Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1275 ggr
[postmortum91]
2016-07-21 19:38

Folk utan barn

Efter att ha gått från en barnlös person till mamma så har jag insett en hel del. En av de jobbigaste sakerna med att vara mamma tillsammans med folk utan barn är hur alla jämt och ständigt har åsikter inom allt och tror sig veta vad det handlar om. Nu menar jag exempel som: en vän till mig: när du är ute och promenerar med din dotter, lyssnar du på musik då? Jag: nej Hon: okej, jag tycker det är så sjukt dåligt av mammor att göra det när de är ute med barnvagnen. Jag svarade snopet "jaha, ok.". Det hon inte vet är att mammor hör sina barn genom betong om det skulle behövas. Mycket såna kommentarer jag fått höra. Att folk dömer föräldrar hit och dit men vet inte hur det är att ha barn själva. Barn som skriker konstant inne på affären behöver inte alls vara ouppfostrade, de kan vara i trotsåldern. Barn som ålar sig på backen kan också vara i trotsåldern. Jag var likadan själv innan jag fick barn. Hade massa "regler" om hur jag minsann skulle ha gjort om det var mitt barn. Nu när jag vet bättre vet jag även hur naiv och fördomsfull jag var. Bättre att försöka vara ödmjuk i alla situationer. Gör inte om mitt misstag. Sen som tur är finns det folk utan barn som inte är så, dessvärre är ni få

Annons:
Honestyisdead
2016-07-21 19:48
#1

Så är det tyvärr med det mesta. Folk har åsikter trots att de inte har erfarenhet eller kunskap.

Sen finns de ju de som inte har barn men har utbildning och ändå kan mycket om barn.

Gäller att sortera bort de som bara tycker för att tycka.

Ria74
2016-07-21 20:11
#2

Jo tyvärr är det många som har åsikter om hur man ska uppfostra sitt barn. Jag har en i bekantskapskretsen som visserligen är utbildad förskollärare men som har så enormt många åsikter om hur jag ska uppfostra mitt barn att jag blir rent less på hen. Nu är jag så gammal att jag biter ifrån och säger till att vill jag ha hens åsikt frågar jag annars betackar jag mig för hens råd.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
2016-07-21 21:51
#3

Så är det att bli förälder :( man är allmän ägodel som massor av människor tror att de har rätt till. Under graviditeten är det att ta på en och sen när bebis är ute har de åsikter om allt man gör. Jag säger emot, säger emot, säger emot. Till slut tystnar de.

Pontiac57
2016-07-21 22:50
#4

Tyvärr är många barnlösa experter på barn precis som många hundlösa är experter på hundar. Jag tar inte "skit" från någon som inte kan utan jag säger bestämt ifrån och upplyser om att "vänta du bara till du får egna barn" :)

[VinterMaran]
2016-07-22 04:49
#5

Jag tycker personligen det är tvärtom, de som bemött mig med dryga åsikter är folk som själva har barn. Jag har blivit ifrågasatt eftersom jag inte dubbelammar barnen, det går minsann att göra enligt en kompis till min sambo, som fick en son för två år sedan. Ja, det går säkert, svarade min sambo, men inte för Mary. Folk med småbarn har tyckt så synd om mina barn eftersom vi i början väckte den ene när den andra ville ha mat för att synka dom. Så kan ni ju inte göra, tyckte de. Jo, svarade vi, eftersom vi behöver sova några timmar på dygnet matar vi dom samtidigt. Nu är de synkade med varandra vilket är jätteskönt. Innan jag fick barn hade jag inte så mycket fördomar om småbarnsföräldrar, även om jag tyckte det verkade tufft och slitsamt att ha barn. Något jag dock störde mig på var folk som slängde blöjor i naturen, ett riktigt ofog. När vi skulle hem från BB hade någon bytt blöja på sin unge och slängt på parkeringen. Trots att det fanns en toalett med skötbord hundra meter bort. Jag tycker fortfarande det är äckligt med föräldrar som gör så och tycker också att man väl borde vara mer motiverad att hålla rent i naturen när man ska lämna efter den till sin avkomma. Mina barnlösa vänner har varit väldigt förstående och fördomsfria. Däremot har min sambo en kollega på jobbet som satt och skröt om sin förlossning i fikarummet och att hon minsann inte behövde smärtlindring. De andra hade tittat frågande på varandra. På familjeliv är man väldigt duktiga på att döma ut varandra. Det finns bland annat en lååång tråd som handlar om huruvida mammor som genomgått kejsarsnitt ska få kalla sin förlossning för just förlossning:-/

[postmortum91]
2016-07-22 10:54
#6

Jag har också mött på någon kvinna här och där som sagt "jag hanterar väl smärtan bättre än andra och tål mer smärta". Det enda det säger om dem är att de känner att de måste hävda sig av någon anledning och att de inte varit tillräckligt uppmärksamma på föräldrautbildningen om förlossningen.

Annons:
Destany
2016-07-22 12:09
#7

Folk ska alltid ha åsikter om allt. Men jag tycker nog vissa med barn är värre. Oftast de med lugna barn tycker nog att min vilding är ouppfostrad. Vill man bli sågad som förälder så ska man gå in på familjeliv

Velinga1984
2016-07-22 13:00
#8

Folk kommer alltid ha åsikter oavsett om de har barn eller inte. Jag som fått mina tre kejsarsnitt pga fara för mitt och mina barns liv ska tydligen vara tacksam att jag slapp smärta.  Jag har även fått höra att kejsarsnitt är smärtfria, och man är aktiv direkt efter till skillnad från vaginala förlossningar ^^

Jag har även fått höra att "när blir det en tjej då?" , eftersom jag har tre pojkar. Vissa har svårt att tro att vi är klara med barn, eftersom man ska tydligen ha minst en av varje kön.

Destany
2016-07-22 13:04
#9

#8 jo det där e riktigt störande med folk som tror att allas dröm är att få en av varje. Fick höra hela denna graviditeten nu hoppas du väl på en flicka? Trodde jag skulle strypa dem till sist. Nu blev det så att vi har en pojke o en flicka. Ja men då får man höra nu e du väl glad att du har en av varje? Eller favoriten nu behöver ni inte skaffa fler barn för nu har ni ju en av varje. Suck vill bara säga nåt elakt till dem

Velinga1984
2016-07-22 13:15
#10

#9 Jag har de två senaste graviditeterna också fått höra "hoppas det blir en tjej". "Bästa" var att vi fick veta tidigt att det var en pojke (hon zoomade även in så vi såg en pung tydligt i vecka 25 på TUL) men ändå kom det fram folk och sa -grattis till tjejen, för det såg man på magen, röven, hyn, hur jag vaggade fram, min halsbränna, mitt illamående osv. Så underbart när folk kan se kön utifrån dessa olika faktorer 😂

Honestyisdead
2016-07-22 13:17
#11

Ja jag har också märkt hur föräldrar dömer andra föräldrar och kommer med "tips och råd" på hur dom borde göra. och hur mödrar dömer andra pga snitt och sagt att dom inte är riktiga kvinnor. Det blir man av att föda vaginalt.

Velinga1984
2016-07-22 13:20
#12

#11 Ja, det är underbart med alla tips och råd man får även när man inte frågat efter dem :P

Honestyisdead
2016-07-22 13:24
#13

#12 Jag slipper eftersom jag inte har barn. Men de flesta jag känner har så man har ju sett en hel del av den världen :D

Annons:
Surpan
2016-07-22 15:20
#14

Jag håller med om att det är onödigt av barnlösa att komma med en massa knäppa råd. Speciellt om de är ihärdiga eller lägger fram det på ett klumpigt sätt. Man måste alltid vara artig och mena väl. Men ibland tycker jag det känns som att vi utan barn inte får tycka eller tänka någonting. Det där "vänta du bara" som att vi är korkade och inte fattar någonting. Jag är gravid nu, och jag vill kunna säga "såhär vill jag göra/tänka/hantera mitt barn" utan att folk med barn bara sitter där och muttrar "höhö jovisst vänta du bara".

/Surpan

Niini
2016-07-22 16:20
#15

#6 Jag har väldigt hög smärttröskel men men fy f***n för att klämma ut en unge med endast lustgas (ofrivilligt val!) ändå..

[VinterMaran]
2016-07-22 16:53
#16

Ja jag fattar inte varför man ska skryta om hur lite smärtlindring man hade på förlossningen. En sak jag tänkte på är att vissa som har barn kan vara dryga mot barnlösa personer också. För några år sedan råkade jag säga på jobbet att jag var jättetrött och att det skulle var skönt att komma hem och slänga sig på soffan. Då blev jag utskälld av en kollega som hade en 6-årig dotter. Hon ansåg att jag inte kunde känna riktig trötthet innan jag hade skaffat barn och att jag inte skulle klaga. Men det var ju ett beslut hon hade tagit att skaffa barn liksom jag som inte hade barn. Igår klagade min syster över trötthet men jag domderade inte på henne för det. Det är mitt livsval att skaffa barn och då kan jag ju inte skälla på barnlösa personer som säger att de är trötta, de har ju lika rätt att vara det!

Honestyisdead
2016-07-22 17:32
#17

#16 Bra input. Att vara förälder är OFTAST självvalt i vårt land. Det ger en varken mer eller mindre rätt att vara trött.

densomundrar
2016-07-22 17:42
#18

"dessvärre är ni så" Ja, man dömmer ofta utan att veta men att sitta och dömma att man inte har en aning om något gällande barn bara för att man inga barn har är ju inte ett dugg bättre, man ska inte underskatta folks kapacitet till logiskt tänkande oavsett om dom har barn eller inte. Vet du vad du håller på med och att det är vad som är rätt och riktigt för dig och ditt barn i situationen så skit i vad andra tycker, det finns folk som dömmer oavsett vad du gör iallafall

[VinterMaran]
2016-07-22 17:48
#19

#17: Eller hur. Alla har samma rätt att vara trötta oavsett livssituation!

[Wickedwoman]
2016-07-22 20:15
#20

Tyvärr är det ju så som någon skriver här att det finns folk som "vet bäst" inom alla områden. Även de som har erfarenhet eller inte. Det gäller att lära sig att inte lyssna på allt man hör och försöka låta en del gå förbi, krävs lite träning men skönt när man väl känner att man vet väl ändå bäst vad gäller sitt eget barn tex. Det värsta av alla som tycker sig veta bäst i min krets har varit svärföräldrar och min farmor för "de har ju haft barn". Ja men det va 30 respektive 47 år sedan de föddes och världen och alla råd och rön har ändrats en del sedan dess! De har haft jättebra tips också och man kan lära sig av deras misstag istället för att göra om dem själv. Man ska inte underskatta de äldre eller de som har sjutton barn (ironi) men det betyder inte alltid att det är rätt för en själv… Gör det du tycker känns bäst TS, det kommer man långt på!

Annons:
Zelmabus
2016-07-23 01:35
#21

Kom ihåg när jag var gravid fick jag ofta höra av folk utan barn "passa på att sov nu, för när man har barn får man bara sova typ 4 timmar" Vilken lyx svarade jag eftersom de sista veckorna när jag var gravid sov jag 1-2 timmar per natt . Kan nu säga att jag nu sover mer per natt än vad jag någonsin har gjort tidigare :-p

Upp till toppen
Annons: