Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 15736 ggr
Destany
2016-07-07 07:44

Ont i magen av D dropparna?

Min lilla tjej är drygt 2,5 vecka o hon är väldigt upprörd på kvällarna. Jag ger henne d dropparna då o magdroppar då. Jag tycker att hon blir värre efter hon fått dem. Ska prova idag o ge henne på morgonen istället o se hur det blir. Men är det någon här inne som märkt att deras barn får ont o finns där andra droppar man kan ge isåfall för de behöver ju dropparna

Annons:
Tokryck
2016-07-07 08:00
#1

Det finns de som blir dåliga av oljebaserade D-droppar (eller man tror det är det i alla fall). Jag har hört de som köper droppar (alltså inte de från BVC) där man bara ger en gång i veckan. Jag minns tyvärr inte vad de heter nu men de ska jag byta till när nuvarande flaska är slut (men av annan orsak det är palmolja i d-dropparna från BVC och det vill jag inte stödja).

OlgaMaria
2016-07-07 08:30
#2

Jag tror att Apoteket säljer vattenbaserade d-droppar också. De ska man ge i samband med måltid för det behövs fett för att d-vitaminen ska tas upp. Är det Sempers magdroppar? Hur länge har du gett dem? De kan orsaka besvär men inte i mer än 1-2 veckor. De är jättebra! Det är bara det att det kan bli en reaktion när man börjar med dem. Och eftersom din tjej är så liten kan det vara detta. Ev kan du ge halva dosen nu en vecka och sen öka så får magen vänja sig. I övrigt, om du ammar, så brukar kvällarna kunna vara lite jobbiga. De vill äta mycket och på kvällen brukar vi ha som minst mjölk. Amma så mycket hon vill på kvällen (och annars också).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Destany
2016-07-07 10:11
#3

Ja det e Sempers magdroppar. Gav henne dem nu imorse o hon e lugn än så länge. Hon har ätit dropparna sen 1-1.5 vecka.Jag ammar inte men hon vråläter ersättning på kvällen då hon verkar mer hungrig då.

Niini
2016-07-07 10:25
#4

oljebaserade d-droppar ger typ i 9/10 fall magknip hos dom riktigt små. Testa vattenbaserade. Vi kör med Reladrops+d som är mjölksyrebakterier berikade med D-vitamin. Är väldigt omtyckta här, kanske finns nåt liknande i Sverige också :)

fluffis
2016-07-07 10:47
#5

Hos vår barnavårdcentral kan man välja mellan oljebaserade eller vattenbaserade d-droppar. De vattenbaserade måste man förvara i kylen har jag för mig. Vi kör oljebaserade. Man kan alltid prova att byta om man tycker det känns värt det.

OlgaMaria
2016-07-07 11:14
#6

Då har hon bara ätit magdropparna i drygt en vecka så det kan ha varit det - och det borde också vara i princip över nu. Hoppas hon mår bättre framöver.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Destany
2016-07-07 12:21
#7

Tack för alla svar. Har gett henne d dropparna nu imorse o märker ingen skillnad på henne än andra morgnar. Får se om hon e lika ledsen ikväll utan d dropparna.

[Belliszz]
2016-07-12 08:48
#8

Hej. 
När vår dotter fick D-droppar var hon ständigt hård i magen och var ofta grinig. Vid de tillfälle som jag totalt gick emot BVC var en dag när dottern skulle bajsa och hon krystade och tog i så mycket att hon blev helt lila i huvudet och blå om läpparna. 

Jag hämtade barnolja la på tempen tempade henne och la även runt öppningen. En stund efter kunde hon utföra sitt behov. Vi valde att testa igen efter några dagars vila från D-dropparna. Både vatten och olja. Men hände samma sak igen.

Där sa jag STOPP! Snackade med BVC som så klart berättat måstet i dessa D-droppar och hur viktiga dom är. När jag sa hur hon blev så var de hela tiden "men de är ingen fara. Bara ge henne lite olja eller så i maten så magen inte blir "torr och hård" till slut skriva jag ut här, på fb och i min blogg. Kort där efter får jag kontakt med en mamma som skickade en rapport ang just detta. Dagen efter ringde jag läkemedlesverket och berättade om allt dom tog emot anmälan om händelsen. Där får jag även info av dom att flera BVC får klagomål om just d-droppar även apoteket men få väljer att anmäla "biverkan" vilket gör att dom inte kan säga att de finns en biverkan av d-droppar.

JossanH
2016-07-12 09:14
#9

Dessa d-droppar får många bebisar ont av. D-droppar är superviktigt för immunförsvaret och egentligen behöver hela familjen äta d-droppar hela eller stora delar av året då vi exponeras för lite i solen. Dessutom har det blivit väldigt populärt att alltid smörja och skydda från solen vilket gör att kroppen inte tar upp solens D-vitamin. Jag har hört att många blir av med sina problem när de väljer holistics d-droppar i ekologisk olivolja. Där räcker det med 1droppe per dag dessutom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Destany
2016-07-12 12:39
#10

Tack för alla svar. Hon har lugnat sig betydligt sen jag bytade till o ge henne på morgonen istället. Nu har säkert magen vant sig oxå.

Upp till toppen
Annons: