Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 604 ggr
Anonym
Anonym
7/8/16, 6:06 PM

Att ha mer tålamod för varandra

Hejsan! Vi är en familj med barn i olika åldrar från mindre till tonåringar. Vi har ett problem som kanske grundar sig i tålamod från min sida och ibland känner jag att det är mitt fel att barnen kan skälla tillbaka. De gör inte som du säger utan som du gör. I dagsläget kan det ibland bli jätte tjaffs emellan oss och det gapas en del eller liksom att man inte har tålamod och så har det blivit som en vardag. Vi har roligt ihop och ingen är dum emot någon annan mellan syskonen men ingen har heller tålamod, som att bli störd i ett spel. Jag tittar på familjen annorlunda och tänker hur harmoniskt de verkar ha det, ok det är tv men ändå jag vill också ha tålamod. Vi har suttit ned på familjemöten ofta och ska ändra oss men så blir det tjaffs i alla fall för ingen har tålamod. Alla hjälps åt och så det är inte det men det kan vara en otrevlig ton och alla påverkas. Jag skulle gärna vilja att vi pratar lungt med varandra. Har ni tips på hur man kan ändra på det?

Annons:
OlgaMaria
7/9/16, 10:11 AM
#1

Det är inte lätt att bryta sådana beteenden men något som jag märker gör skillnad är att alla i familjen får egentid med föräldrarna. Kanske ni kan planera in så att alla får en stund egen kvalitetstid med både mamma och pappa under veckan. Att göra något roligt och mysigt på tu man hand stärker relationen och man bryter den där tjafsiga tonen. Sen när man "glider ifrån" varandra och inte umgås mer än att det bara är vardag och allt ska rulla på så kommer tjafset in igen. Så det är mitt förslag. Planera in egentid med alla.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
7/9/16, 11:20 AM
#2

Hej OlgaMaria! Ja de dagar vi umgås mer (kan vara alla) har vi mer tålamod och det blir inga irritationer. Men så kan de handla om att en av tonåringarna vill spela datorspel och blir sur om han inte får det, och det är som energin påverkar alla. Jag ska ta med mig ditt tips, tackar!

Upp till toppen
Annons: