Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 1423 ggr
LoAEmma
2016-07-13 15:46

Hur var det med AFA-kassan nu igen?

Hej jag har precis ansökt till AFA där man ska kunna få ut 10% extra vid föräldraledighet… Har det fungerat bra för er som gjort detta?
Står ang mitt ärende att det är "pensionsavsättning förälder", har jag gjort rätt då?
Kommer pengarna en gång i månaden?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Pontiac57
2016-07-13 22:40
#1

Jag har gått på afan sen lilleman kom och det har funkat kanon! Blir inte alls mycke efter skatt men ändå lite grann. Ja det verkar ha blivit rätt då, jag fick dock hem brev att dom inte sätter undan till pensionen för mej då jag är under 25 år.

JeFo
2016-07-14 19:21
#2

Jag fick från AFA och det har fungerar kanon. Både föräldraförsäkringen och till pensionen. Fick runt 1000kr varje månad vilket är kanon när man är hemma och får mindre.

probiotica
2016-07-14 20:29
#3

Har förstått de som stt beror lite på vad man arbetar som också el? Alltså beroende på om man är berättigad de?

Pontiac57
2016-07-14 22:44
#4

#3 det ska det inte vara. Det är lönebaserat så därav får alla ut olika. Sen beror det på hur länge du jobbat under kollektivavtal som avgör hur många dagar du är berättigad till föräldrapenningtillägget. Pensionsavsättningen är däremot ålders baserad och endast för dom över 25 år

probiotica
2016-07-14 23:29
#5

Kollade min gamla mail fick detta till svar minns jag nu:Hej Anna! Att du hittade företaget du arbetar på i sökfunktionen över arbetsgivare betyder tyvärr inte att de har försäkringen. Det bästa sättet att ta reda på vilket avtal som gäller på din arbetsplats är att fråga din arbetsgivare eller fackliga ombud. Föräldrapenningtillägget gäller för privat eller kooperativt anställda arbetare som har varit anställda minst 12 månader vid ett eller flera företag som har försäkringen. Tillägget är på ca 10% extra för de dagar man tar ut föräldrapenning på sjukpenninggrundande nivå. Alltså, för varje dag du tar ut föräldrapenning får du 80% av lönen av Försäkringskassan och 10% från försäkringen. Mvh Maria

Madde
2016-07-15 10:45
#6

Har företaget kollektivavtal inom LO så har man efter 12 månaders anställning rätt till 60 dagars ersättning med 10% & har man varit anställd mer än 24 månader har man rätt till 180 dagars ersättning med 10%. Sen får man per automatik pension inbetald när man är föräldraledig. Jobbar som Försäkringsinformatör på min arbetsplats och inom Handels.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Lilolizeit
2016-07-16 15:35
#7

Jag som är anställd av kommunen får lönebaserad föräldrapenningstillägg av kommunen/mitt jobb i 180 dagar.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Upp till toppen
Annons: