Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 653 ggr
probiotica
2016-07-14 20:33

Mat,välling,ersättning etc!!

Har en liten kille på 7 mån! Han har börjat rata ersättningen. Välling vill han inte ha alls. Vi brukar ge honom av vår mat så han får provsmaka men inget är speciellt gott förutom gröt:-/ smoothie går också bra. Han kan äta ersättning om han skulle vakna mitt i natten men oftast inte. Jag har förstått de som man inte skall ge upp att man skall testa och testa! För de känns sådär att han bara äter gröt nog för att de kan gå de med men åååå vad jobbigt!! Man vill ju sitt barns bästa:-) hur har ni de med matning välling etc??

Annons:
Sarah
2016-07-14 21:06
#1

Är ju ingen skillnad på gröt och välling. Spannmål, vatten och berikning. Gröten är dessutom lättare att fylla ut med bär, frukt osv. Ge vanlig mat om det är det han vill ha. Vill han inte ha flaska så ser jag inte poängen med att tvinga på den.

Nilla_93
2016-07-14 22:01
#2

Min lilla tjej mjölkvägrade över en månad efter en mjölkprovokationsgrej+ när tänderna kom ända gången hon drack mjölk var på nätterna. Och så blandade vi i mjölkpulver i all mat hon åt. Gröten blandas på mjölk och inte vatten och så vidare så fick hon i sej lite extra kalk. Men att ändå erbjuda flaska. Tesra olika flaskor pipmuggar mjölk/vatten/saft

probiotica
2016-07-14 22:42
#3

Alltså han vill inte ja mar heller bara gröt:-) Smart de där med mjölk blandningen de skall ja anamma

Sarah
2016-07-14 22:44
#4

Smoothies kan ju varieras i det oändliga också. Om han äter det kan ni ju trycka i vad som helst :) jag brukar ha i tofu eller med röda linser, blandat med frukt och grönt.

probiotica
2016-07-14 23:32
#5

Smart ska testa

[Wickedwoman]
2016-07-15 15:55
#6

Vi fick rådet att testa och testa små små portioner. Gröten introducerade vi under 1,5 månad innan hon ville ha mer än en tesked. Vällingen tog ca 1 månad. Hon fick en smakportion varje dag under den perioden. Ville hon bara ha 2 tsk så fick det vada bra så, nya tag dagen efter. Med små barn kan allt som är nytt vara svårt om det inte innehåller massa socker (som brukar gå hem med en gång). Läste en artikel en gång att man kan behöva prova olika livsmedel upp till sådär 12 ggr innan de vant sig vid en ny smak/konsistens. Ger du dem godis räcker det med 1 gång…

Annons:
JossanH
2016-07-15 23:32
#7

första: Ammade till 7 mån Började äta hela mål redan vid 5 månader. Ingen välling Andra: Ammade till 1,5 år Började äta hela mål vid drygt 8-9 månader Ingen välling och tog lång tid innan hon ville ha gröt eller liknande så erbjöd sällan det. Vi har valt bort välling pga att det är mycket tillsatser i den köpta och lättare att blanda i frön/ägg etc i gröt som är tjockare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: