bröstet oftare trots att hon inte är hungrig. Ibland kanske andra målet på dagen kommer 3 timmar efter första målet. Ibland efter 1 timme. Hur ska jag då kunna byta ut något mål om jag inte har fasta amningstider. Och ska jag då sluta amma för att trösta?

Annons:
Pontiac57
7/26/16, 11:44 AM
#1

Oj ja alla sköterskor på bvc tycker olika, min bvc tyckte att jag bara skulle fe smakprov fram till 7 månader och sen byta ut typ alla mål. Men jag har gjort så att jag ger gröt på morgonen + lite fruktpure och sen lite burkmat på em när det passar och han verkar hungrig. Det bästa är nog att du känner efter vilken/vilka tider som passar att lägga till ett mål mat och sen försöka skapa någorlunda rutiner kring det. Det är lite jobbigt när man ska avvänja bröstet som tröst men man lär sig andra knep som fungerar t ex napp någon leksak, gosedjur osv :)

OlgaMaria
7/26/16, 11:45 AM
#2

Låt bebis styra. Man kan t ex börja erbjuda smakportioner då ni äter mat. Antingen är bebis försiktig med mat och då blir det mest smakande i flera månader. Eller så älskar bebis mat och då kommer maten naturligt ta stor plats och amningen mindre. Amningen är aldrig ett problem för introduktionen av mat. Bebis kommer signalera vad den vill ha - mjölk eller mat och det är bara att haka på. Alla bebisar har så olika takt med hur fort de får aptit på mat, och det bästa är om man kan låta bebis ta det i sin takt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[postmortum91]
7/26/16, 12:02 PM
#3

Hon har fått smakportioner nu i 1 månad några gånger i veckan. Max 1-1,5 tsk åt gången. Om jag ger henne när hon inte är mätt så skulle hon kunna äta flera tsk om hon fick för hon blir jätteledsen när hon inte får mer mat. Dock får hon väl ont i magen om hon skulle få äta sig mätt på bara barnmat redan nu då hon inte fått vänja sig helt ännu.

OlgaMaria
7/26/16, 12:10 PM
#4

Hur gammal är hon nu? Aptiten är nog ändå ett tecken på att magen är redo och att du kan ge lite mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[postmortum91]
7/26/16, 12:20 PM
#5

Hon är 5 månader och 4 dagar

[TanatosNyx]
7/26/16, 12:43 PM
#6

nej du kan gott mata på om bebis vill ha mer. Blir hon förstoppad så ta ett steg tillbaka med matandet bara, inte hela världen. Erbjud mat när ni vuxna äter, så kommer hon successivt att fasas över på era rutiner med tiden. Men ta gärna inte bort amningen så tidigt. Ge båda så länge det känns okej för dig. Och de klarar sig på helamning en bit över året om bebis inte vill äta sen. Att de måste få mat från 6 mån är bara struntprat. :)

Annons:
Intehärutandär
7/26/16, 6:50 PM
#7

Ge barnet maten den vill ha. Vid 5 månader åt min son en hel måltid och någon yoghurt här och där och smörgåsar.  

Jag började med lunchen och så ökar man bara. Då jag åt så erbjöd jag honom med. Till att börja med en sked, till en måltid.

Sarah
7/26/16, 7:03 PM
CelsiusT
8/5/16, 8:01 PM
#9

Är det viktigt för dig att sluta amma? Annars kan du fortsätta friamma precis som innan även när du introducerar mat. Om du väljer att sluta amma så bör du nog ge barnet ersättning fram till året, matintroduktionen ska gärna ske långsamt. Det rekommenderas även att helamma fram till 6 mån innan man börjar med matportioner. BVC ska egentligen informera om detta. Om du av någon anledning behöver sluta amma så är det kanske bättre med ersättning ett tag så magen hinner vänja sig vid mat. Hur matintroduktionen går till är individuellt, följ barnet. Vi har läst om blw och introducerade maten på det viset. Då ger man av familjens mat när vi ändå äter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
8/5/16, 8:03 PM
#10

Och ha inte bråttom. Barnet har många år framöver på sig att äta mat ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zelmabus
8/7/16, 2:00 PM
#11

Usch, ja min dotter blir 6 månader i morgon, har försökt m smakportioner sen 4 månader, hon vägrar fortf. Så jag kan inte byta ut något mål mot vanlig mat än.

Upp till toppen
Annons: